Storbråk mellan Flygbussarna och Swedavia om konkurrensfördelar

Startat av Fredde, 14 december 2020, 02:50:03 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Fredde

Swedavia missbrukar sin dominerande ställning. Det menar Flygbussarna som protester kraftigt mot terminalförflyttningar.
Swedavia å sin sida är övertygad om att bolagets beslut inte utgör ett missbruk.


https://www.dagensjuridik.se/nyheter/storbrak-mellan-flygbussarna-och-swedavia-om-konkurrensfordelar/

Ersa

Tur att Flygbussarna själva aldrig utnyttjat sin egen dominerande ställning, mot andra företag.

Carl Eric

Jag tycker att det är bra att Flygbussarna tar upp frågan mot Swedavia. Deras negativa inställning mot busstrafiken har ju varit känd länge, och det finns ingen rimlighet i att flytta all busstrafik till terminal 4, när det inte ens bedrivs någon flygtrafik därifrån.
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Fredrik Gelin

Efter att ha läst artikeln misstänker jag att flygbussarna kommer att få flytta vare sig de vill eller inte.
Nu var det ganska många år sedan jag själv körde buss till Arlanda, men jag antar att den lilla "terminal" som låg utanför flygbussarna och SL/UL hållplatserna inte finns kvar för då hade man ju kunnat flytta dit?
Sedan tror jag att Swedavia gärna ser att transporterna till och från flygplatsen i allt högre grad sker med tåg med tanke på de miljökrav som ställts på flygplatsens verksamhet och som lär bli än mer påtagligt om/när den fjärde start/landningsbanan invigs.
Visserligen kör ju Flygbussarna liksom den upphandlade trafiken på fossilfria bränslen, men frågan är om det räcker.
En annan intressant fråga är ju hur beställningstrafiken skall hanteras, skall även den tvingas bort till terminal 4?
Det framgår inte av artikeln.

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk


Ersa

Precis allt utanför Terminal 5, inklusive "överdelen", ska ju byggas om fullständigt, så inte speciellt märkligt att man behöver flytta på både bussar, taxibilar och alla resenärer under tiden. Därefter blir det väl stora arbeten utanför övriga terminaler också. Detta har varit känt i flera år, och det har hållits flera möten mellan Swedavia och alla aktörer som trafikerar terminalerna, så ingen behöver bli förvånad och upprörd först nu.
Egentligen är det rätt bra tidpunkt att komma igång, och förhoppningsvis hinna klart med så mycket som möjligt nu under pandemins lågtrafik.

Nico

Citat från: Ersa skrivet 26 december 2020, 22:46:58 PMPrecis allt utanför Terminal 5, inklusive "överdelen", ska ju byggas om fullständigt, så inte speciellt märkligt att man behöver flytta på både bussar, taxibilar och alla resenärer under tiden.

Mja, efter vad jag hört så ska inte taxi behöva flytta på sig i någon högre grad och för privatbilar med tillhörande resenärer finns vissa möjligheter iordningställda på det som tidigare var bl.a. korttidsparkeringen. Dessa möjligheter kommer kvarstå. I sak är det alltså i huvudsak egentligen bara all busstrafik som behöver flytta på sig i direkt mening, och en del längre ifrån än andra så här förstår jag upprördheten hos bl.a. FAC. I princip kommer tåget sannolikt ta en del av bussarnas resenärer, men det stora flertalet resor till/från Arlandaområdet sker med bil så där är tåget i många fall inget alternativ... och kommer inte bussarna intill så lär andelen bilar bli ännu högre. 


Citat från: Ersa skrivet 26 december 2020, 22:46:58 PMDärefter blir det väl stora arbeten utanför övriga terminaler också. Detta har varit känt i flera år, och det har hållits flera möten mellan Swedavia och alla aktörer som trafikerar terminalerna, så ingen behöver bli förvånad och upprörd först nu.

