SJ 0956 mm

Startat av Christoffer Frostensson, 16 juli 2019, 21:35:16 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Christoffer Frostensson

Hej!
Är det möjligen någon som har bilder från gamla Hägglundaren SJ 0956/CZS967 (ScaniaVabis BF7679 med Hägglundskaross) och/eller info om bussen genom åren, var den har rullat etc? Verkar ha blivit ombyggd till husbuss efter SJ-trafiken. Hur är dessa bussar körmässigt, ni som har varit med när de var i sin "aktiva tjänst"?

MVH
Christoffer Frostensson

zjbus

Citat från: Christoffer Frostensson skrivet 16 juli 2019, 21:35:16 PM
Hej!
Är det möjligen någon som har bilder från gamla Hägglundaren SJ 0956/CZS967 (ScaniaVabis BF7679 med Hägglundskaross) och/eller info om bussen genom åren, var den har rullat etc? Verkar ha blivit ombyggd till husbuss efter SJ-trafiken. Hur är dessa bussar körmässigt, ni som har varit med när de var i sin "aktiva tjänst"?

MVH
Christoffer Frostensson
Hej!
Hittade detta hos SBH  www.svenskbusshistoria.se/go?id=532  enligt Transportstyrelsen så är det en Scania Vabis BF 7659 och den är numera PB registrerad som husbil, senast godkända besiktning 2017-06-08
Mvh zjbus

S Svensson

Tidigare linjevagn passagerare och gods. Vad jag kan komma ihåg gick den i Härjedalen. Christian Lj har väl kört den i Sveg eller Åsarna.

Christian Ljunggren

Citat från: S Svensson skrivet 16 juli 2019, 22:12:11 PM
Tidigare linjevagn passagerare och gods. Vad jag kan komma ihåg gick den i Härjedalen. Christian Lj har väl kört den i Sveg eller Åsarna.


0956 var i Ljusdal.
Den var inte i Härjedalen/Jämtland, det var dock 0954 o 0955.
0954 även i Ånge. 0955 var den sista av dessa i samma utförande av godsutrymme, den blev därefter hållplatsbuss.
0954 o 0955 hade fällbara fåtöljer, medan 0956 hade linjeinredning.

0954 slopad 80-09-25 från Ånge.
0955 slopad 84-04 från Funäsdalen. Sista tjg på linjen Funäsdalen-Messlingen.
0956 slopad 83-02-01 från Ljusdal. Såld t privatperson utanför Hudiksvall.

0949-0953 hade större godsutrymme och linjeinredning.
0949-0951, 0953 i Sveg med tillhörande stationeringsorter.
0952 i Bollnäs.

Scania Vabis BF76 var bra bussar och driftsäkra. Trevliga att köra enligt mig.
Lite buller fick man väl dras med, men som entusiast så...

Med vänlig hälsning

Christian

Christian Ljunggren

Kan ju tillägga att 0955 blev hpl-buss och hyrdes ut till Länstrafiken i Jämtland under två somrar med SJ-chaufför från Järpen.
Hösten 1989 hyrdes den ut till Länstrafiken i Norrbotten under två månader med undertecknad som chaufför.
Jag skulle nog kunna skriva en hel artikel om den resan. Den var mycket berikande.
Flera av de byarna i BD-län kommer man förmodligen inte att hinna bese igen.
Man lärde sig i alla fall BD-län.
Jag har kopior på alla hpl utefter alla linjer, som vi satte hpl-stolpar vid.
LTN hyrde in några lokala förmågor till min hjälp.

Med vänlig hälsning

Christian