Storbråk mellan Flygbussarna och Swedavia om konkurrensfördelar

Startat av Fredde, 14 december 2020, 02:50:03 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Fredde

Swedavia missbrukar sin dominerande ställning. Det menar Flygbussarna som protester kraftigt mot terminalförflyttningar.
Swedavia å sin sida är övertygad om att bolagets beslut inte utgör ett missbruk.


https://www.dagensjuridik.se/nyheter/storbrak-mellan-flygbussarna-och-swedavia-om-konkurrensfordelar/

Ersa

Tur att Flygbussarna själva aldrig utnyttjat sin egen dominerande ställning, mot andra företag.

Carl Eric

Jag tycker att det är bra att Flygbussarna tar upp frågan mot Swedavia. Deras negativa inställning mot busstrafiken har ju varit känd länge, och det finns ingen rimlighet i att flytta all busstrafik till terminal 4, när det inte ens bedrivs någon flygtrafik därifrån.
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Fredrik Gelin

Efter att ha läst artikeln misstänker jag att flygbussarna kommer att få flytta vare sig de vill eller inte.
Nu var det ganska många år sedan jag själv körde buss till Arlanda, men jag antar att den lilla "terminal" som låg utanför flygbussarna och SL/UL hållplatserna inte finns kvar för då hade man ju kunnat flytta dit?
Sedan tror jag att Swedavia gärna ser att transporterna till och från flygplatsen i allt högre grad sker med tåg med tanke på de miljökrav som ställts på flygplatsens verksamhet och som lär bli än mer påtagligt om/när den fjärde start/landningsbanan invigs.
Visserligen kör ju Flygbussarna liksom den upphandlade trafiken på fossilfria bränslen, men frågan är om det räcker.
En annan intressant fråga är ju hur beställningstrafiken skall hanteras, skall även den tvingas bort till terminal 4?
Det framgår inte av artikeln.

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk


Ersa