Det stämmer att det sedan länge har varit känt att ombyggnaderna på Arlandas terminal 5 ska bli av. Däremot har inte Swedavia varit direkt öppna med detaljer om hur och vilken påverkan arbetena ger. I sammanhang som dessa brukar det annars vara ganska noga med etappindelningar, arbetsmöten etc. men så verkar inte vara fallet här. Beskeden i detta fall har inte heller kommit så långt i förväg som annars är normalt utan info har kommit lite allteftersom [det passat Swedavia]. I stort kan kan säga att mötena sedan mera har varit av karaktären infomöten, där Swedavia har hållit monolog, snarare än möten där parterna gemensamt har haft en dialog kring möjliga lösningar. Ingen har alltså kommit underfund med detta nu utan irritationen har funnits där ganska länge, men ökat i takt allteftersom fler detaljer framkommit.

Rent personligen skulle jag även säga att Swedavia hör till en av de värre motparterna man kan ha att göra med. Ofta är de rent samarbetsovilliga och nedlåtande. Har stångats med dem förr under åren och generellt har det varit ganska svårt att få vare sig respons och än mindre då konkret gehör. Kommer ihåg när de, i samband med en större järnvägsersättning för ett par år sedan, vägrade samarbeta och och t.o.m. istället aktivt såg till att försvåra så mycket de kunde för ersättningstrafiken. Även på Bromma flygplats har det krånglat, med allt från hållplatslägen till angöringstider, om än att det för busstrafikens del blivit bättre på senare tid. Å andra sidan körs ingen ordinarie busstrafik där längre sedan den 13/12-20.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Ersa

Absolut kan det vara som du beskriver. Men det är ju inget unikt, utan samma inställning som många i branschen och angränsande branscher sysslat med i åtminstone tio år nu. Oavsett om det är stat, regioner, kommuner eller storbolag. Givetvis är det en tråkig utveckling, men samtidigt är det något som man inte blir förvånad över längre.
Om Swedavia skulle få en ny inställning fylld med samarbetsvilja, skulle bara några fåtal procent av helhetens problem vara åtgärdade.

Sundås

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 26 december 2020, 15:25:04 PM
En annan intressant fråga är ju hur beställningstrafiken skall hanteras, skall även den tvingas bort till terminal 4?

Ja, det gäller all busstrafik - även beställningstrafik och parkeringsbussar. Enda undantaget är SL-trafiken, som sedan ett tag stannar utanför Sky City och behåller hållplatsläge där.
Mina bussbilder hittar du på www.sundas.se

Sundås

Min uppfattning efter att ha varit aktiv i diskussionerna med Swedavia och tagit fram underlag till dessa i just den här frågan är tyvärr att de inte är intresserade av att samverka med branschen. Detta verkar inte vara en nyhet utifrån mina kollegor utan en hållning de haft länge.

Den 10 november så skedde ett dialogmöte med branschen där vi var några som deltog på plats och ett större antal via länk. Vi var väl ganska övertygade då om att de inte skulle backa i frågan och det har de ju inte gjort heller. Däremot så fick de med sig några konkreta saker - bland annat tidsbegränsning av angöring för beställningstrafiken och att upprätta en meeting point (något som branschen efterfrågat i många år). När vi följde upp detta efter flytten var genomförd så visade det sig dock att inget av det var gjort så vi får väl se vad som händer framöver. Frågan har eskalerats högre upp i Swedavia denna gång och det märks att de personer som fattat besluten kring busstrafiken blir väldigt obekväma när de ifrågasätts med fakta, särskilt när frågan lyfts uppåt i organisationen.

Till Swedavias försvar skall möjligen sägas att det relativt nyligen kommit nya internationella riktlinjer kring hur nära terminalbyggnader som fordon får framföras vilket gjorde att ursprunglig plan för ombyggnationen av Terminal 5 fick göras om. Det ursäktar dock inte att kommunikationen med branschen, som tidigare nämnts ovan, varit mer av en monolog och i detta fallet svängde de också ganska kraftigt på kort tid.

https://www.transportforetagen.se/nyhetslista/oktober2020/upprop-mot-flyttad-bussangoring-pa-arlanda-overlamnat/



Mina bussbilder hittar du på www.sundas.se