59:an - tre veckor kvar

Startat av Hasse L, 18 november 2017, 11:24:55 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Hasse L

Dubbeldäckare på 59:an förekom väl nästan bara när de periodvis inte kunde tursättas på 48:an, under ATR-körningsveckor eller när fysiska hinder tillfälligt störde framkomligheten längs denna linje.  /H

Hasse L

Citat från: Leyland skrivet 25 november 2017, 00:38:00 AM
1965 - nya ordningar för fasta tjänstegruppen för linje 59.

8 tjänster - Låg denna grupp på S1?
......

Nej, de var sjättedagslediga.  /H

Leyland

Citat från: Hobgoblin skrivet 26 november 2017, 20:26:18 PM
Nej, de var sjättedagslediga.  /H

Tack för det Hasse.

Den fasta gruppen på Linje 59 år 1983 var dock S1.



Betalda raster och 35h12 i genomsnittlig veckoarbetstid.

Vilket år avskaffades fasta linjetjänstegrupper i tjänstepaketen i innerstaden?

Leyland

Citat från: christian berg skrivet 26 november 2017, 17:03:19 PM
Hej,

roligt med alla fina bilder (särskilt H35), och spännande dokumentation i annan form. Det verkar vara 4522 som tar sig fram i snön på bilden från början av 1976. Hur länge höll H35:orna ut på linje 59? Kanske har vännen Leyland någon utsättningsuppgift från Söderhallen senare på våren 1976 att jämföra med denna från januari?

Hälsningar

Christian Berg

6 mars 1976, i just nu tillgängligt material, är den senaste noteringen jag har om H35-utsättning på linje 59. 

Bör förhoppningsvis finnas Vagnutsättningslistor från våren 1976 djupare ned i arkivet.

Karsten

Citat från: Leyland skrivet 26 november 2017, 23:18:06 PM
Vilket år avskaffades fasta linjetjänstegrupper i tjänstepaketen i innerstaden?

Det lär vara senare delen av 90-talet. Sist var högst troligt fyra tjänster på linje 62.

christian berg

Citat från: Leyland skrivet 26 november 2017, 23:22:37 PM
6 mars 1976, i just nu tillgängligt material, är den senaste noteringen jag har om H35-utsättning på linje 59. 

Bör förhoppningsvis finnas Vagnutsättningslistor från våren 1976 djupare ned i arkivet.

Tack, låter lovande. Vilken/vilka var det som gick 6 mars 1976?

Christian B

Peter Rost

Kvarvarande H35:or jan/feb 1976 Enligt följande:

4503,4512,4515-16,4518,4522-24, och 4532. - Kanske fler?

Hasse L

Citat från: christian berg skrivet 26 november 2017, 17:03:19 PM
Hej,

roligt med alla fina bilder (särskilt H35), och spännande dokumentation i annan form. Det verkar vara 4522 som tar sig fram i snön på bilden från början av 1976. Hur länge höll H35:orna ut på linje 59? Kanske har vännen Leyland någon utsättningsuppgift från Söderhallen senare på våren 1976 att jämföra med denna från januari?

Hälsningar

Christian Berg
Ja, nog är det CRL 222 - 4522. Såg inte det när jag skannade bilden en gång i tiden. Får skylla på den gamla bildskärmen....
Jag körde 4522 på linjerna 48(både från Hb och Sö), 54 och 59.

Tack för din uppmärksamhet!

/Hasse

Gunnar D

Citat från: Peter Rost skrivet 28 november 2017, 07:16:58 AM
Kvarvarande H35:or jan/feb 1976 Enligt följande:

4503,4512,4515-16,4518,4522-24, och 4532. - Kanske fler?

Jag har noterat 4544 i apr 1976 och 4545 i mars 1976.

/Gunnar

Gunnar D



Citat från: Leyland skrivet 25 november 2017, 17:54:28 PM

Ändhållplatsen vid Fredhäll är inte var den var!

Nej, denna kiosk saknas ju men den fanns här 12 juni 1966!

Mvh Gunnar

Hasse L

Citat från: Leyland skrivet 23 november 2017, 13:01:10 PM

.......

Linje 66 blev Leylandlinje efter att den kom att tillhöra Söderhallen (efter den stora linjeomläggningen  1 september 1975).
Linje 66 flyttades till Söderhallen (och 43:an till Hammarby) redan 16.12.1971. Anledningen bör ha varit kommande platsbrist i Nyboda. Fler tunnelbanevagnar skulle efter hand behöva härbärgeras i Nah.

16.12.1971 var också omplaceringsdatum för personalen på Stockholmslinjerna och övergången från sjättedagsledigt fridagssystem till femtedagsledigt (med fridagsgrupperna 1-17) ägde rum då.  /H

Lars-Håkan_E

Citat från: Hobgoblin skrivet 28 november 2017, 19:41:12 PM
Linje 66 flyttades till Söderhallen (och 43:an till Hammarby) redan 16.12.1971. Anledningen bör ha varit kommande platsbrist i Nyboda. Fler tunnelbanevagnar skulle efter hand behöva härbärgeras i Nah.

16.12.1971 var också omplaceringsdatum för personalen på Stockholmslinjerna och övergången från sjättedagsledigt fridagssystem till femtedagsledigt (med fridagsgrupperna 1-17) ägde rum då.  /H

Kvar med sjättedagsledigt var väl sedan enbart nattjobbarna?

christian berg

Citat från: Gunnar D skrivet 28 november 2017, 13:28:07 PM
Jag har noterat 4544 i apr 1976 och 4545 i mars 1976.

/Gunnar

Tack för uppgifterna!

Av de H35 som fanns på linje 59 i jan-feb så försvann skrotades 4516 och 4524 i feb-mars. Kanske togs några andra som 4544 och 4545 i trafik då eller så var det helt enkelt många som fanns kvar påställda men inte tursattes just i månadsskiftet jan-feb. Exempelvis har jag sett uppgifter på att spårvägsmuseets 4525 avställdes först i juni 76 (likaså 4539) och de borde väl då ha gått i trafik till slutet.

Vore kul om det gick få fram alla som gick i trafik under 1976. På bilder från 1976 har jag bara sett 4503, 4512, 4518 och just 4522 som Hasses fina bild visar.

Hälsningar
Christian B

Bussmicke

Citat från: Karsten skrivet 27 november 2017, 06:26:16 AM
Det lär vara senare delen av 90-talet. Sist var högst troligt fyra tjänster på linje 62.

Kryckexpressen eller nå´t sånt kallades linje 62 har jag hört.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Bussmicke

Kiosken på Gunnars bild ser stängd ut, synvilla?
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.