Semesterbilder 2022 (Del 2 av 2, 13 bilder)

Startat av DEB, 12 oktober 2022, 18:28:02 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

DEB

Då kommer här del 2 med ett urval av de bilder som togs under min sommarsemester i augusti. Del 2 kan ses här https://forum.omnibuss.se/index.php?topic=76694.0. Klicka på bilderna för bättre upplösning.



Den 16 augusti var jag i Västernorrland över dagen, där jag hann med såväl Sundsvall som Timrå och Örnsköldsvik. Första bilden togs i Sörberge, ändhållplats för linje 120 i Norra Timrå.



Än rullar det 8700-vagnar på en del håll i landet för Nobinas räkning, även om de numera inte är så många kvar. Men i Örnsköldsvik rullar de dagligen i stadstrafiken.



En och annan regionalare bland alla stadsbussar syntes också till under min korta men intensiva timme i Härnösand, här Nobina 7704.



Förutom Volvo 8700 rullar det även en handfull Volvo 7700...



...samt även lite nyare Volvo-hybrider som levererades i samband med trafikstarten i juni 2014.



I Sundsvall är Mohlins Bussar, som kör för X-trafik, ett välkommet färgutstick bland alla annars så vita bussar i området.



Dagen efter reste jag genom Skaraborg och fick lite Västtrafikbussar på minneskortet. Nobina 6021 ses här i utkanten av Källby...



...Och i lite mer tätbebyggda Lidköping ankom en faceliftad Volvo 8500 in till resecentrumet.



Stora, härliga och bröliga normalgolvvagnar rullar fortfarande i Trollhätteområdet. Här ses en av dem, 6996, med bara minuter kvar till slutdestinationen i Lilla Edet.



Strax utanför Gnesta fick jag bild på Nobina 7145 på linje 543 från Laxne, ett par kilometer norr om Gnesta där landsbygden brer ut sig.



Sista semesterdagen jagade jag med AdmirT:s hjälp de få 8500-vagnar med den äldre fronten som rullar i Skaraborgsområdet. Nobina 7121 ses här i Skara på väg mot Falköping...



...Och bara några minuter senare rullade syskonet 7123 i motsatt vädersträck, norrut mot Lidköping.

Det var allt jag hade att bjuda på från de utflykter jag gjort från årets semester. Det är inte helt omöjligt att jag lyckas göra enstaka fotoresor över någon helg framöver, men det lär visa sig.

/Daniel
Vill du se fler bussbilder? Gör då ett besök på min hemsida med i huvudsak SL-bussar som motiv:

http://debfoto.com/

Carl Eric

Trevligt med bilder från Skara! Dock är 7121 på väg mot Falköping, och 7123 kör en annan linje på väg mot Lidköping :)
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

DEB

Det gäller att kunna särskilja alla Köpingar åt, vilket jag inte lyckades med fullt ut. ::) Det är nu justerat, tack för påpekandet! 7123 går i motsatt riktning när det gäller väderstreck, eftersom norrut är motsatsen till söderut, men inser nu i efterhand att det kunde formulerats tydligare och missuppfattas som samma linje.
Vill du se fler bussbilder? Gör då ett besök på min hemsida med i huvudsak SL-bussar som motiv:

http://debfoto.com/