Bussar i Borås den 10 juni 1995, del 1 (av 2)

Startat av Staffan Sävenfjord, 30 december 2012, 17:00:23 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Måndagen den 12 juni 1995 var det tidtabellsskifte för Älvsborgstrafiken och för Borås medförde detta många nyheter:
- Nya bussar sattes i trafik (10 Volvo B10BLE Säffle och 16 Scania CN113 MaxCi) i tätorten. Säffle-bussarna hade dock tjuvstartat redan i början av året.
- Nytt linjenät i Borås tätort. 
- Borås Lokaltrafik tog över regionallinjerna 150, 155, 159, 402 m fl från Swebus).
- Borås Lokaltrafik tog över linje 550 till Alingsås från Buss i Väst (Alfredssons Buss).
- Linjebuss tog över servicelinjerna för Borås Lokaltrafik. De tog också över den trafik i och med utgångspunkt från Marks kommun som Swebus tidigare kört.
- Buss i Väst tog över linjerna i och till Tranemo och Svenljunga från Swebus.

Lördagen den 10 juni var det invigning av det nya inför trafikstarten på måndagen. Det var festligheter kring Södra torget och i den närbelägna Stadsparken. MFX834 från 1935 började gå i trafik mellan Bottnaryd och Jönköping. Detta är alltså inte en av de nya bussarna som skulle visas. Ägare vid den här tiden var Tommy Lindberg, känd samlare av tunga veteranfordon och då ägare till Spetsfabriken i Gingri, där han inrett ett nostalgimuseum som innehöll allt från häftapparater till lastbilar. Tommy flyttade sedan till Lyrestad.






JBH361 visade som ett exempel på de nya servicebussarna. Alla tyckte förstås att det var bättre än de gamla Ontariona, som nu skulle pensioneras (riktigt så blev det dock inte). Sällan jag hört bussförare och resenärer så överens om att detta var en bra buss.


Buss i Väst hade gjort ett gemensamt inköp av Scania Lahti Falcon till de olika delägarna, t ex Kjellgrens som bland annat tilldelats FYK181.


Ornunga Buss BJF523 vid Centralstationen hade inget med invigningen att göra men får vara med i alla fall. Jag tycker mig se ägaren Östen Hallenbert själv vid ratten. Ornunga Buss gick för några år sedan ihop med Vårgårdabuss och Östen blev delägare där i stället. Bussen fanns tidigare hos Stigens Buss.


LOE518 skämdes väl för att den trodde det var näst sista trafikdagen eftersom den försökte undkomma kameran. Det blev dock inte näst sista dagen. Den dök upp lite senare i Älvsborgs-lack och med nummer 091. Användes som skolbuss men gick också regelbundet på linje 34 Viared-Svaneholm. Inte högsta komfort för en så lång linje precis.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

yngrot

Ja de gamla hederliga Wiima   fick hänga med mycket längre än det var tänkt men så var de slitstarka oxå ..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Svemicke

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 30 december 2012, 17:00:23 PM




Fullt med bussar utanför smedens butik. Han måste ha hoppat av lycka?  8)

Nytt linjenät? Hur var det nya (som väl inte finns mer?) och hur tedde sig det gamla?

Intressant att se bilder från denna trafikstart. Jag fick ju själv bevittna dess trafikslut.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Staffan Sävenfjord

Citat från: Svemicke skrivet 20 januari 2013, 22:46:03 PM

Nytt linjenät? Hur var det nya (som väl inte finns mer?) och hur tedde sig det gamla?

Intressant att se bilder från denna trafikstart. Jag fick ju själv bevittna dess trafikslut.

Jag får nog revidera mig lite där. Det var bara några smärre ändringar av körvägar och så men inget större. Däremot var det alltså nya bussar på samtliga linjer. Dessutom blev det ju mycket nytt för  Borås Lokaltrafik eftersom de började köra de tresiffriga linjerna.

