Gasar på mot Gasverket

Startat av Mr G, 01 januari 2011, 16:12:58 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mr G



Vid den här tiden tillät inte SL, av prestigeskäl, 55:an att köra längre norrut än till Gasverket.
吉先生

Gunnar D

Gasverket? Då gissar jag att bilden är tagen 1970.

/Gunnar

Mr G

Tror att bilden är tagen 1969, och då var väl 55:an redan förlängd från Stadion till Gasverket. Eller? Iallafall var det ju så att SL inte ville ha någon busstrafik på Lidingövägen eller Fiskartorpsvägen in mot stan efter att t-banan hade öppnats till Ropsten. Tanken var att alla skulle använda tunnelbanan, och busstrafik som ansågs gå parallellt med t-banan skulle inte få finnas. De som hade långt till t-banan hänvisades till linje 60 som gick Värtahamnen - Ropsten - Ryttarstadion. Hjorthagen blev också av med sin busstrafik, här fanns det en t-baneuppgång, den var till för att användas.

SL blev rätt snart tvungna att mjuka upp sin rigida policy, och 55:an förlängdes till Gasverket, men att köra några minuter ytterligare till Ropsten eller Hjorthagen var inte att tänka på. Vändningen vid Gasverket gjordes så att bussen efter att ha släppt av alla passagerare vid ändstationen i Gasverksvägen körde fram till grinden till Gasverksområdet, grinden öppnades av en vakt inifån vaktturen, bussen körde in på området och bussen gjorde en rundpall därinne, och så ut genom grinden igen efter att vakten öppnat grinden än en gång. Inga passagerare fick medfölja bussen vid grindpassagen.
吉先生

Gunnar D

Jag identifierade bilden som en Minoltabild därför gissade jag på 1970. Enl uppg förlängdes linje 55 till Gasverket nov-67 redan och till Hjorthagen feb-71.

/Gunnar

Mr G

Nej jag tror inte att detta kan vara en Minoltabild. Rätt säker på att den här rullen (när jag kollar på intilliggande negativrutor) är från sommaren 1969. Kan ev vara 1968 också, men jag bedömer det som mindre troligt. 1970 är det iallafall inte.

Innan jag köpte Minoltan (nov -69) fick jag låna en kamera av en god vän. Han hade köpt en ny kamera, och hans gamla småbildskamera fick jag då ta över. Jag lärde mig oerhört mycket av den kameran, eftersom den endast hade manuella inställningar. Den blev en suverän inkörsport till fotografering för mig. Men jag minns inte vad kameran hette.

Jag använde den kameran 1968-1969 och knäppte säkert runt 2.000 bilder under den här tiden. Tyvärr har jag endast ett fåtal negativ/dior på bussar kvar i egen regi, eftersom den gode vännen som var så vänlig och lånade ut sin gamla kamera också tyckte att vi skulle ha våra negativ och dior tillsammans (dvs hemma hos honom) och jag kunde inte säga emot trots att jag betalade alla mina filmer själv. Jag har fått tillbaka en mindre del av mina negativ och dior under åren, men nu känns det kört att få tillbaka något mer. Han tycker att vi ska gå vidare och glömma det som har varit, ungefär som kungen - "Nu vänder vi blad!"
吉先生

Gunnar D

Ja, se vänner! Doors gjorde "People Are Strange", den brukar jag tänka på ibland.

Linjenummerskyltningen på vänstersidan pekar ju också på en tidig bild. Det kan inte varit många år den användes.

/Gunnar