En bleking och en smålänning (foton från 90-talet)

Startat av Mikael T Nilsson, 17 augusti 2007, 08:56:15 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mikael T Nilsson



En bleking på besök i Stockholm i början av 90-talet. Bussen var säkert nylevererad vid fototillfället. Linjebuss Blekinge hade ett antal vagnar av denna typ. Har för mig att nr 039-045 fanns i Blekinge och att några av dem flyttades till Skåne och Närke 1994 då Swebus tog över som entreprenör där Linjebuss tidigare kört i Blekinge.

Har för mig att 045 senare lackerades om till Kustbuss-lack. Jag vet att jag tog en bild på en Kustbuss-lackad Säffle-buss av denna modell, men kan inte hitta den i mitt fotoarkiv.



En av Kraftbuss (Västervik) Volvo / van Hool boggiebussar står parkerad vid Kalmar C sommaren 1992. Bussen övertogs av Swebus 1993 eller 1994 och fick inv.nr. 0750 där.

Enligt Bilregistret blev den avregistrerad så sent som för några dagar sedan (15/8 2007).  Kan Swebus ha varit senaste ägaren?
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

robbes

kraftbus 38 är enligt bilregistret reggat på en privat person och avställd. enligt tekniska data är den ombyggd främre delen bostadsutrymme o bakre delen  har körbanor för fordon max last 3000 kg.

swebus sålde den till denna privat person 2000-10-16 så swebus hade en länge i 25 år ju

Rickardo





En av Kraftbuss (Västervik) Volvo / van Hool boggiebussar står parkerad vid Kalmar C sommaren 1992. Bussen övertogs av Swebus 1993 eller 1994 och fick inv.nr. 0750 där.

Oj..trevligt att se denna buss igen! Den har man åkt många gånger i.
1994 var det Swebus övertog  Kraftbuss och denna blev senare omlackad  till Rasken. De blå säterna fick vara kvar och det gick inte att fälla stolarna annars var det en väldigt skön buss att åka i.
Linje 180 gick mellan Kalmar-Norrköping en linje som sedan många år är nedlagd.
Mvh Rickardo

Muk

Kul att se en äldre blekingebuss. Den ser väldigt fräsch ut. När började man egentligen med enhetlig lack i Blekinge och hur såg bussarna ut innan dess?

Jo

Citat från: Muk skrivet 17 augusti 2007, 21:22:00 PM
Kul att se en äldre blekingebuss. Den ser väldigt fräsch ut. När började man egentligen med enhetlig lack i Blekinge och hur såg bussarna ut innan dess?

Bussar som levererades nya från och med 1985-1986 fick lacken ovan. Innan var det väl blå i Karlskrona tätort och skogsgårds färger i Olofström samt SJ orange i hela övriga länet. När Linjebuss tog över stadstrafiken 1990 lackades i princip alla bussarna som inte fått ny lack om medan Swebus körde en hel del oranga ända fram till 1994 då återstoden lackades om.

Lite reservation på att jag inte är säker på Skogsgårds geografiska spridning och årtalet för Linjebuss köp av bolaget.
Staffan - Du har tidigare tagit upp ämnet kan du rätta/lägga till?

Muk

Citat från: Jo skrivet 17 augusti 2007, 22:08:26 PM
Bussar som levererades nya från och med 1985-1986 fick lacken ovan. Innan var det väl blå i Karlskrona tätort och skogsgårds färger i Olofström samt SJ orange i hela övriga länet. När Linjebuss tog över stadstrafiken 1990 lackades i princip alla bussarna som inte fått ny lack om medan Swebus körde en hel del oranga ända fram till 1994 då återstoden lackades om.

Lite reservation på att jag inte är säker på Skogsgårds geografiska spridning och årtalet för Linjebuss köp av bolaget.
Staffan - Du har tidigare tagit upp ämnet kan du rätta/lägga till?

Tack för informationen. Så då har det alltid funnits stora aktörer som har varit dominerande i blekinge? Jag hittade en artikel som daterade linjebuss köp av Skogsgårdhs till 1989. Då hade dessa 23 bussar, 45 anställda och körde linjetrafik i blekinge och kristianstads län. Idag kan man väl småle lite åt Ole Oftedals kommentar till affären: " Det som avgör om man vinner anbud är om man har bussdepåer, säger Ole Oftedal, VD för Linjebuss, och förklarar att det är stora investeringar att anlägga depåer, men betydligt billigare att köpa. Olofströmsanläggningen har dessutom kapacitet att härbärgera dubbelt så många bussar som idag."

Kaxen

Citat från: Norrortsmicke skrivet 17 augusti 2007, 08:56:15 AM


Har för mig att 045 senare lackerades om till Kustbuss-lack. Jag vet att jag tog en bild på en Kustbuss-lackad Säffle-buss av denna modell, men kan inte hitta den i mitt fotoarkiv.



Nja, vet inte om det varit någon annan lack mellan förflyttningarna, men 045 gick sina sista år i Oskarshamn/Högsby i Linjebuss färger.