Från september infördes linje 4 till Almenäs eller Getängen. Motsvarar närmast upplägget av dagens linje 3. Tidigare hade Almenäs betjänats av linje 43.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Svemicke

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 20 januari 2013, 23:00:24 PM
Jag får nog revidera mig lite där. Det var bara några smärre ändringar av körvägar och så men inget större. Däremot var det alltså nya bussar på samtliga linjer. Dessutom blev det ju mycket nytt för  Borås Lokaltrafik eftersom de började köra de tresiffriga linjerna.

Bussarna kom, de arbetade och de såldes/skrotades. Rätt kul att se bilder från när de blev nylevererade. Jag fick ju följa dem in i sista vilan (nästan).

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 20 januari 2013, 23:00:24 PM
Från september infördes linje 4 till Almenäs eller Getängen. Motsvarar närmast upplägget av dagens linje 3. Tidigare hade Almenäs betjänats av linje 43.

Någon buss vände i Getängen och någon i Almenäs? Vart gick linjen i andra änden? Svensgärde?
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Olof Lagerkvist

Citat från: Svemicke skrivet 22 januari 2013, 00:56:19 AM
Bussarna kom, de arbetade och de såldes/skrotades. Rätt kul att se bilder från när de blev nylevererade. Jag fick ju följa dem in i sista vilan (nästan).

Någon buss vände i Getängen och någon i Almenäs?

Ja, linje 4 vände med varannan tur ungefär vid Haléns på Getängen och resten vid Almenäs. På sommaren vill jag nog minnas att alla turerna gick till Almenäs.

Citat från: Svemicke skrivet 22 januari 2013, 00:56:19 AM
Vart gick linjen i andra änden? Svensgärde?

Nej, andra änden av linje 4 var Södra Torget. Jag har ingen minnesbild av att den linjen (vid den tiden och i den formen) kördes i gemensamt omlopp med någon annan linje heller, utan bussarna vände helt enkelt på Södra Torget.

Linje 3 gick Sjöbo-Södra Torget-Svensgärde vid den här tiden.

På det hela taget var det bara ganska små förändringar i linjenätet från början av 80-talet till "framtidstrafiken" i början av 2000-talet. Det enda av större vikt som hände var när servicelinjerna introducerades och några kortare linjer som höll sig nära centrum försvann. Det gällde framförallt linje 4 Norrby-Södra Torget-Kransmossen, linje 8 Norrmalm-Södra Torget-Centrum, linje 10 Solhem-Bergsäter-Södra Torget. Nästa större förändring bör ha varit när det började byggas bostäder vid Hestra. Då flyttades ena änden av linje 5 dit och den gamla änden av linje 5, till Bergdalen, blev linje 9. Så sparade man in två omlopp på linje 3 och två på linje 5 och slog ihop dessa till två omlopp som ringlinjerna 12 och 13.

Några ändhållplatser ändrades också, t ex linje 3 flyttades från att vända vid Långesten till att vända vid Sjöbo Torg. Linje 1 kortades av från Hyberg till Sörbovägen. (Under en period provades till och med Brämhults Kyrka som vändplats för några avgångar.) Vändplatsen Sörbovägen bytte namn till Sörbo. Varannan tur på linje 1 flyttades sedan från Sörbo till Ängsgården. Linje 3 slutade köras varannan tur till Kyllared och varannan tur till Svensgärdegatan och började istället gå dagens slinga runt hela Svensgärde. Linje 6 hade en ändhållplats på Skillingsgatan men den åts upp av en vägombyggnad och linjen kortades av en hållplats. Det har även under åren laborerats en del med linje 5, med ändhållplats vid Kransmossen eller Brotorp samt att körvägen genom Trandared justerats genom åren. Ändhållplatsen på linje 1 på Tullen har varierat mellan att vara en vändslinga eller kvartersvändning (jag tror vi redde ut just detta för något år sedan i det här forumet).
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-

Staffan Sävenfjord

Citat från: Olof Lagerkvist skrivet 22 januari 2013, 02:03:07 AM
Ja, linje 4 vände med varannan tur ungefär vid Haléns på Getängen och resten vid Almenäs. På sommaren vill jag nog minnas att alla turerna gick till Almenäs.

