Gemener på ortsskyltar?! Sett igår... va?

Startat av virtual1, 14 maj 2008, 20:23:56 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Johan Hansson

Tycker det är bra system
har man kollat på en karta innan var man ska svänga av så kolla man númmret och inget mer för sen när man kör så svänger man av på rätt avfart.
Busschaufför
"Busschaufförer transporterar världens värdefullaste last!"
Har som hobby att fotografera bussar och natur och annat skoj i omgivningen.

Niklas Bygdestam

Citat från: Bengt Jönsson skrivet 24 maj 2008, 11:30:26 AM

För att vänja trafikanterna att de närmar sig den stora världen, den som ligger på andra sidan Sundet du vet!  ;D  8)
Världen där man får köra fortare än 110 km/h, där man inte enbart stirrar ut på dystra granskogar mil efter mil, där korna är svarta och vita, där vindkraftverken sakta sveper runt, där landskapet är format av människan i generationer.  8)

Har också sedan många år noterat att trafikskyltarna längs med nya motorväg E6 genom Halland haft ett annorlunda typsnitt och ortsnamnen skrivna med gemener (små bokstäver) förutom inledande bokstav.

En slags "smygeuropeisering" kanske.. ?  ::)  8)  ;D

/Bengt

Om man nu tycker Danmark är så värst kontinentalt. Jag vet inte om jag tycker det men det är en annan sak...
Men kör man söderut på E6 så är det bara dessa danska skyltar till länsgränsen mellan Skåne och Halland. När man kommer in i Skåne så är det vanliga svenska skyltar igen som ser exakt ut som i t ex Stockholm eller Uppsala  ;)

Sedan är väl gemener vanligare kanske i de flesta länder men några länder mer än Sverige som ligger söderut skriver med versaler som bland annat Frankrike och Italien :)
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Niklas Bygdestam

Citat från: Johan H skrivet 24 maj 2008, 12:35:16 PM
Tycker det är bra system
har man kollat på en karta innan var man ska svänga av så kolla man númmret och inget mer för sen när man kör så svänger man av på rätt avfart.

Men det systemet finns numera även på t ex E4 på vanliga svenska skyltar
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Bengt Jönsson

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 24 maj 2008, 13:38:17 PM
Men det systemet finns numera även på t ex E4 på vanliga svenska skyltar

.. men första väg med avfartsnumrering var E6 genom Halland
8)
/B

Magnus_J

sen är det väl inte Standard typsnittet TRATEX va?

Martin

Citat från: Magnus_J skrivet 27 maj 2008, 17:32:25 PM
sen är det väl inte Standard typsnittet TRATEX va?

Nej det är det inte, jag vet inte vad typsnittet heter med det är i alla fall väldigt likt det som finns på Danska motorvägsskyltar vill jag minnas.