Falköpings Stadstrafik/ Lokaltrafik

Startat av Björn Forslund, 18 juli 2019, 10:38:34 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Björn Forslund

Någon som är bevandrad i företagets tillkomst och öden? Jag håller på med bildtext till Bussalmanackan 2020....

Mats Karlsson

Jag kan inte historian bakom företaget Falköpings Lokaltrafik AB, mer än att det var ett kommunalt bolag.

Åren 1962 och 1963 köptes tre Volvo B65506/Arvika. 1966 tillkom en ScV CF7657. Volvo-bussarna avyttrades under perioden 1972-77 och ersattes av två Sc CR11M 1976 och 1977. 1984 och 1988 tillkom nya bussar, en Sc CR112 och en Volvo B10R/Säffle, vilka ersatte äldre bussar. Förmodligen vid årsskiftet 1988/89 tog Larssons Busstrafik i Främmestad över bolagets verksamhet och nyanskaffade två Sc CN113 vid årsskiftet 1989/90. Trafiken verkar ha krävt tre bussar vintertid och två bussar sommartid.

Hur det såg ut före 1962 och efter 1990 har jag inte kläm på just nu.

S Svensson

Lokaltrafiken i Falköping togs över av Falköpings kommun. Tyvärr har jag inte årtalet.
Från början var det ett antal personer som uppenbart också hade visst inflytande i Borås. Vad jag fått fram så var huvudägaren i Falköping också delägare i Borås Omnibus AB. Han överlät sin del redan ca 1938. Det var alltså inte så som vissa tidningar skriver att Lillhage var ensamägare till båda företagen.
I samband med att upphandlingar börjar så bildade Josef Larsson med barn ett bolag som tog över busstrafiken i Falköping. Man skötte trafiken och enligt uppgift tog hem bussen/-bussarna till verkstaden i Främmestad vid veckosluten. Sedan blev det upphandling och det blev Buss i Väst AB som körde. Jag är inte säker på vilket företag som då körde. Det är lätt att tro att det var Larsson men jag är lite osäker.
Lägg märke till att Larsson i Falköping AB bytte namn till Sönebuss i Göteborg AB (trafik i Gråbo i Lerum).
Falköping är ingen stor stad. När stambanan en gång byggdes så fanns det en station som hette Ranten och senare Falköping Ranten. Den järnvägsstation som är central heter Falköping södra. Om jag minns rätt hade Falköpings lokaltrafik ett garage i närheten av Falköping södra.
Vi skall ju också komma ihåg att det fanns andra företag i äldre tid som Linjebuss förvärvade. LB hade en linje för skolbarn till Börstig. Man lade ned linje i slutet av 60-talet till Lidköping (avkortades) och till Jönköping ( Gick med taxi en del och från Mullsjö till Jönköping.
Därutöver fanns det ett antal LB linjer som lades ned cirka 1959 och 1961.Man kan med fog påstå att lokaltrafiken var innestängd av annan busstrafik. Även SJ som körde på Tidaholm. Linjen till Ulricehamn var dock ganska ny. Jag hoppas att det finns lite materiel att spåna på. En bussägare i Skaraborg heter/hette Andersson. Han drev lokaltrafik i både Mariestad och i Lidköping. Han sålde bussar och lastbilar. Jag tror att han var släkt med ägarna för Borås Bil AB.

Ted Selander

En av de CR111M som Mats nämner, fångad på bild april 1977.


zjbus

Citat från: Ted S skrivet 21 juli 2019, 06:59:45 AM
En av de CR111M som Mats nämner, fångad på bild april 1977.

Stort tack för din trevliga bild, bussen från Falköpings Lokaltrafik AB är från 1976 och i trafik men LB registrerad.
Mvh zjbus