alfa romeo

Startat av saurer, 29 maj 2019, 18:05:23 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

saurer

lite längre ner på sidan finns några bilder på bussen under sin tid på Barnens Ö
https://lennarts.hemsida24.se/sommarhemmet/historiska-bilder-18660181

Är det någon som vet vad somhänt eller händer med fordonet
Måste man renovera en sådan farkost inom överskådlig tid
Går det inte bara  att spara den till eftervärlden
Man gör det inom Järnvägen och flyget
Många flygplan är utställda på museer i fyndskick bla en Handley-page Halifax uppfiskad ur en sjö i Norge på RAF museum i Hendon

roggek


Svempa

Jag blev inte klokare på länken Står den någonstans eller är den sktrotad ? Jag tycker kontakt borde tas med fabriken om ingen i sverige vill / har resurser / att ta hand om den.

roggek

OM det nu skulle finna några rester kvar så skall det vara vid en bilverkstad i Simpnäs...

CitatBussen hamnade inte på ett skrotupplag i egentlig mening utan i anslutn till en bilverksatd som drevs (drivs?) av en sympatisk kan-allt-möjligt-kille, Lennart Blomdin (vet inte om han alltjämt, maj 2010, är i livet men jag hoppas det!) Hans verkstad låg / ligger nära backkrönet strax N om och ovanför Björkö-Arholma kyrka och Marums vägsskäl (SL-buss 636).
Alfa Romeon skänktes till Sommarhemmet av SS, sannolikt gm förmedling av en av SS-cheferna som hade sin son på seglarlägret, och bogserades av en stor SS-specialtruck upp till Marum där den kom att få en ny och uppskattad användning under många år. Transporten skedde alltså 1957 på av polisen särskilt anvisade påfallande udda, glest trafikerade vägar i Roslagen "för att inte störa övrig trafik". Bussens nya liv blev som "sovvagn" och tillskott till övriga logementsbyggnader på Sommarhemmet. Efter flera år hamnade den hos Lennart B som, vad jag minns, skar ned främre delen men behöll den aktre som förråd i anslutning till sin stora verkstadsbyggnad.
Så en ev förhoppning att idag att åka upp och försöka få ett färgfoto av i varje fall hela bussen är redan i o f sig tyvärr fåfäng. Men varför inte chansa och försöka få lite upplysningar om bussens öde gm att slå en signal upp till Björkö (0176-området)! Lennart bodde i varje fall på 80-talet i Simpnäs, minns jag.
Lasse-Sudd

Jörgen

Funderar lite på om det skulle kunna finnas 2 kvar eller om detta är den som avses.
https://www.sparvagssallskapet.se/vagnhallen/vagn.php?vagn_id=536

Både främre och bakre del har hittats på varsitt håll.
Mvh: Jörgen

Björn Forslund

Det är bussen från Barnens Ö det är frågan om. Den räddades från skrot när främre delen hamnat på skrotcentralen. Bakdelen spårades också upp och SSS tog hand om ekipaget. Tyvärr är bussen inkomplett och i mycket dåligt skick, så jag vet inte om någon annan intresserad tagit över stafettpinnen. En renovering skulle bli frågan om ett nybygge i princip.

Mr H

Jag delar uppfattningen att bussen ska vara kvar! Den vimlar av intressanta tekniska detaljer bl.a dubbeldäcken som är monterade efter varandra. Bäst är förstås att få den helrenoverad men om det nu inte går så är ju inte skrot alternativet nödvändigtvis! Piffa så fall upp den så att alla intressanta detaljer kan visas förslagsvis av SSS, som äger bussen nu, på museet i Malmköping. Det krävs inte att den ska vara helrenoverad och körklar för att visa upp den intressanta bussen!

//Mr H