UL pris i SL-land?

Startat av Yujin Zhang, 09 maj 2008, 21:10:22 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Yujin Zhang

En sak som jag har länge funderat på när jag åker Swebus/KR på 639 och UL807 eller Busslink på UL linjer, det är priset föraren får fram från UL-maskinen för en lokal resa inom Stockholms län.

Jag kommer ihåg förra sommaren så hände det några gånger att resenärer köpte biljetter ombord för sträckan Norrtälje-Rimbo t.ex. och då fick förare fram ungefär 15kr för ungdom och 30kr för vuxen.

Sist när jag åkte UL806-UL807 (ca 2 veckor sedan) så fick föraren på Swebus en pris på 55kr för en resenär som ville köpa kontantbiljett från Arlanda till Norrtälje.

Sen på UL807an vid Rimbo steg en kvinna på och köpte kontantbiljett till Norrtälje; det kostade 30kr.

Efter en snabb titt på ULs hemsida så hittade jag lägsta priset för vuxen är 30kr och ungdom 18kr.

Men hur är det egentligen? Jag kan förstå att i fallet med UL806 så är det faktiskt UL linje, men hur är det med UL807 (mfl) då? Jag fick för mig att när Busslink kör UL805, UL807 och UL809 (mfl) så kör de på uppdrag av UL, inte SL så kanske därför man får fram UL priset trots man är i Stockholms län?

Joachim Wansölin

Enligt tidtabeller och linjebeskrivningar så ska ju SL-taxa gälla inom Stockholms län, men normalt i SL-trafiken kan man ju inte köpa kontantbiljett ombord på bussen. Kanske är det som strular till det på nåt sätt?

Senast jag åkte UL-buss (806 mellan Trosta och Arlanda) var på enhetstaxans tid. Då tryckte chauffören ut en fin 20 kronors-biljett ur biljettmaskinen.

Jocke Selling

Citat från: Yujin Zhang skrivet 09 maj 2008, 21:10:22 PM

Sist när jag åkte UL806-UL807 (ca 2 veckor sedan) så fick föraren på Swebus en pris på 55kr för en resenär som ville köpa kontantbiljett från Arlanda till Norrtälje.

Sen på UL807an vid Rimbo steg en kvinna på och köpte kontantbiljett till Norrtälje; det kostade 30kr.




Det verkar som en tidigare förekommande bugg har letat sig tillbaka i och med senaste taxehöjningen. dvs maskinen tar ut 15 kr extra  till Norrtälje jämfört med Rimbo. SL C har många olika zonnummer i UL:s almex - dumt nog.
Troligen har den gamla "C5 zonens tilläggskupong" smugit sig tillbaka.

JB

Citat från: Yujin Zhang skrivet 09 maj 2008, 21:10:22 PMMen hur är det egentligen? Jag kan förstå att i fallet med UL806 så är det faktiskt UL linje, men hur är det med UL807 (mfl) då? Jag fick för mig att när Busslink kör UL805, UL807 och UL809 (mfl) så kör de på uppdrag av UL, inte SL så kanske därför man får fram UL priset trots man är i Stockholms län?

Förr i tiden, när jag åkte linje 807 en del fick jag lära mig att UL-taxa gällde på hela linjen, men SL-taxa gällde inom Stockholms län. Gav lustiga effekter att man kunde kliva på i Norrtälje och visa ett SL-kort och köpa en biljett länsgränsen-Uppsala.

Men det kan ha ändrats sedan dess.

/Jonas

Ted Selander

Citat från: Yujin Zhang skrivet 09 maj 2008, 21:10:22 PM

Men hur är det egentligen? Jag kan förstå att i fallet med UL806 så är det faktiskt UL linje, men hur är det med UL807 (mfl) då? Jag fick för mig att när Busslink kör UL805, UL807 och UL809 (mfl) så kör de på uppdrag av UL, inte SL så kanske därför man får fram UL priset trots man är i Stockholms län?

Busslink kör på uppdrag av SL.  KR Trafik och Swebus kör på uppdrag av UL, även när de gästspelar på SL-linjer.
Det är SL och UL byter trafik och pengar med varandra.

Detta tar troligen slut den 18 augusti, samtidigt som UL 807 omvandlas till SL 677 med delvis rakare sträckning.

Taxefrågorna passar jag på!

/Ted