Världspremiär för ledbuss på SL linje 163!

Startat av larslengberg, 05 juni 2021, 12:04:49 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

larslengberg

Hej alla!

Igår såg vi något vi aldrig tidigare sett - en ledvagn (Keolis 3917) som kördes på linje 163 utanför oss! Se bildbevis nedan. Vi såg den swischa förbi i ögonvrån mot Kärrtorp runt kl 19 (18:56 från Bredäng), och vi undrade om vi verkligen sett rätt?? Ibland tomkör ju 153 förbi här med ledbussar också. Men, efter ett par timmars väntan, så dök den minsann upp på sitt omlopp, på väg tillbaka mot Bredäng (21:46 vid Eksätravägen)!

Då började vi förstås spekulera i varför denna buss plötsligt dök upp på 163..? Kan man ha sökt tillstånd att köra ledvagnar på 163, så vi kommer se flera såna framöver? Eller så pajade den ordinarie bussen i Bredäng, och nån valde då att sätta in denna ledvagn (som precis kört klart 153?) på 163an, i brist på flexbussar eller andra bättre lösningar.

Och är det världspremiär som vi tror? Eller har det förekommit tidigare? Vi har då, trots flera års ganska idog spaning, inte sett det!

(Vi tror också, givet tidtabellen, att den har kört linje 180 borta vid Kärrtorp. En världspremiär till? :) )

Mvh

Lars och Edvin Lengberg





Delfinen76

Skickat från:

Krister Ekberg
Krukmakargatan 35C
11851 Stockholm

Mobil:
076-854 35 41

E-post
krister.ekberg@telia.com

Lars-Håkan_E

Det har nog hänt tidigare tillstånd eller ej (det är ju bara några mindre bitar av linjen det inte redan körs ledvagn regelbundet på andra linjer)

Jag har faktiskt kört led på b.la 163:an i mitten av -80 talet

Ersa

Vad är det för SL-linjer som kan ha förbud mot ledvagnar, och i så fall vad för skäl? Regler om totalvikt på fordon?
Jag kände bara till en enda personligen, 638 Norrtälje - Vätö, pga en backvändning vid brygga, där hinder kan förekomma och blockera för en ledvagn.

Lars-Håkan_E

Stockholms kommuns (stad) längdbestämmelser på vissa gator o vägar kan eventuellt ställa till det på enstaka sträckor.

På de flesta andra håll är det ofta operatören som avgör.

Det fanns/finns ju en del platser där ledvagn är mindre praktiskt även om det inte är förbjudet i lag eller liknande.

Ällmora ute på Tyresölandet är inget för nybörjare, Eknäs och Kalvsvik på Värmdö och Ellan längst ut på Singö kan vara opraktiskt med led om man är ovan vid att backa.

Ola Å

På den tiden jag körde till Ellan körde jag bara ledbuss, slingan där var ju åtminstone för 10 år sedan rätt okej att vända med led i, att 163 körs med led kan ju tänkas bero på att det var en extratur, körs rätt mycket extra just nu.

Nico

I vissa fall så används bara normalvagn just för att det är trångt. T.ex. på 503 så är det bryggbackning nedanför Himlabacken. På andra håll så skulle det inte vara så farligt (tycker t.ex. det inte var så farligt att vända nuv. 805/819 vid Ällmora), men här är det lite för centralt ändå och vid denna tid på året även mycket barn och annat där. Finns även andra exempel.

Det finns sedan ganska många platser inom Stockholms stad (kommun) där det inte finns dispens för att köra ledvagn. T.ex. har väl Lunda inte en enda ordinarie ledvagn i sin vagnpark, till stor del just för att det inte finns tillstånd (eller behov för den delen) för ledvagn. Även långboggi får inte användas på sina ställen och dispenshanteringen är ganska omfattande. 

Att det sedan ändå händer att fel vagntyp dyker upp på en viss linje vid olika tillfällen beror oftast på den mänskliga faktorn osv. Har vid ett vagnbyte själv kört ledvagn på 163 för en hel del år sedan... Sedan förändras en del över tid och ledvagn kommer sannolikt att bli vanligare på flera linjer som idag inte körs med ledvagn.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

igel

linje 681 finns endast dispens att köra med kortvagn över Pålsundsbron, har för mig att dispensen också reglerar antalet passagerare som får finnas i bussen på nämnda sträcka. 

buskörare

662 kan nog vara omöjlig med ledvagn. Backvändningen vid Markim Erikslund ställer nog till det där.
Att det skulle vara begränsningar för antalet resenärer även i en kortbuss på 681 över Pålsundsbron var nytt för mig. Det är inget som varken Keolis eller Arriva upplyst om.