Nej, andra änden av linje 4 var Södra Torget. Jag har ingen minnesbild av att den linjen (vid den tiden och i den formen) kördes i gemensamt omlopp med någon annan linje heller, utan bussarna vände helt enkelt på Södra Torget.



Ja, linje 4 vände vid Almenäs med samtliga turer under sommaren från 1996. Det tog åtskilliga år innan detta annonserades korrekt i tidtabellen i riktning mot Centrum och efter ett par år tröttnade jag på att påpeka detta detta för Älvsborgstrafiken och Borås Lokaltrafik. De förra hade en väldigt otrevlig attityd till kunder som klagade, de senare förstod och beklagade men uppgav att de tyvärr inte kunde göra mer än att påpeka felet.

Linje 4 samkördes oannonserat med linje 44 till Granbäcken sommartid så på linje 4 var det 30-30-60 minuters trafik och på linje 44 120 minuters. Eftersom det var en kvart mellan vändning och detta var tufft både på Almenäs och i synnerhet Granbäcken var rejäla förseningar på linje 4/44 inget ovanligt. För övrigt var det MaxCin 021 som gick på linje 4 som ordinarie vagn.





Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

yngrot

Jag kan inte minnas denna linje 4 till Almenäs  vilket jag ju borde då jag körde för fullt ..  men i mitt minne har det alltid varit 43 till Almenäs..  men å andra sidan har jag haft fel förr  ;)
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Olof Lagerkvist

Citat från: yngrot skrivet 22 januari 2013, 18:27:07 PM
Jag kan inte minnas denna linje 4 till Almenäs  vilket jag ju borde då jag körde för fullt ..  men i mitt minne har det alltid varit 43 till Almenäs..  men å andra sidan har jag haft fel förr  ;)

Linje 4 bildades när en linje i 30-serien till Getängen och linje 43 till Almenäs slogs ihop till en stadslinje. Nog har du vänt med linje 4 både vid Haléns på Getängen och ute vid Almenäs, yngrot? Kan i alla fall inte tänka mig annat!  :)
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-

yngrot

Jo nu när du nämner Halens  så dyker minnet upp igen  ;D  men för en gammal räv som mig är det 43 som gäller till Almenäs..  ;)
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Svemicke

Citat från: Olof Lagerkvist skrivet 22 januari 2013, 02:03:07 AM
Ja, linje 4 vände med varannan tur ungefär vid Haléns på Getängen och resten vid Almenäs. På sommaren vill jag nog minnas att alla turerna gick till Almenäs.

Nej, andra änden av linje 4 var Södra Torget. Jag har ingen minnesbild av att den linjen (vid den tiden och i den formen) kördes i gemensamt omlopp med någon annan linje heller, utan bussarna vände helt enkelt på Södra Torget.

Linje 3 gick Sjöbo-Södra Torget-Svensgärde vid den här tiden.

På det hela taget var det bara ganska små förändringar i linjenätet från början av 80-talet till "framtidstrafiken" i början av 2000-talet. Det enda av större vikt som hände var när servicelinjerna introducerades och några kortare linjer som höll sig nära centrum försvann. Det gällde framförallt linje 4 Norrby-Södra Torget-Kransmossen, linje 8 Norrmalm-Södra Torget-Centrum, linje 10 Solhem-Bergsäter-Södra Torget. Nästa större förändring bör ha varit när det började byggas bostäder vid Hestra. Då flyttades ena änden av linje 5 dit och den gamla änden av linje 5, till Bergdalen, blev linje 9. Så sparade man in två omlopp på linje 3 och två på linje 5 och slog ihop dessa till två omlopp som ringlinjerna 12 och 13.

