Dörrvred utsidan

Startat av Christer K, 31 januari 2023, 22:27:25 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Christer K

Hej alla, har någon av Er blivit utsatta för att personer utanför bussen vrider om nödöppnaren för dörrarna. Man får gå ut och vrid om igen. Två ggr samma kväll kan inte vara en tillfällighet.
Varför måste detta finnas? Någon som vet förr fungerade det bra utan dessa vred på utsidan.
Christer K
Började med buss april 1976 Örebro Trafik AB, AB Omnibus, Göteborgs Spårvägar, Linjebuss, Swebus Express, Swebus, ETT Trafik AB, Närkebuss, Flexima (körde åt Eurolines),Ragn-Sells AB. Bus4you mars 2020.

Nisse Bökelund

Jaha så har detta okynne även drabbat bussarna. På pendeltågen X1/X10 var det ganska vanligt.
Oftast var det sista dörrparet som var nödöppnat. Skedde det dessutom på Centralen (Cst ) vid rusningstid
så blev tåget lätt försenat.

pegee

Det är väl en säkerhetsfråga. Om det händer något och föraren blir skadad
på ett sådant sätt att han inte kan öppna dörrarna så måste ju räddnings-
personalen komma in i bussen på något sätt.
Började köra tung trafik 1968. GDG sedemera Swebus på 70-talet. Linjebuss fram till sekelskiftet. Sedan några år med lastbil. Har lämnat linjetrafiken till förmån för charter i stället.

DaViD^^

har varit med om att folk ska vara duktiga och öppna dörren själv och då på nödvredet men på alla våra mare bussar sitter det ett lock för nödvredet som man får slita sönder först för att nödöppna det stoppar klåfingriga men inte räddningstjänst