(https://i.postimg.cc/mgDsqRbC/21-6501-626-G-rdsvik-hpl-s-B.jpg)
(https://i.postimg.cc/BnV0fy6y/21-6501-626-G-vi-bga-s-B.jpg)
SL H65A 6501- f.d. SJ 4101.
Förstärkning till fredagsturen 14.05 från Jarlaplan till Lagnöby. På färjan delade vi upp trafikanterna så att ordinariebussen kunde köra raka spåret mot Lagnö. (Åsättra brygga hade ännu ingen trafik.)
Omlackad i SL-färger och med SL-märke men trots det märkt med gamla numret 4101, hur kan det komma sig?
4101 var ju redan upptaget av en Büssing H32 hos SL.
Tack för dessa bilder.
Den första bilden(med SJ stolpen)ser inte ut att vara tagen på samma ställe?/Ulf
På tal om Lagnö, Har det någonsin gått buss till Joffsviken?
/Bussmicke
www.bussmicke.se
Citat från: Hasse L skrivet 04 januari 2022, 17:32:26 PM
SL H65A 6501- f.d. SJ 4101.
Förstärkning till fredagsturen 14.45 från Jarlaplan till Lagnöby. På färjan delade vi upp trafikanterna så att ordinariebussen kunde köra raka spåret mot Lagnö. (Åsättra brygga hade ännu ingen trafik.)
Tack Hasse för dina trevliga fotografier på B 556 ursprungligen SJ Buss 3631 Scania-Vabis CF6661 från 1963 sedermera efter helombyggnad till högertrafik nummerändrad till 4101.
Citat från: Bussmicke skrivet 04 januari 2022, 21:57:16 PM
På tal om Lagnö, Har det någonsin gått buss till Joffsviken?
/Bussmicke
www.bussmicke.se
626 stannar vid hållplats Joffsviken en gång om dagen vardagar 16.35, enligt tabellen.
//Peter
Jo men kör/har man kört buss dit?
Tidtabellen säger ju att den går med bil till Nolvik. Joffsviken verka dock vara så obetydlig att man inte har tagit med den i hållplatslistan.
Däremot finns ju Hummelmora brygga med bland hållplatserna men vilka turer som går dit är ju lite oklart.
Med"bil"menas förbeställd taxibil och mig veterligt har det inte körts bussar till Joffsviken eller Hummelmora.../Ulf
https://mitt.sl.se/ficktid/vinter/v626.pdf (https://mitt.sl.se/ficktid/vinter/v626.pdf)
Almgrens hette dom som hade denna taxirörelse tidigare(och även färjeförbindelsen Tranvik-Lillsved),
men nu är det(väl)de gula 020 som har huvudmannaskapet för taxikörningarna därute...
Eftersom min fråga även gällde dåtid så frågar jag väl så här då: Har det någonsin körts buss till Joffsviken eller har det alltid varit bil?
/Bussmicke
www.bussmicke.se
Jag vet att Bussmicke undrar om dåtid.
Men för den som undrar över dagens upplägg så är det mycket riktigt taxibil, till/från både Joffsviken och Hummelmora
Taxin består av en Taxi minibuss av modell Renault Master (senast jag åkte var det så iallafall, detta var sommaren 2019 som jag beställde turen till Hummelmora)
Bilen är Samtrans folierad men ägare är Almgrens så det är fortfarande dom som har hand om det hela. (Skulle gissa att Almgrens kör som underentreprenör åt Samtrans lokalt på Ljusterö när bilen inte används på 626, Bilen och förare var åtminstone då stationerad på ön)
Borde fortfarande vara samma taxibil eller åtminstone är det en och samma taxibil Joffsviken/Hummelmora då föraren den sommaren berättade att de nästintill alltid är han som får ta förbeställningsturerna på 626.
Tack för dessa två bilder. Har du också en bild på den buss som gick ordinarie tur linje 626 denna fredag?
Tog tyvärr ingen bild på ordinarievagnen till Lagnö. Det kan ju ha varit en Ljusterös "egna" - 6109 eller 6110 - men under sommartidtabellen kördes mycket också av Enebyberg. Det avgick dessutom samtidigt (minst) en buss till Linanäs, det var säkert en av de ovan nämnda.
