H24 Huddinge station 1971

Startat av Ted Selander, 15 december 2021, 08:40:28 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ted Selander



I mars 1971 fångade jag denna Capitol från kompisens balkong i höghuset på andra sidan järnvägen. På min stora skärm vill jag ha det till A75502, Bussgaraget.se anger placering i Handen vid tiden. Huru härmed?
Skyltskåpet nöjde sig helt sonika med "16" inför turen till Källbrink.

Gunnar D

Trevlig bild, var det från höghuset där GS kläder låg?
Om 5502 gått i Huddinge så är det nytt för mig. Det var väl linje 715 som gick till Källbrink och Fruängen. Skyltningen tyder på övergång t/fr linje 716.

/Gunnar

virtual1

Ja, 716 borde vara en senare tur, den gick väl inte ens via Huddinge station utan via Huddinge centrum? Den motsvarar väl 705:an idag ungefär, med skillnad att det var "Huddinge industriområde" som slutstation istället för Solgård, samt att man gick via Sofiebergsvägen från Myrängen...

Ted Selander

Ja, 16 var ju till Sofieberg, från Stuvsta stn. Själv åkte jag med 14 mot Trehörningen och gick av vid hpl Staven, fram till 1964. Men topptavlan säger ju 716 på stationssidan.

virtual1

Det är konstigt, 716 borde haft en väldigt krånglig körväg om den skulle gått via stationssidan?! Men visst står det 716 på topptavlan!

Gunnar D

Intressant, på SL-kartan 1970 finns inte linje 716 men enligt den taxetabell jag har fr.o.m. 1 okt 1971 går den Dalhemsvägen-Huddinge Centrum-Trehörningen-Sofieberg-Stuvsta Stn. Uppenbarligen började den vid Huddinge Stn innan dess och då borde den gått över bron strax söder om Huddinge Stn till Huddinge Centrum och vidare. Någon som har SL-kartan 1971?

/Gunnar

Gunnar Berglund

Mycket trevlig bild Ted. Första gången jag sett en bild på 5502.

Angående placeringen står den noterad som placerad vid Handen juni 1971 enligt en SL-lista, men det kan ju ha ändrats tidigare och uppgift om omplacering inte kommit in. Har inga andra uppgifter (bilder, noteringar) om annan placering under 1972 heller. Just 1969-1972 har jag lite dåligt med exakta eller flertal uppgifter om placeringarna även om mycket klarnat med tiden.

För linje 716 hade jag av en tillfällighet sparat denna bild av en notis angående trafikförändringar den 30 augusti 1971. Kanske en ledning:

Mer om SS- och SL-bussar under 1900-talet: bussgaraget.se

Gunnar D

Tack för den info! En hypotes blir väl då att innan 30 aug 1971 trafikerade linje 716 sträckan Huddinge Stn-Huddinge Centrum-Trehörningen men sedan när?

/Gunnar