Några ändhållplatser ändrades också, t ex linje 3 flyttades från att vända vid Långesten till att vända vid Sjöbo Torg. Linje 1 kortades av från Hyberg till Sörbovägen. (Under en period provades till och med Brämhults Kyrka som vändplats för några avgångar.) Vändplatsen Sörbovägen bytte namn till Sörbo. Varannan tur på linje 1 flyttades sedan från Sörbo till Ängsgården. Linje 3 slutade köras varannan tur till Kyllared och varannan tur till Svensgärdegatan och började istället gå dagens slinga runt hela Svensgärde. Linje 6 hade en ändhållplats på Skillingsgatan men den åts upp av en vägombyggnad och linjen kortades av en hållplats. Det har även under åren laborerats en del med linje 5, med ändhållplats vid Kransmossen eller Brotorp samt att körvägen genom Trandared justerats genom åren. Ändhållplatsen på linje 1 på Tullen har varierat mellan att vara en vändslinga eller kvartersvändning (jag tror vi redde ut just detta för något år sedan i det här forumet).

Intressant information faktiskt. Vad menades med Centrum? Hur vände bussarna där?
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Olof Lagerkvist

Citat från: Svemicke skrivet 23 januari 2013, 21:48:53 PM
Intressant information faktiskt. Vad menades med Centrum? Hur vände bussarna där?

Det var jag som uttryckte mig väldigt konstigt ser jag. Linjen gick Södra Torget-Normalm, men den gick Olovsholmsgatan-Sagagatan-Ynglingagatan upp till Norrmalm. Den vände runt kvarteret Döbelnsgatan-Torgilsgatan med själva ändhållplatsen med reglertid alldeles vid korsningen med Margaretagatan. Under några tidtabellsperioder kördes den i gemensamt omlopp med linje 10 som gick Södra Torget-Bergsäter-Solhem.
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-

Svemicke

Citat från: Olof Lagerkvist skrivet 23 januari 2013, 23:12:33 PM
Det var jag som uttryckte mig väldigt konstigt ser jag. Linjen gick Södra Torget-Normalm, men den gick Olovsholmsgatan-Sagagatan-Ynglingagatan upp till Norrmalm. Den vände runt kvarteret Döbelnsgatan-Torgilsgatan med själva ändhållplatsen med reglertid alldeles vid korsningen med Margaretagatan. Under några tidtabellsperioder kördes den i gemensamt omlopp med linje 10 som gick Södra Torget-Bergsäter-Solhem.

Den körde alltså inte den sista biten upp till Engelbrektsgatan 128?
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Olof Lagerkvist

Citat från: Svemicke skrivet 29 januari 2013, 23:04:37 PM
Den körde alltså inte den sista biten upp till Engelbrektsgatan 128?

Nej, precis. Det gjorde däremot linje 7 som gick upp dit och vände. Linje 7 tog dessutom vid den här tiden bara svängen runt Torgilsgatan på väg tillbaka mot Södra Torget. På väg upp mot Norrmalm svängde den direkt från Döbelnsgatan upp mot Engelbrektsgatan.

Något år senare förlängde man linje 5 från Bergdalen via "bussvägen" från Tokarpsgatan över Liljeberget upp till samma vändslinga vid Engelbrektsgatan 128. Linje 5 och 7 kom då alltså från olika stadsdelar men vände i samma slinga. Innan den här förlängningen vände linje 5 vid Bergdalsgatan/Tokarpsgatan. Det finns en gräsmatta i hörnet där numera: Google StreetView.
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-

Svemicke

Citat från: Olof Lagerkvist skrivet 29 januari 2013, 23:19:37 PM
Nej, precis. Det gjorde däremot linje 7 som gick upp dit och vände. Linje 7 tog dessutom vid den här tiden bara svängen runt Torgilsgatan på väg tillbaka mot Södra Torget. På väg upp mot Norrmalm svängde den direkt från Döbelnsgatan upp mot Engelbrektsgatan.

Något år senare förlängde man linje 5 från Bergdalen via "bussvägen" från Tokarpsgatan över Liljeberget upp till samma vändslinga vid Engelbrektsgatan 128. Linje 5 och 7 kom då alltså från olika stadsdelar men vände i samma slinga. Innan den här förlängningen vände linje 5 vid Bergdalsgatan/Tokarpsgatan. Det finns en gräsmatta i hörnet där numera: Google StreetView.

Massa bussar på Norrmalm och Bergdalen som ligger så nära stan. Känns onödigt.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -