Skärmen är en Fujitsu med typbeteckning Flat panel active matrix-TFT LCD. Årsmodellen bör vara 1998 och två lägen av upplösning står till buds: 800x600 och 1024x768. Diagonalens längd är 38,35 cm. Jag har Windows Vista.
Jag inser att skärmen är mogen för museum, men bävar inför att försöka installera en ny. Jag är verkligen lika ointresserad som okunnig av/om datorteknik. Du kanske kan rekommendera en skärm? Av utrymmesskäl får den inte vara för stor.
/Hasse
Tack för informationen. En skärm från 1998 känns väldigt antik, men om den fungerar bra så ska du nog behålla den till dess att den går sönder. Dagens skärmar i motsvarande storlek kan knappt ha mycket högre upplösning, förutom på bredden, vilket dock kan vara av intresse. De flesta moderna skärmar är i widescreenutförande (16:9) och har därför en upplösning på exempelvis 1366x768 (samma på höjden, men bredare än 1024x768).
Här har du en prisjämförelse/sökning på skärmar som är mellan 15 och 19 tum stora, och har en högre upplösning än den du har idag. Om du är ute efter en budgetskärm har du två helt okej alternativ
här och
här. Dessa två är 18,5 tum och har upplösningen 1336x768. Känner du att du vill lägga mer pengar på en skärm kan du ju alltid sortera listan efter omdöme (flest stjärnor) på den första länken. Tänk dock på att en skärm som är mellan 21 och 24 tum i dagsläget ofta har en upplösning på 1920x1080 (full HD) och kostar strax över tusenlappen. Ett klart alternativ med andra ord. Mindre skärmar är påväg ut, så att säga. Om du dock är nöjd med skärmen du har idag så kan du nog behålla den om du inte känner för att lägga pengarna på ny teknik. Ungefär en femtedel av världens internetanvändare har trots allt en skärm med 1024x768 som upplösning.