Lönsamhet med ledbuss, boggibuss och normalbuss.

Startat av Gano, 21 februari 2020, 21:49:33 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

B10M

Citat från: S Svensson skrivet 28 februari 2020, 07:12:42 AM
En ledbuss har nästan lika många sittplatser som en boggie. Det är ståplatserna som skiljer. Inte antalet sittplastser.
Nej, det där är en vanlig missuppfattning. Det beror helt på inredningen. Boggibussar är ofta inredda för längre resor än ledbussar men det är ingen naturlag att det måste vara så.

S Svensson

Om man har en boggiebuss med ett antal sittplatser och jämför med en ledbuss så står det i ett antal papper antalet passagerare.Det finns alltså objektivt fakta av kvantitivt typ.
Vad menas då med olika typ av inredning. Det jag skriver om är faktiskt inredning av samma typ,dvs ceteris paribus (i övrigt lika förhållanden).
I Borås åkte jag på linje 8 med en tvåaxlig MAN. Denna var inredningsmässigt lika en boggie jag åkte med för något år sedan i Göteborg till Arendal. Sedan har jag åkt MAN ledbuss. Men nog hade dessa nästan lika inredning.Märk att jag inte jämför en äldre Säffle linjevagn med en MAN ledbuss för tätortsbruk.
Vad är det Ni i Stockholm har svårt  med ?

Ersa

#17
Det resenärerna (inte i Stockholm, men väl på Södertörn och i Roslagen) har problem med är gissningsvis att man ser det hela känslomässigt framom logiskt. Hur mycket man än försöker tala om för dem att boogibussen B9RLE har exakt lika många stolar som en ledbussen B9SALE vill de helt enkelt inte förstå, utan fortsätter kalla den 15 meter långa bussen för "kortbuss", och önskar sig "långa bussar" istället. De bägge nämnda bussarna är de allra vanligaste boggi- och ledbussarna i trafiken, och linjerna de går på är linjer på motorväg/motortrafikled där stående ändå än högst olämpligt.
Så svaret på din fråga, vad folk har problem med, kan jag dessvärre inte besvara. Jag frågar mig samma fråga själv.




Adminåtgärd: Citat av direkt föregående inlägg borttaget med hänvisning till regel # 9.

B10M

Citat från: S Svensson skrivet 28 februari 2020, 19:31:21 PM
Om man har en boggiebuss med ett antal sittplatser och jämför med en ledbuss så står det i ett antal papper antalet passagerare.Det finns alltså objektivt fakta av kvantitivt typ.
Vad menas då med olika typ av inredning. Det jag skriver om är faktiskt inredning av samma typ,dvs ceteris paribus (i övrigt lika förhållanden).
I Borås åkte jag på linje 8 med en tvåaxlig MAN. Denna var inredningsmässigt lika en boggie jag åkte med för något år sedan i Göteborg till Arendal. Sedan har jag åkt MAN ledbuss. Men nog hade dessa nästan lika inredning.Märk att jag inte jämför en äldre Säffle linjevagn med en MAN ledbuss för tätortsbruk.
Vad är det Ni i Stockholm har svårt  med ?
Vad tusan fick du Stockholm ifrån?
Objektivt fakta är att en ledbuss har större yta än en boggibuss. Den ytan kan fördelas mellan sittplatser och ståplatser precis hur som helst. Det finns:

  • Boggibussar med få sittplatser och många ståplatser
  • Boggibussar med många sittplatser och få ståplatser
  • Ledbussar med få sittplatser och många ståplatser
  • Ledbussar med många sittplatser och få ståplatser
Att Ersa har svårt att förstå att det finns en värld utanför Roslagen och envisas med att jämföra boggibussar med en ledbusstyp (B9SALE) som inte har tillverkats på åtta år får stå för honom. För kännedom: B9SALE är inte den vanligaste ledbusstypen utanför Roslagen!

Ersa

Citat från: B10M
Att Ersa har svårt att förstå att det finns en värld utanför Roslagen och envisas med att jämföra boggibussar med en ledbusstyp (B9SALE) som inte har tillverkats på åtta år får stå för honom. För kännedom: B9SALE är inte den vanligaste ledbusstypen utanför Roslagen!

Trevlig attityd du har. Alla har olika perspektiv, och jag presenterar begreppsförvirringar ur ett perspektiv som resenärer i ett större område i SL-trafiken framför till kundtjänsten och i sociala medier i nutid år 2020, gällande en verksamhet som både jag och Nico jobbat/jobbar med. Du kan istället beskriva ditt eget perspektiv från dina egna erfarenheter, men gärna utan att behöva anmärka på andras inlägg.