/Hasse
(https://i.postimg.cc/YSJgt1qf/Tdt-626-11-6-70-B.jpg)
Varför fick man för sig att ha hålltiderna från Jarlaplan i ordningen "till Lagnö till Tranvik" och från Ljusterö i ordningen "från Tranvik från Lagnö", när bussen tycks ha kört i omvänd ordning.
Var det samma buss som gick till alla avstickare, eller var det bussbyte någonstans. Verkar tidsmässigt vara tight annars
Inga teorier om varför vagnen har SL-fätgsättning men ett redan upptaget SL-nummer?
Antagligen är väl 4101 SJ:s nummer? I dataregistret (kartotek eller hålkort eller vad man nu hade) inne i stan hette den säkert nånting annat efter att SL tog över den, men det var kanske inte ens känt för dem som målade om den.
När SL övertog SJ-trafiken i Stockholmsområdet feb 1969 var det antagligen inte ännu bestämt hur de övertagna bussarna skulle numreras. I mars 1969 sågs f.d. SJ 0156 nylackad i SL oxblod med nummer 156. I denna tråd hade man bara behållit det gamla SJ numret 4101. Den H32 som här refereras till hade väl egentligen vid den aktuella tidpunkten vagnsnummer 74101 enligt skylt i fordonet samt gängse praxis i vagnförteckningar etc. Senare fick som bekant de f.d. SJ bussarna en "6" främst i de fyrställiga numren.
/Gunnar
Denna SJ-Buss fick vagnnummer 3631 1963-11-05 då den var fabriksny, SJ-Buss gav alla sina helombyggda bussar nytt vagnnummer till högertrafikstarten så efter
1967-09-03 fick denna buss vagnnummer 4101 och behöll det fram till SL övertog SJ-trafiken 1969-02-04, vad övertagna bussar från SJ-Buss kom att heta efter det var något som SL som ägare bestämde, ofta behöll de SJ-Buss nummer med en 6:a alt. 7:a framför så att det kunde förekomma flera olika bussar med samma vagnnummer hos SL efter övertagandet berodde väl på bristande kontroll av befintliga vagnsnummer hos SL.
Sällsynt att man körde via Tranvik, dit gick en "egen" buss. Söndag kväll gick turerna från Linanäs och Tranvik samtidigt och bussen från Tranvik brukade då ha kapacitet att ta över ev. stående passagerare från Linanäsbussen vid Lillström.
När inte Lagnö trafikerades kördes en buss via Nolvik (senare:Åsättra) till Linanäs.
Inga bussbyten behövde göras i tidtabellen ovan. Bortsett från win-winförfarandet som jag beskrev inledningsvis beträffande avstickaren till Gärdsvik på utväg. /H
Citat från: igel skrivet 06 januari 2022, 13:19:49 PM
Varför fick man för sig att ha hålltiderna från Jarlaplan i ordningen "till Lagnö till Tranvik" och från Ljusterö i ordningen "från Tranvik från Lagnö", när bussen tycks ha kört i omvänd ordning.
Var det samma buss som gick till alla avstickare, eller var det bussbyte någonstans. Verkar tidsmässigt vara tight annars
Det som inte framgår direkt av tidtabellen är att det är flera ordinariebussar på flera av avgångarna. Jag gör följande tolkning (Hasse L får gärna rätta mig om jag har tolkat fel):
Turerna 14.05 på vardagar, 17.10 på fredagar, 9.00 & 15.45 på lördagar samt 9.00 på söndagar har alla två ordinariebussar som kör parallellt från Stockholm till Ljusterö färjeläge. Därefter kör en buss till Linanäs och en till Lagnö. Turen 18.10 måndag-torsdag har en ordinariebuss som kör till Linanäs via Nolvik. Fredagar är det i stället tre stycken ordinariebussar - en till Linanäs, en till Tranvik och en till Lagnö.
Mot Stockholm är det två ordinariebussar på turerna som ankommer Stockholm 17.50 måndag-fredag och söndag - en från Linanäs och en från Lagnö. Turen som ankommer Stockholm 21.50 på söndagar har tre ordinariebussar - en från Linanäs, en från Tranvik och en från Lagnö.
Liknande upplägg på tidtabellen förekom även för linje 634/635 där det i passagerartidtabellen inte var helt glasklart kring vilken buss som gick till Yxlan respektive Blidö. Någon gång på 80-talet ändrades utseendet i tidtabellerna för Ljusterö och Yxlan/Blidö så att det tydligare framgick att det handlade om olika bussar.
