Vänt eller rast på hemmaplan

Startat av tosiaba, 03 april 2022, 10:46:31 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

tosiaba

Ja som titeln säger så undrar jag detta ang en körning som jag hade

Lite fiktiva tider i fall min arbetsgivare är här o läser men ni fattar säkert

Omlopp 6.00-18.00 (beställning)

Arbetat 6.00-8.00
Rast 8.00-9.30
Vänt 9.30-13.00

Det var så jag redovisade, men min arbetsgivare säger att man inte får ha vänt på hemmaort.

Jag sitter väl inte gratis 9.30-13.00?!?
Vad jag vet så är det ju 1.5 timmes rast som är max under ett arbetspass.

Vad är korrekt?

Sent from my KB2003 using Tapatalk


mittlinje

Är du på hemmaort och kan köra till depå så kan det troligen bli uppehåll, detta såvida du inte är beordrad att vara tillgänglig under tiden. Aldrig väntetid på hemmaort, inte heller traktamente.

B10M

Detta är ju en delad tjänst och då gäller att det måste vara minst 3 timmars betald tid både före och efter uppehållet, och uppehållet ska ha 17 procent betalt.

I detta fall borde det alltså bli:
6.00-9.00 100% betalt
9.00-13.00 17% betalt
13.00-18.00 100% betalt

tosiaba

Tack för svaren.

Uppehåll 17% gäller det även på beställningskörning?

När jag kör skolor så får man 17% för det räknas som linje men detta som jag körde och redovisade var en ren beställningskörning

B10M

Missade att det var beställningstrafik, har ingen koll alls på vad som gäller där. I Bussbranchavtalet står det "Uppräkning av tid i linjetrafik" så antar att det inte gäller beställningstrafik. Någon annan som vet vad som gäller i beställningstrafik?

Lars-Håkan_E

Som sign "Mittinje" skriver är den rätta tolkningen, under de förutsättningar han nämner.

Minimi passlängd uppfylls också.

17% gäller linjetrafiken.

Sedan är det en annan sak att jag personligen nog hade lagt in 90 min rast och resterande spilltid som betalt om jag hade attesterat en sådan tidrapport.

tosiaba

Tack för svar

Får ha det i åtanke till nästa gång.
Kanske jag har möjlighet att få det korrigerat då lönen inte är färdigställd ännu.

Sent from my KB2003 using Tapatalk


Christer K

Detta är riktigt klurigt. Transports avtal gäller om det är endast Beställningstrafik. Kommunalsavtal gäller all trafik som utförs med buss i linjetrafik, skola och kombinerat skola/beställningstrafik. Avtalet heter numera Sobona Trafik.

// Christer K
Började med buss april 1976 Örebro Trafik AB, AB Omnibus, Göteborgs Spårvägar, Linjebuss, Swebus Express, Swebus, ETT Trafik AB, Närkebuss, Flexima (körde åt Eurolines),Ragn-Sells AB. Bus4you mars 2020.