Kyrkor (Visa dina Kyrkobilder)

Startat av Stefan Lindberg, 23 juni 2007, 19:36:30 PM

0 Medlemmar och 4 gäster tittar på detta ämne.

Krille

Här har vi Lyngsjö kyrka som ligger i Kristianstads kommun. Uppförd på 1100-talet men ombyggd under årens lopp.
Kyrkans påkostade interiör, ffa frontplåten på altaret skvallrar om att någon stormannafamilj har varit medfinansiärer till kyrkobygget.


Carl Eric

Jaha, nu ger jag mig oxå in i "leken"!

Jag börjar med min närmaste kyrka, Gustavsbergs Kyrka i Stockholms stift!

Håll till godo!











Kommentarer och tips mottages gärna!

MVH Calken
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Mölle-Mats

Citat från: Stefan Lindberg skrivet 23 juni 2007, 20:24:44 PM
Så länge det handlar om kyrkor tycker jag inte det spelar någon roll vilket land dom ligger i.
Vräk upp bilderna bara  ;)
Eftersom trådens fader redan på dess första sida uttalade detta, så antar jag att det är okej med en bild på "kyrkornas kyrka" - Peterskyrkan i Rom (den kanske har förekommit tidigare, jag har inte bläddrat igenom alla 173 föregående sidorna och kollat ...):



Jag gillar skarpt att promenera omkring i olika städer med kameran i högsta hugg och fota intressanta och vackra byggnader - som ju ofta är kyrkor. Eftersom jag hade förmånen att resa en hel del i Europa i jobbet för några år sedan så finns det åtskilliga bilder på bl a kyrkor på min hårddisk, som jag skulle kunna visa här om intresse finns.

IngemarJ

Citat från: Mölle-Mats skrivet 15 februari 2010, 19:58:23 PM
Eftersom trådens fader redan på dess första sida uttalade detta, så antar jag att det är okej med en bild på "kyrkornas kyrka" - Peterskyrkan i Rom (den kanske har förekommit tidigare, jag har inte bläddrat igenom alla 173 föregående sidorna och kollat ...):



Jag gillar skarpt att promenera omkring i olika städer med kameran i högsta hugg och fota intressanta och vackra byggnader - som ju ofta är kyrkor. Eftersom jag hade förmånen att resa en hel del i Europa i jobbet för några år sedan så finns det åtskilliga bilder på bl a kyrkor på min hårddisk, som jag skulle kunna visa här om intresse finns.

Hej!

Dit längtar jag något fruktansvärt!

Hälsar

Ingemar

Mölle-Mats

Ja även jag längtar tillbaks dit ...

Det är inte bara själva byggnaden som är intressant, den är fylld med vackra konstverk med religiösa motiv. Här några smakprov (det var inte helt lätt att få till godtagbara bilder med en kompaktkamera utan stativ där inne i dunklet ...)






Kent Skoog

Åby kyrka i Kalmar kommun, tidigare visad av JAB.


Stefan Lindberg

Citat från: Mölle-Mats skrivet 15 februari 2010, 19:58:23 PM
Jag gillar skarpt att promenera omkring i olika städer med kameran i högsta hugg och fota intressanta och vackra byggnader - som ju ofta är kyrkor. Eftersom jag hade förmånen att resa en hel del i Europa i jobbet för några år sedan så finns det åtskilliga bilder på bl a kyrkor på min hårddisk, som jag skulle kunna visa här om intresse finns.

Det är självklart att intresse finns, jag ser fram emot dina kyrkbilder  :)

JAB


JAB


Susanne

Intressant tråd, gillar också att fota kyrkor. Här kommer 3 st från mig.

Älvros Kyrka

Funäsdalens Kyrka

Ljusnedals Kyrka

jane


Vår frälsareskyrka i Köpenhamn.

Mölle-Mats

Citat från: Stefan Lindberg skrivet 20 februari 2010, 17:37:43 PM
Det är självklart att intresse finns, jag ser fram emot dina kyrkbilder  :)
Kul! Då börjar jag med några bilder på ett litet kapell i Pisa:









Och alldeles bredvid det berömda lutande tornet så återfinner man denna kyrka:


JAB

Huddunge kyrkoruin ligger i närheten av Huddunge kyrka och Huddunge kyrkplats i Uppsala stift.


Kent Skoog

Gunnarskogs kyrka i Arvika kommun.






Kent Skoog

Torrskogs kyrka i Bengtsfors kommun.