GUB har beställt 12 elbussar enligt UNT

Startat av Bese001, 01 mars 2021, 07:17:51 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bese001

I dagens Uppsala Nya tidning (pappers) finns ett reportage om nya depån. Där nämns att man beställt 12 elbussar som ska sättas i trafik 2022. Undrar vad det blev men MAN känns ju som troligast?
Någon som vet mer?

Bussmicke

Storskäll på riktigt om det blir annat märke.
Finns nya MAN som elbuss?
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Walter

Vet inte om det är 12m eller led man beställt men dessa kommer snart till Malmö så svaret på frågan borde numera vara ja

https://www.bussmagasinet.se/2020/12/malmo-forst-med-mans-elbuss/
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Citaro C2

Hoppas verkligen nya MAN och inte BYD.  :-\

Volvo har fått så stor leverans till både Malmö och Göteborg så jag ser mycket hellre MAN i Uppsala.

AO

Sista dagen att lämna anbud var 15 februari. Så om de inte slagit rekord i snabbhet i utvärdering av anbuden så är inga bussar beställda än. Det måste ju dessutom finnas tid att överklaga.

Så det hela handlar nog om att en journalist tagit en genväg i hur hen uttryckt sig, alternativt inte haft hundra koll på läget.

jocke

Jag förändrar era liv med detta inlägg

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Walter

Intressant med så specifika krav som bara en anbudslämnare verkar uppfylla. Tänker t.ex på antalet drivaxlar. Vet inte hur många som producerar denna typ av bussar utöver de två som var med men någon kanske avstod och överklagar.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Fredde

Vanhool Exqui.City 18 Electric har också drift på axel 2 och 3, men även en annan prislapp än MAN kan man tänka sig.

kimpan

GUB har beställt 12 st MAN Lion's City 18E, ledbuss med 4 hjulsdrift med leverans våren -22. Finns tydligen en option på upp till 60 st el-bussar fram till 2027....

AO

Här går det att läsa lite mer om de nya bussarna. Dessutom en bild på hur de kommer se ut i sin gröna kostym :)

https://www.gub.se/gub/elbussar-i-uppsala-2022/

Ulf Berlin