Brekina Büssing uppmärkt för Stockholms spårvägar

Startat av Fredrik Klint, 27 juni 2022, 16:27:32 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.


Nico

Jo, Brekina är tyvärr inte alltid så noga med förebild... och hävdar samtidigt att de har bra kontakter i Sverige som förser dem med underlag. I fall som detta så betvivlar jag de uppgifterna ordentligt. Om inte så mycket annat var fel så borde man nog ändå reagera på att dörrarna sitter på fel sida för en SS-buss anno domini 1962.  :-[ ???
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Jörgen

Hade det inte varit bättre att göra den som en SL H32, visserligen är det en lite senare modell från 1967 och heter Präfekt 13D?

Mer lik denna bortsett bakdörrarna och har kanske en aningen annorlunda bakdel då.
Mvh: Jörgen

HJP

****
Detta var en överraskning, men det hade varit enklare för Brekina att lackera den som en H32, som den liknar mest.
H32 hade aldrig Brekinas lackering, och borde vara märkt "SL". Många andra avvikelser finns även för H32, men då kunde den, till nöds, gå an.

Nico

Luskade lite mera och modellen ifråga finns ännu inte i handeln utan står angiven som "bald erhältlich", dvs. snart tillgänglig. I bildtexten står det även "Sponsor: Stockholm" så det kan vara så att denna modell är beställd av någon firma eller möjligen (även om jag inte tror på det) av någon form av museal verksamhet. Grundmodellen finns ju i andra varianter, har själv två varav jag visade den ena i ett inlägg i höstas. Det Brekina gjort är ju mest att de tagit denna modell av en Senator och varit lite kreativa med färgpytsarna.

Kommer modellen ut så kommer den sannolikt inte att tilltala så många... eller det kanske den gör bland de som tror att modellen är korrekt eller ser den som ett utslag av s.k. kontrafaktisk eller alternativhistoria... där Sverige hade högertrafik sedan start, spårvagnar kvar osv. Tror inte heller att det kommer bli någon modellvärldens svar på gul tre skilling banco... men, med tanke på att den är i högertrafikutförande så borde det varit bättre om de chansat på en H32. Mailade även en fråga till Brekina om modellen så får vi se vad de säger. Problemet är att de inte brukar svara och om de gör det så brukar det vara ganska snäsigt.  ::)
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Nico

Fick en snabb och rak respons på mailet jag skickade tidigare till Brekina. Får säga att de blivit trevligare med åren... länge vägrade de t.o.m. att använda email utan hänvisade allt till snigelposten. Svaret i sig är däremot tyvärr inte så upplyftande... klipper in det mesta av det nedan.

Many thanks for your very detailed and informative advice to our recently announced model of Büssing Senator of Stockholm. The models are already completed in production and are on the way to Germany and are expect for delivery to retailers in August.

We know that this particular version is a compromise (as many German versions are too). Büssing city buses were built in a wide range of versions with plenty of specific differences such as doors, wheel base, destination boards and so on. Of course we know that original Stockholm bus was a right hand drive and therefore has got the entry doors on the other side than our model. We also noted that the Stockholm bus had a number board on front only and not a long board with wording.

But in view of the costs is impossible to create a entirely new body (with adjusted glass and seats and chassis) for just a singular city. So we basically followed the colors and decor of Stockholm without changing anything on the shape of body.

Unfortunalty we did not have pictures of Büssing ,,Stockholm" bus with the doors on the right side (and with the silver roof). We only had two Büssing photos of the older version with the red roof and the old logo (this means like your first photo below) and we were not aware of the later version.

We hope that many Swedisch collectors will like the model anyway.



Läser man lite mellan raderna så verkar de initialt ha fått sig bilder tillsända från någon i Sverige och sedan inte brytt sig om att luska vidare trots att de verkar ha varit medvetna om att det var fel. Lite trist kan man tycka och vi får väl se hur många som kommer att vilja ha ett exemplar av något som så uppenbart är fel.

Själv kommer jag fundera på om det är värt 35 € för något som bara blir en ploj. Hade då hellre sett Senatorn fuskmålad som en H32, men man får väl se...  :-\
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

HJP

#6
****
Svaret på ditt mail håller en vänlig ton, men det bör inte vara alltför svårt att "bild-googla" för att hitta bilder på H32. De hade ju nyligen en bättre variant, än den nu aviserade.
https://www.spfseniorerna.se/distrikt/stockholmsdistriktet/foreningslista/vasby/nyheter/2021/juni/vinkbussen/
OBS! Det är bara bilden i länken, som avses. Artikeln handlar om något annat.

Nico

Jo, de var hövliga. Jag länkade med bilder på H32 i mitt mail till dem. Fick som sagt uppfattningen att de inte orkat brytt sig så mycket utan nöjde sig med de två äldre SS-bilderna de hade. Lite trist som sagt.

Sedan brukar ju ofta modellföretagen numera ha lösa delar i gjutformarna så att de kan gjuta olika varianter på ett enklare vis. T.ex. lösa delar som gör att de kan ändra dörrar, front, nummerkrukor osv. Tyvärr tror jag att Brekina gjort det lite för enkelt för sig ibland... samtidigt som deras modeller inte är billiga.

Man får som sagt se hur väl modellen sedan säljer, men jag gissar på att den största avsättningen kommer finnas hos samlare på kontinenten.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Björn Forslund

Hej
Köpte "SS" Bussingen på marknaden Hässleholm häromdagen.
Visst, den har flera fel, men en tidigt högerombyggd H25 hade faktisk snibbmålningen i högertrafik. Dörrar och skyltskåpen är fel givetvis.