Allmänna bussforum > Busstrafik

Certifiering av bussförare

<< < (3/4) > >>

Bältes-Assar:
Ja och frågan är om man ens får ställa sådana krav. Att skolskjutsförare ska vara ostraffade lär knappast ses som ett orättvist eller orättmätigt krav, men att beställaren godtyckligt ska få avvisa enskilda förare genom någon slags allmän ”vetorätt” verkar däremot fullständigt rättsvidrigt och skulle nog knappast räknas som skäligt avtalsvillkor annat än om det finns konkreta skäl för arbetsgivaren att säga upp eller avskeda föraren (och då lär dom ju ändå göra det utan att beställaren lägger sig i…)…

Lars-Håkan_E:
Nej säga upp/avskeda kan man inte kräva, däremot att förare X inte får användas i uppdrag för den beställaren.

Och ja jag har själv som ansvarig chef haft två sådana fall.

John W:

--- Citat från: Bältes-Assar skrivet 07 maj 2022, 15:41:39 PM ---Oj, här var det hårda ord! Jag tycker snarare det låter som en ganska fånig förhoppning att föraryrket skulle få högre status bara för att man har nån mysko ”badge” på sig. Inget man precis skryter om för att få tjejer. (Det ska räcka med att säga att man har busskörkort, haha!)

I ett beställar- och utförar-system ska beställaren inte ha någonting att göra med vilka personer entreprenören anlitar som förare, det är inte deras bisnis helt enkelt. Alla krav som den där certifieringen handlar om kan du ställa ändå i avtalet. Litar man inte på entreprenören så ska man inte upphandla tjänsten!

--- Slut citat ---

Jag blir starkt provocerad av att det inte skulle vara beställarens "bisnis". Nej, det räcker alldeles uppenbart inte alltid att man har busskörkort. Det handlar inte om att "lita på" (eller att inte göra det). På den RKM där jag jobbar så ser vi det inte som ett beställar/utförarsystem rakt av. Vi har ett samarbete, ett partnerskap med våra trafikföretag. Vi jobbar tillsammans mot gemensamma mål. Vi jobbar med beställarens varumärke mer och mer, till och med på förarens uniform. Genom certifiering säkerställer vi dessutom att förare får samma utbildning där även lokala inslag ingår. När man är godkänd får man en bricka som ska sitta synlig. Som ett bevis. Om någon skulle visa sig dra på sig upprepade kundklagomål eller rattsurfa eller vad det nu kan vara så kan det mycket väl vara så att man som beställare vill återkalla "legitimationen". Det ger också ett bättre stöd för arbetsgivaren att agera. Exempel; för några år sedan hade vi en enskild förare som flitigt förekom bland kundklagomålen. Till slut fick den föraren sluta, med en certifiering hade processen underlättats. Vi som beställare och förarens arbetsgivare var helt eniga i allt. Det var ju naturligtvis ett väldigt (repeterar väldigt) sällsynt fall, men även sådana finns. För merparten av alla andra fall ser jag bara positivt med en certifiering.
 

igel:
Jag kan väl själv tycka att det är en liten märklig debatt. Att huvudmän ställer krav på sina entreprenörer är inget nytt, och något vi tar för givet. Om man kan acceptera att huvudmän kan ställa krav på vilken typ av bränsle bussar ska gå på, typ av stolstyg, vinterdäck, m.m., varför skulle man då inte kunna ställa krav på en av de viktigaste komponenterna i en god kollektivtrafik.
  Att ställa krav på förarkåren är som jag ser det ett erkännande av att de är viktiga. I sak är det svårt att tänka sig att säkerställa kompetensen på något annat sätt än en certifiering. Det är ju bara ett bevis på att man har mätt någon form av kompetens hos föraren. Frågan bör nog ställas till de som är emot certifikat, hur bör huvudmännen gå till väga för att säkra kompetens utan ett certifikat? 

Om alternativet är kvalitetssäkrande åtgärder i organisationen hos entreprenören, leder det bara till en massa pappersproduktion som de största bolagen är bäst på. Man får då garanterat större bolag som entreprenörer men inte nödvändigtvis bättre förare.     

Bältes-Assar:
Det är en tjänst man köper, inte personal. Genom att utöva inflytande på individnivå på personalen överträder man gränsen för arbetsgivaransvaret. Om man vill agera som personalens arbetsgivare så ska man ta hela ansvaret och driva trafiken i egen regi. Att man försöker äta kakan och ha den kvar betyder enligt min kategoriska åsikt att man inte har förstått eller inte riktigt accepterar sin roll som beställare.

Om någon som jobbat för en sådan beställare blir provocerad av att jag säger detta så bjuder jag på det. Det är konstigare om bussförare själva tror på att det på något sätt skulle ge dem högre status eller något sånt. Vad jämför man sig med då?

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

[*] Föregående sida

Gå till fullversion