Jo

Citat från: B10M skrivet 29 februari 2020, 07:45:21 AM
Vad tusan fick du Stockholm ifrån?
Objektivt fakta är att en ledbuss har större yta än en boggibuss. Den ytan kan fördelas mellan sittplatser och ståplatser precis hur som helst. Det finns:

  • Boggibussar med få sittplatser och många ståplatser
  • Boggibussar med många sittplatser och få ståplatser
  • Ledbussar med få sittplatser och många ståplatser
  • Ledbussar med många sittplatser och få ståplatser
Att Ersa har svårt att förstå att det finns en värld utanför Roslagen och envisas med att jämföra boggibussar med en ledbusstyp (B9SALE) som inte har tillverkats på åtta år får stå för honom. För kännedom: B9SALE är inte den vanligaste ledbusstypen utanför Roslagen!

Visst men finns det förutom i SL-land något annat område där man fått leveranser av ledbussar annat än stadstrafik/tätortstrafik de senaste åren. De flesta har ju blivit ersatta av dubbeldäckare eller boggibussar.

Sen för tätortstrafik kan ju ibland framkomligheten vara bättre med en ledbuss än en boggi.

S Svensson

Man kan jämföra med t.ex ledbuss 2289 med motsvarande boggiebuss 2296-2301.  Då är det nämnvärt få sittplatser som tillkommer och enbart
ståplatser tillkommer. 2296 cirka 20 ståplatser medan 2289 (och motsvarande) tar cirka 40 ståplatser.
https://forum.omnibuss.se/index.php?topic=73916.0
Sedan kan man anskaffa en ledbuss med bakmotor som mycket riktigt borde ta många ståplatser. Sådana fanns i Uppsala län och där blev de så tunga att de lagligt enbart fick ta sittplatser. AB Volvo Bussar hade ett antal ledbussar som hyrdes ut så att de kunde köra där.
Vad händer om man anskaffar fordon som är så tunga (hög skattevikt) att det blir övervikt. Curitibaledbussar (24 m) tar fler resenärer men de kostar i både anskaffning och drift.


Nico

Citat från: S Svensson skrivet 28 februari 2020, 19:31:21 PMI Borås åkte jag på linje 8 med en tvåaxlig MAN. Denna var inredningsmässigt lika en boggie jag åkte med för något år sedan i Göteborg till Arendal. Sedan har jag åkt MAN ledbuss. Men nog hade dessa nästan lika inredning.

Hänger inte riktigt med vad du jämför med överhuvudtaget här. Var normalvagnen [på linje 8 i Borås] inredd på samma vis som en boggivagn i Arendal som i sin tur hade nästan samma inredning som en MAN ledvagn du åkt med någonstans? Med den genomgången verkar det ju som att alla vagnar du åkt med är lika inredda (tar lika många resenärer) oavsett vilken fordonstyp det rör sig om... eller?!  ???



»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Nico

Citat från: Jo skrivet 29 februari 2020, 15:13:49 PMVisst men finns det förutom i SL-land något annat område där man fått leveranser av ledbussar annat än stadstrafik/tätortstrafik de senaste åren. De flesta har ju blivit ersatta av dubbeldäckare eller boggibussar.

Inte heller i SL-land har man, på många år, fått ledvagnsleveranser av annat än ledvagnar som är antingen klass I eller klass II. Att man sedan inom Stockholms län använder ledvagnar i en hel del trafik som dessa ibland är mindre lämpade för är en annan sak, men det beror i många fall sannolikt på att det annars är svårt att få ihop alla avtalskrav på ett nöjaktigt vis.



Citat från: Jo skrivet 29 februari 2020, 15:13:49 PMSen för tätortstrafik kan ju ibland framkomligheten vara bättre med en ledbuss än en boggi.

Visst är det mycket riktigt så att ledvagnar faktiskt ofta har lättare att komma fram än boggivagnar. Speciellt boggivagnar som är 14,6-14,8 meter har ju definitivt problem i många trängre miljöer. Även boggivagnar som bara är t.ex. 13,7 meter har även de framkomlighetssvårigheter i vissa fall. Det är bl.a. därför som t.ex. Keolis normalt har boggivagnsförbud i Stockholms innerstad [med undantag av de vagnar som sätts ut på linje 76 av Frihamnsdepån].

Många väghållare inom Stockholms län har även klart deklarerat att de inte kommer bygga om sina gatumiljöer ytterligare, för att boggivagnar ska komma fram, om det är så att gällande mått redan uppfylls. Med andra ord så blir det upp till entreprenörerna att se till att de fordon de vill köra med även fungerar på befintliga vägar samtidigt som fordonen klarar övriga krav.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

S Svensson

 
Kanske skall jag inte kommamed mera kommentarer:

Tittar man på rubriken så gäller det lönsamhet. Konstaterar att ingen angivit kvantitativa data. Grundinvesteringen för en ledbuss jämfört med en normalbuss.
Körtid från kl 4 på morgonen till kl 01.30 på natten efter. Vad kostar bränslet för olika typer av bussar ?
Uppställningsplatser bör skilja. Vad kostar resp bussar i en depå ?

Det finns alltså lite annat att skriva om också.

Lars_L

Det intressanta som frågeställaren just är ute efter är väl inte så mycket ledbuss eller boggibuss. Det är väl som sagt främst styrt av linjetyp. Att köra ledbussar på motorvägslinjer är ju inte något som förekommer i övriga Sverige längre. Ledbuss ska ju vara tänkt främst för när man planerar för många stående.

