SL H34 4475

Startat av Greger Larsson, 29 september 2019, 19:35:45 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Greger Larsson



© Magnus Vesslas arkiv

(Bilden kan behöva ett *klick*)

Ulf Berlin

Jättefin bild på en"rödrygg" :D
Gick 52E vid denna tid till Sergels Torg?
Finns bussen t v kvar i livet?/Ulf

zjbus


Finns bussen t v kvar i livet?/Ulf
[/quote]
Antagligen inte, AJA 109 är en MB LB sedan 2018 enl. Transportstyrelsen.
Mvh zjbus

roggek

Trevlig bild. Men lurar vinkeln mig, eller börjar bussen anta den klassiska "bananformen"? Titta längs fönstrens underkant så ser man att aktern börjar luta neråt...

Bussmicke

Dräggen, mycket intressant bild.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Peter Rost

Tack för en trevlig bild!

Tycker mig se att tur numret är två(?). - Så låga nummer brukade väl knappast vara E-turer?

//Peter

roggek

Och en landgång kostade 7:25 på Tempo... :o

Leyland

Trevlig bild, tack.

Den s k "bananformen" var en av anledningarna till omfattande förstärkning av kaross och att vagnarna i samband med denna revision under mitten av 1970-talet fick rött tak. 

Linje 52 var stationerad vid Hornsberg på 1970-talet. Söderhallen hade en period en/några E-vagnar på linje 52 under 1970-talet, liksom säkert en 9500-tur som kunde gå in på linje 52.

Men riktigt ser det ut som tur 2 i kombination med 52E. Och ovanligt också skyltat 52 i vänsterposition. Nästan man kan tro att detta var en utfärd... Någon vän på forumet kan säkert med reklamens hjälp koka ned till vilket år och vilken vecka bilden troligt är tagen.

Sommaren/hösten 1979 flyttade hon från Söderhallen till Hammarbyhallen.

Sista gången hon sågs i innerstaden var 10 juni 1982 i ersättningstrafik för linje 18.

Hon kom att bli en av de sista H34 i trafik, 24 juni 1982 på linje 182/51.


Gunnar Berglund

Citat från: Leyland skrivet 06 oktober 2019, 09:46:06 AM
Men riktigt ser det ut som tur 2 i kombination med 52E. Och ovanligt också skyltat 52 i vänsterposition. Nästan man kan tro att detta var en utfärd... Någon vän på forumet kan säkert med reklamens hjälp koka ned till vilket år och vilken vecka bilden troligt är tagen.

Jo, hade den här trevliga bilden på radarn, närmast jag kommer är runt slutet av juli 1978 (men helt säker är jag inte).
Mer om SS- och SL-bussar under 1900-talet: bussgaraget.se

Hasse L

Har bild med 4475 på linje 194 i Högdalen (redan) den 27.8.78.
/H

Mr G



Söderhallen hade tidigt någon förfogandetur som sattes in på 52:an för att passa arbetsdagens slut vid bl a Länsstyrelsens stora komplex på Hantverkargatan. Så även om H34 inte var så vanligt på 52:an förekom det ändå.
吉先生