Rasbo-föraren frikänd av haverikommissionen!

Startat av Danne B., 03 april 2008, 18:13:15 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.


Lander

Rapporten finns som pdf

http://www.havkom.se/virtupload/news/ro2008_01.pdf

Lite skillnad på deras arbete och duglighet jämfört med polisen.

Knut

Første steget på vägen frem for henne. Dette må være en "liten" seier.
Jeg ble i allefall glad for dette. Håper at åklagaren tar dette med seg
Canon EOS RP
Sony HDR-PJ 580
Sony HDR-PJ 810
Vedlikeholdstekniker Stadler Service Norge

yngrot

Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Jonas M. Bobjörk

Intressant att man skall ha rättegång. Blir ju konstigt om man finner henne skyldig där medan SHK, som mer grundligt utfört tester (tom testat sidokrafter vid passerande av stillastående lastbil) och funnit brister, inte funnit något som pekar på någon av förarna.
Ska bli intressant att höra resultatet.

Stinsen

Sakta i backarna nu.

Även om haverikomissionen inte hittat något specifikt som förarna gjort fel så kan mycket väl en domstol finna att den nu åtalade föraren har kört för fort i förhållande till väglaget. Den som förväntar sig att haveriutredningen med automatik innebär att föraren frikänns i den juridiska processen kan bli rejält besviken framöver.

Glöm inte 2 kap 1 § i trafikförordningen: "För att undvika trafikolyckor skall en trafikant iaktta den omsorg och varsamhet som krävs med hänsyn till omständigheterna."


Jonas M. Bobjörk

Men hur ska man kunna avgöra att föraren kört för fort?
Hjulen på bussen hade fel dimension så färdskrivaren registrerade inte rätt hastighet...

michael k

fast att hjulen var lite större har väl inte spelat någon roll?
ett mänskligt mistag har skett och hur mycket man ska straffas för det vet jag ju inte

yngrot

Ett problem är ju oxå att ingen säkert vet om någon gjorde en inbromsning före olyckan...
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Ersa

Åklagaren kritisk till haverikommissionen  "De ska inte utreda ansvarsfrågan, det ska en vanlig domstol göra."
http://www.uppsala.expressen.se/nyheter/1.1110603/de-ska-inte-utreda-ansvarsfragan

KR-trafik tillbakavisar kommissionens kritik  "Skulle vi vara så dåliga så skulle det ske en olycka varje dag."
http://www.uppsala.expressen.se/nyheter/1.1110698/kr-trafik-tillbakavisar-kommissionens-kritik

Stinsen

Citat från: Jonas M. Bobjörk skrivet 04 april 2008, 12:42:18 PM
Men hur ska man kunna avgöra att föraren kört för fort?

Kort svar:
Det small.

Långt svar:
Återigen: 2 kap 1 § i trafikförordningen:  "För att undvika trafikolyckor skall en trafikant iaktta den omsorg och varsamhet som krävs med hänsyn till omständigheterna."

Det betyder inte att om man kör 90 på en 90 väg så har man aldrig gjort något fel. Tvärtom, det kan mycket väl vara så att man kört "för fort" även om man kör under hastighetsgränsen. Väglaget den aktuella morgonen råder det väl knappast någon osäkerhet om. Hade föraren kört 60 på 90-väg och olyckan ändå inträffat hade man sannolikt inte väckt åtal eftersom föraren då försökt anpassa farten efter väglaget. Nu antar jag att åklagaren anser att föraren borde förstått att 90 på 90-väg inte var lämpligt vid det aktuella väglaget.

Jonas M. Bobjörk

#11
Citat från: Stinsen skrivet 04 april 2008, 14:49:46 PM
Kort svar:
Det small.

Aha, det är där skon klämmer. Man dömer alltså en förare för vållande till annans död för att en olycka skedde, inte för att föraren anses vållande? Eller menar du att det automatiskt är så att om det smäller är det en av förarna som gjort fel?

Citat från: Lars Ödlund skrivet 04 april 2008, 13:53:44 PM
Differensen framgår ju av rapporten

Det framgår också i rapporten att man inte kunnat fastställa hastigheten eftersom man inte kunnat fastställa att denna differens var rätt.

Citat från: SHK
Bytet till den större däcksdimensionen innebär en ökning av hastigheten med 3,1 %.
Det betyder att färdskrivarens felvisning på diagrambladet p.g.a. däcksbytet blir ca 2,8
km/h. Bussens skador medförde att färdskrivarnas verkliga felvisning vid olyckstillfället inte har kunnat kontrolleras. Den exakta hastigheten vid olyckstillfället kan därför inte fastställas."

Det innebär i alla fall att föraren inte körde i 90 utan långsammare då diagrambladet visade en konstant hastighet på 89.

Christer Bergström

Citat från: Jonas M. Bobjörk skrivet 04 april 2008, 15:21:07 PM
Eller menar du att det automatiskt är så att om det smäller är det en av förarna som gjort fel?

Det är ju klart som korvspad att någon eller några som klantat sig eftersom att det small, det är bara nys att skylla på dålig väg, etc.

Föraren är alltid den som har händelseförloppet i sin hand, bokstavligen, tycker föraren att det är dåliga förhållanden, halka, krokig väg, etc är det bara att slå av på farten, så enkelt är det, har föraren inte den rumsnärvaron som krävs, har vederbörande inget bakom en ratt att göra!

mvh Christer

Danne B.

Citat från: Christer Bergström skrivet 04 april 2008, 18:14:41 PM
Det är ju klart som korvspad att någon eller några som klantat sig eftersom att det small, det är bara nys att skylla på dålig väg, etc.

Föraren är alltid den som har händelseförloppet i sin hand, bokstavligen, tycker föraren att det är dåliga förhållanden, halka, krokig väg, etc är det bara att slå av på farten, så enkelt är det, har föraren inte den rumsnärvaron som krävs, har vederbörande inget bakom en ratt att göra!

mvh Christer

Är det verkligen SÅ enkelt... Är världen så svart eller vit...?

//Danne

Christer Bergström

Citat från: Danne B. skrivet 04 april 2008, 18:20:35 PM
Är det verkligen SÅ enkelt... Är världen så svart eller vit...?

//Danne

Det finns olyckor där föraren rimligsvis inte kunde förutse vad som var på väg att hända. Jag har en bekant som råkade ut för en kvinna som begick självmord mha hans buss, genom att slänga sig framför.

I de flesta andra olyckor är det föraren, föraren och åter föraren som pga felaktigt beteende är vållande.
exempel:

kör för fort
chansar vid omkörning
håller för korta avstånd
sysslar med telefonen/mp3 spelaren i stället för att styra fordonet

Fler exempel kommer du säkert på själv.

Vad tror du själv orsakar olyckor?

mvh Christer