Det intressanta är väl kanske snarare när man ska växla upp en linje. Ofta görs ju detta alltför ineffektivt och lite av tradition. En linje med tät trafik kan behöva ha kapaciteten lite oavsett eftersom regulariteten ofta blir dåligt och därmed många stående även om linjen i normalfallet har sittplatser så att det räcker.

Ett problem i storstäder är ju att 35 sittplatser för normalvagn ofta är för få sittplatser för att fungera på majoriteten av linjerna i ett avtalsområde. Detta medan omlopp ju ofta blir effektivare om de kan gå på alla linjer i ett avtalsområde. Detta leder ju ofta till att man har överkapacitet på sittplatser mot vad som egentligen skulle behövas.

Ska man vara effektiv med längre fordon (såvida det inte är extremt tät trafik på stråket), så gör man förstås alltid en stor vinst om man kan växla upp storlek istället för att behöva köra med en extravagn. Det senare kostar ju både ett extra fordon och förare.

Egentligen gör man ju också alltid en vinst om man kan glesa ut turtätheten generellt så att det anpassas till längre fordon. Men här kommer ju ofta andra begränsningar. Både i att man vill ha en regelbunden turtäthet och att man kanske har passningskrav på linjen vilket gör att man måste köra med för hög kapacitet övrig tid.

Om det inte är väldigt tunga linjer är ju därför det smarta om det räcker med att ha längre fordon på ett fåtal av avgångarna och dimensionerna för det. Så gjorde ju SL ganska mycket förr i tiden i Stockholmsområdet, men tillämpar det allt mindre nu. Då kan man ju till och med se till så att ledbussarna bara är ute och snurrar i högtrafik. Här är väl dock den allmänna erfarenheten av hur bolagen gör att det oftast ändå är billigare att ha effektiva omlopp än att se till att begränsa ledvagnar som är ute i mellantrafiken. Den stora skillnaden ligger ändå främst i inköp (och något i underhåll). Men den ökade bränsleåtgången verkar få av bolagen som kör bekymra sig över - den är i alla fall mindre, än om det kräver sämre planerade omlopp för att kunna köra med fler normalvagnar. 

Sedan är ju en annan fråga också hur resandet ser ut längs linjen. Är det en kort del av linjesträckningen där det behövs den extra kapaciteten, kan det ju ändå vara billigare med att köra någon extravagn att förstärka med. Men förarkostnaden står ändå ofta för ca 50 procent av kostnaderna (varierar beroende på typ av trafik), medan då en längre vagn kostar på sin höjd några procent mer per kilometer i drift.

Men för att sammanfatta beror det ju därför mycket på villkoren för trafiken. Villkor som sällan operatören styr över. Är det inte på dimensionerande tid och man inte har ledbussar att tillgå, kan det ju ibland vara bättre att sätta in en extravagn eller höja upp turtätheten ett snäpp.

Det blir ju alltid också en mycket högre kostnad att köpa in oplanerade bussar. Därför är det ju också en helt annan ekonomi att köra in vagnar med högre kapacitet när man startar ett nytt avtalsområde, än att göra det längre in i avtalet. Så därför skiftar ju lönsamheten av olika lösningar också under avtalets tid.

Ytterligare en sak handlar ju här om ifall operatören får betalt för att köra med ledbussar och också för att göra det under icke dimensionerande tid. Detta skiljer sig också rätt mycket mellan olika avtal. Många om och men alltså.   










Inlägget är signerat Lars Lundqvist

B10M

Citat från: Lars_L skrivet 01 mars 2020, 15:35:30 PM
Det intressanta som frågeställaren just är ute efter är väl inte så mycket ledbuss eller boggibuss. Det är väl som sagt främst styrt av linjetyp. Att köra ledbussar på motorvägslinjer är ju inte något som förekommer i övriga Sverige längre. Ledbuss ska ju vara tänkt främst för när man planerar för många stående.
Men det är bara dumt. Ledbuss kontra boggibuss ska inte ha något att göra med sittande och stående. Det finns ingenting som hindrar att man har boggibussar med många ståplatser eller ledbussar med många sittplatser. Ledbussar med många sittplatser skulle vara utmärkt där boggibussar inte räcker till och det fungerar utmärkt i SL-trafiken. Att övriga Sverige inte har förstått det är helt obegripligt. Till exempel på Grön och Rosa Express hade det varit väldigt bra med ledbussar med många sittplatser.

Jo

#27
Problemet är väl mest att det inte finns så många standardbussar med många sittplatser att tillgå eller har du exempel på tillverkare som saluför sådana?




Adminåtgärd: Citat av direkt föregående inlägg borttaget med hänvisning till regel # 9.

igel

Sedan får man inte häller glömma framkomligheten. Det finns många ställen där det är direkt olämpligt att köra boggiebuss, men ledbussar som är smidigare kommer fram. Så då står valet mellan en 12m eller ledbuss.