Leyland

Linje 681 och Pålsundsbron: begränsningar och antalet passagerare har att sannolikt att göra med totalvikt och axeltryck för bron och därmed i praktiken inte om fordonslängden.

På gamla bron blev det ett indirekt förbud för ledvagn, då en ledvagn med den gamla tidens kapacitet för en 18 meters ledvagn fullastad per automatik översteg tillåtna totalvikt.

Fredrik Gelin

Pålsundsbrons begränsning har som sagt att göra med vikt snarare än längd.
Jag gissar att huvudorsaken till begränsningen dock är att man inte vill ha genomfartstrafik av lastbilar till Tenövarvet.
Bron är ju byggd för att bära stridsvagnar och då borde väl inte en buss vara något större problem viktmässigt?
Antalet resenärer på 681 är sparsamt, så det är nog inga problem i praktiken att begränsa antalet resenärer där.
Kör man däremot resgrupper till Bogesunds gård med ledbuss får man köra Pålsundsvägen från Ladvik och vända vid slottet.

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk


igel

Huvudorsaken till viktbegränsningen är nog snarare att hålla nere underhållskostnaden, då underhållet till största del finansieras av Vaxholms kommun. Sedan har det visat sig att bron idag inte är i så gott skick i en utredning från 2015 så även det kan nog spela in.

(från vaxholmshållet har viktbegränsningen varit 3,5t fordonsvikt, och från bogesundshållet 3,5t tågvikt. Antagligen en ren felskyltning)


Däremot så är vad jag vet, inte dispensen knuten till vikt, utom just fordonstyp enaxlig buss 12m. Så även om orsaken är vikten, så är defacto begränsningen längden.


Citat från: buskörare skrivet 06 juni 2021, 05:26:56 AM
Att det skulle vara begränsningar för antalet resenärer även i en kortbuss på 681 över Pålsundsbron var nytt för mig. Det är inget som varken Keolis eller Arriva upplyst om.
Dispenser är ju knutna till bolaget som söker dessa och ärvs inte.
När det gäller Keolis/Busslink så tror jag inte att det fanns någon begränsning av passagerarantal alls. Däremot hade SL ett krav att det skulle användas en 10m buss, och endast i undantagsfall en 12m normalbuss. (Vilken var den modell som i praktiken användes oftast) .
  När det gäller Arriva så har det inte funnits några krav från SLs sida på busstyp. Däremot så stod det i det linjeutbildningsmaterial att det var en begränsning av passagerarantalet. (Varför kunde inte någon av utbildarna svara på, inte häller hur man skulle hantera för många passagerare).
  Ska jag gissa så har antagligen dispensen medgivit två möjligheter, antingen 10m buss eller kortare och fritt passagerarantal, eller 12m normalbuss med en begränsat passagerarantal. För att styra entreprenören att köra just med ett mindre fordon.   



Lars-Håkan_E

Citat från: Nico skrivet 05 juni 2021, 22:44:57 PM
I vissa fall så används bara normalvagn just för att det är trångt. T.ex. på 503 så är det bryggbackning nedanför Himlabacken. På andra håll så skulle det inte vara så farligt (tycker t.ex. det inte var så farligt att vända nuv. 805/819 vid Ällmora), men här är det lite för centralt ändå och vid denna tid på året även mycket barn och annat där. Finns även andra exempel.


Undrar om vi talar om olika platser nu? 819 har väl aldrig nånsin gått till Ällmora?

Det är den här lilla vändplanen som jag avser: https://goo.gl/maps/7wdQAbvu2m284qFv8

Om man har sån tur att det inte står någon bil eller annat föremål på den enskilda vägen till Ällmora gård (direkt till höger på bilden) är det visst möjligt att backa in släpet på grusvägen men man bör ju ha backat mer än bara från rampen innan man försöker :-)

Annars finns det inte plats att komma runt med en led på något praktiskt sätt.

Jag reserverar mig för att väg och vändplats har förändrats sedan Google var där 2010.

Jimmy

819 har gått till Tyresö Brevik ända sedan december 2015 och till Ällmora sedan april 2016.

Jimmy

Nico

Jo, Nobina har ju laborerat en del med linjenummer här och var. Bl.a. på Brevik och Tyresö överlag och det var därför jag skrev att det var nuvarande (nuv.) 805/819. Dagens 805 är tex inte samma som förra inkarnationen. Under resans gång har även någon backat ned det gamla väderskyddet vill jag minnas.

Arriva har ju gjort liknade saker i Danderyd och Täby framförallt och där har jag nästan gett upp att försöka hålla koll på vad som går vart. Även innerstan är faktiskt lite bökig numera då förändringarna har varit många.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman