SL-tidtabell för Upplands Bro (del av Solnalinjerna) - 1973

Startat av Mikael T Nilsson, 25 augusti 2019, 15:44:26 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mikael T Nilsson



Jag hittade denna gamla tidtabell för Upplands Bro-trafiken från 1973 i mitt arkiv. Den började gälla för 46 år sedan. Notera att hösttitabellen började gälla lite senare på den tiden (27 augusti).

Tidtabellen är märkt "2/73". Jag antar att "1/73" var sommartidtabellen 1973.

På den tiden hette "trafikområdet" för alla SL:s 500-linjer "Solnalinjerna".
600-linjerna gick under benämningen "Danderydslinjerna" och 700-linjerna "Huddingelinjerna". Detta trots att linjerna sträckte sig och fanns i så många andra kommuner. Det kan ha berott på att huvudkontoret för trafikområdena låg i just dessa kommuner. Å andra sidan har ju Råsta postadress Sundbyberg även om själva depåområdet (om jag minns rätt) sträcker sig in i Solna.

Ungefär motsvarande dåvarande linje 535 består i dag av linje 555 på ena halvan av sträckan och täcks in av 558/559 på den andra delen.

536 har i dag linjenummer 556.



Lite intressant lösning med olika linjenummer på delsträckor. I alla fall om jag tolkar tidtabellen rätt så verkar det som att turer som trafikerade hela linjesträckningen hette 535 medan turer som endast trafikerade delar av sträckningen hette 559.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

zjbus

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 25 augusti 2019, 15:44:26 PM

Jag hittade denna gamla tidtabell för Upplands Bro-trafiken från 1973 i mitt arkiv. Den började gälla för 46 år sedan. Notera att hösttitabellen började gälla lite senare på den tiden (27 augusti).

Tidtabellen är märkt "2/73". Jag antar att "1/73" var sommartidtabellen 1973.

På den tiden hette "trafikområdet" för alla SL:s 500-linjer "Solnalinjerna".
600-linjerna gick under benämningen "Danderydslinjerna" och 700-linjerna "Huddingelinjerna". Detta trots att linjerna sträckte sig och fanns i så många andra kommuner. Det kan ha berott på att huvudkontoret för trafikområdena låg i just dessa kommuner. Å andra sidan har ju Råsta postadress Sundbyberg även om själva depåområdet (om jag minns rätt) sträcker sig in i Solna.

Ungefär motsvarande dåvarande linje 535 består i dag av linje 555 på ena halvan av sträckan och 558 på andra delen.

536 har i dag linjenummer 556.

Lite intressant lösning med olika linjenummer på delsträckor. I alla fall om jag tolkar tidtabellen rätt så verkar det som att turer som trafikerade hela linjesträckningen hette 535 medan turer som endast trafikerade delar av sträckningen hette 559.
Tack för intressant nostalgi.
Mvh zjbus

Mikael T Nilsson

Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Ulf Berlin

Härligt Micke :)
Observera den udda avg tiden för pendeltåget 7.01(mot normalt .03,.33)som säkerligen berodde på ett tågmöte vid mötesstationen Stäket innan Kallhäll./Ulf
(1973 fanns linjerna 525+530-534 i UpplandsVäsby och det dröjde väl ett antal år innan resten av 53x linjerna hamnade där?
525 från Rosersberg och 533 från UpplandsVäsby slutade var för sig i något som heter/hette Bergshaga,som ligger var?)/Ulf

Lars-Håkan_E

Citat från: Ulf Berlin skrivet 25 augusti 2019, 20:08:04 PM
Härligt Micke :)
Observera den udda avg tiden för pendeltåget 7.01(mot normalt .03,.33)som säkerligen berodde på ett tågmöte vid mötesstationen Stäket innan Kallhäll./Ulf
(1973 fanns linjerna 525+530-534 i UpplandsVäsby och det dröjde väl ett antal år innan resten av 53x linjerna hamnade där?
525 från Rosersberg och 533 från UpplandsVäsby slutade var för sig i något som heter/hette Bergshaga,som ligger var?)/Ulf

Bergshaga lär ligga i trakten kring Husby-Långhundra eftersom både 525 och 533 (liksom UL 134 från Knivsta gick dit)

Niclas Wennerlid

Du får gärna visa de andra sidorna, intressant att jämföra med dagens trafik :-)

// Niclas

roggek

Citat från: Niclas Wennerlid skrivet 25 augusti 2019, 21:33:16 PM
Du får gärna visa de andra sidorna, intressant att jämföra med dagens trafik :-)

// Niclas

Vilken minnesskrift!

Ja, det vore kul, för jag har en god vän uppväxt och fortfarande boendes i Bro, som blev väldigt intresserad av att få se hela tidtabellen.

"Tibble vändplan" i noten 1) är dagens Tibble torg.
Och "KF:s rikslager" kräver antagligen ingen större förklaring, det är idag Coop Sverige Broterminalen...

Kan vi försöka få hela tidtabellen som en PDF-fil?

Kristofer

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 25 augusti 2019, 15:44:26 PM
Lite intressant lösning med olika linjenummer på delsträckor. I alla fall om jag tolkar tidtabellen rätt så verkar det som att turer som trafikerade hela linjesträckningen hette 535 medan turer som endast trafikerade delar av sträckningen hette 559.

Tidigare gick 535 till Råby och 559 till Granhammar. Min tolkning är att det var i samband med den här tidtabellen som linjerna slogs ihop. Alla turer skyltades alltså 535, och 559 står med bara för att de som är vana vid att åka 559 skulle hitta rätt i tidtabellen.

Är det någon som har koll på när sammanslagningen skedde? Enligt http://media.sparvagsmuseet.se/trafikminnen/linjenummer_historik.html står bara att de slogs ihop, inga datum.
( ) Turer inom parentes endast t. o. m. 1/11 1964 samt fr. o. m. den 1/5 1965.

Mikael T Nilsson







Hej,

Vad roligt att ni tyckte inlägget var intressant. Och tack för informationen ni skrivit i tillägg!

Här kommer bilder på tiderna för de övriga linjerna i tidtabellshäftet.

Skriv ett privat meddelande till mig via meddelandefunktionen på Bussnack och ange er e-postadress om ni önskar ta del av hela tidtabellen (även resterande delar för linje 535/559) i digitalt format.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Mikael T Nilsson

Citat från: Kristofer skrivet 26 augusti 2019, 10:20:31 AM
Tidigare gick 535 till Råby och 559 till Granhammar. Min tolkning är att det var i samband med den här tidtabellen som linjerna slogs ihop. Alla turer skyltades alltså 535, och 559 står med bara för att de som är vana vid att åka 559 skulle hitta rätt i tidtabellen.

Är det någon som har koll på när sammanslagningen skedde? Enligt http://media.sparvagsmuseet.se/trafikminnen/linjenummer_historik.html står bara att de slogs ihop, inga datum.

Tack för förklaringen och förtydligandet kring linjenumren 535/559.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Peter Rost

Spännande dokument!

Förmodar att dessa linjer trafikerades till stor del av H80 (Volvo B58 H&S).

//Peter

Kristofer

Intressant att linje 557 på den tiden hade turer via Grönningsdal. Grönningsdal har inte längre någon hållplats, men där passerar UL-linje 185 mellan sina två hållplatser i Stockholms län, Skråmsta och Pilsbo vägskäl. Någon SL-trafik har inte gått där sedan de här turerna på 557 försvann.
( ) Turer inom parentes endast t. o. m. 1/11 1964 samt fr. o. m. den 1/5 1965.

Mikael T Nilsson

Citat från: Peter Rost skrivet 27 augusti 2019, 10:40:50 AM
Spännande dokument!

Förmodar att dessa linjer trafikerades till stor del av H80 (Volvo B58 H&S).

//Peter

Det stämmer nog. De bilder jag sett kring Järfälla/Upplands Bro från tidigt 70-tal visar mest H80 och H81 (SKV-varianten), men även några enstaka Volvo/Säffle, littera H49 som var nya då. I tillägg rullade nog en och annan H84, en vagntyp som fasades ut under 70-talet.

Citat från: Kristofer skrivet 27 augusti 2019, 14:44:47 PM
Intressant att linje 557 på den tiden hade turer via Grönningsdal. Grönningsdal har inte längre någon hållplats, men där passerar UL-linje 185 mellan sina två hållplatser i Stockholms län, Skråmsta och Pilsbo vägskäl. Någon SL-trafik har inte gått där sedan de här turerna på 557 försvann.

Tack för denna historik! Intressant! Linje 557 slutade trafikera Skokloster under 80-talet och numera finns inte linjenumret kvar. Linjenumret 558 har ersatt och trafiken går endast mellan Kungsängen och Håtuna.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.