4101 såldes av SJ till SL 1969-02-01 för 99 100 kronor. Vagnen fick ett uppskrivet värde i böckerna när den byggdes om till högertrafik av SJ.
Priset är möjligen fiktivt för vagnen enär det är det bokförda värdet i SJs böcker men också en del i en större förhandling mellan SJ och SL där även statliga medel och avräkningar torde varit en del.
Jag tror det är svårt att tillämpa divisionskalkyl så man får fram vad varje fordon är värt. Men man skall komma ihåg att den statliga regelverket fanns. Speciellt som fordon kunde räknas till nyanskaffningskostnad i nutid.
När det gäller senare år och SJ fordon skrev man vad bussen hade för anskaffningskostnad och hur stor del som var bidrag från AMS. Först 1985 inköptes bussarna (ekonomiskt) av SJ Invest AB. Som kunde ha andra regler än vad som gällde affärsverk. Speciellt gällde detta inköp av motorvagnar och lite annat för länshuvudmännen. Så finansiering kunde ske på lite olika sätt för att komma förbi regelverk som jag tror beslutades 1952.
Hur pass utforskat det hela är vet jag inte. Men som sagt kan det vara svårt att göra divisionskalkyl. Dvs ge rätt innebörd. Medelvärden är kanske aldrig bra.
CitatOmlackad i SL-färger och med SL-märke men trots det märkt med gamla numret 4101, hur kan det komma sig?
4101 var ju redan upptaget av en Büssing H32 hos SL.
På de bilder jag sett är förortsvagnar inte ommärkta under sista halvåret 1970 men att i februari 1971 börjar det dyka upp vagnar med de nya numren. Innerstadsvagnarna fick ju märkning först mot slutet av 1972.
Carls tolkning av trafikeringsmönstret stämmer bra.
Kan väl tillägga att veckoslutsresandet var betydande under sjuttiotalet och att dubbleringsturer kördes flitigt en stor del av året. T.ex. förstärkte jag söndagskvällens tur från Lagnöby till Stockholm 9/12 1973 med att köra avgångarna från Åsättra och Gärdsvik.
(https://i.postimg.cc/8zVLYmJM/Tdt-626-14-6-76-B.jpg)
Sommartidtabellen 1976 har många likheter med 1970 års tabell, men Laggarsvik och Åsättra har tillkommit sedan några år och Tekniska Högskolan kom att ersätta Jarlaplan i slutet av 1973.
(https://i.postimg.cc/VLtj4V6z/Taxa-626-1-10-71-B.jpg)
Taxestege från 1 okt 1971. Jfr tändsticksasken.
(https://i.postimg.cc/xjhvv29s/21-6501-626-G-vi-f-rja-272-bak-B.jpg)
Så är det kanske dags att vända ryggen åt Ljusterö för den här gången. Fast när bilden togs gick tomturen till Jarlaplan för ny avgång kl. 18.10 till Gärdsvik och Lagnö. Linjenumret skyltades (förstås) bort efter fotograferingen.
Tack för trevligt foto, Saab var tidigt ute med att marknadsföra nyheter på 71:orna
Världens första, och fortfarande än idag ett av de bästa systemen för strålkastartorkare som funnits. Vertikala torkarblad som inte samlade på sig is, och som torkade rent i princip hela strålkastarens yta.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Str%C3%A5lkastartorkare
Färja 272 gick i 15 år på Ljusteröleden:
https://www.skargardsbatar.se/farja61272_1968/ (https://www.skargardsbatar.se/farja61272_1968/)
(Det är kul att se i tidtabellerna hur,antagligen,de turerna som de Ljusteröbaserade förarna körde)/Ulf
Ja och redan 1985 blev den reservfärja 17 år gammal. Intressant att man körde med reklam redan då, trodde det var något man kom på när man bildade affärsenheten Färjerederiet.
Även om bussarna används allt kortare period verkar det motsatta gälla vägfärjorna. Svårt att tänka sig att Venus, Jupiter och Pluto som reservfärjor, de är ju de nyaste färjorna på Östkusten och nu redan 15-20 år gamla.
Blev Färja 272 kvar på Botten utanför Västervik eller bärgades den?
Hon ligger kvar på 94 meters djup