Trevliga dioramor, BF76:an passar in snyggt bland de övriga klenoderna. Var och inhandlade ett exemplar idag med den nyare SJ-loggan (frimärket) och med hopfälld skolbusskylt. Mitt ex har inv.nr 0381 och reg.nr AUS 570. Då jag inte är kalenderbitare så har jag ingen aning om var den rullat i verkligheten, men det är ju mindre viktigt. Undrar även hur stor upplagan kan vara, men med tanke på antalet olika reg.nr, inv.nr, SJ-märkning och skolbusskyltvarianter så är det nog inte alltför få som ändå gjorts.
Rent utseendemässigt så får den godkänt på de flesta punkter. Det som fortfarande irriterar mig är fälgarna då jag verkligen tycker att de är alldeles för grova och plastiga varför de tyvärr skämmer hela modellen en del. I synnerhet då i förhållande till i övrigt väldigt smäckra detaljer. Backspeglarna är ju så tunna att de knappt går att hantera... varför en extra uppsättning följer med vilket är bra. Sätter man på speglarna så kan dock inte modellen läggas tillbaka i asken. I övrigt på minussidan blir att det är lite väl pillrigt att få dit linjenumret och den lilla klarplastskivan som ska täcka nummerkrukan är lätt att tappa bort... och den får man bara en utav. Får väl se vad man kan göra åt hjulen, men å andra sidan vill jag själv helst hålla modellerna i min samling så original som möjligt.
Sedan kan man fundera lite kring priset oxå. Varje modell kostar 850:- vilket ändå är lite i högsta laget för en modell tillverkad i Kina, men en får rymmas inom budgeten. Inget negativt om kinatillverkat sedan , men en tanke med att tillverka där är ju att hålla ned priset. Nu landar modellen mellan Jecos kinatillverkade CF för 495:- och deras Capitol som ju kvalade in på 1245:-. Fast då får man även betänka att den senare var tillverkad av tjeckiska
VV-Model som håller en hög klass. Trots det så är deras priser inte alltid så blodiga och Jecos Capitol gjordes i en relativt liten upplaga.
Nu får jag nog dock snart börja se till att lägga in även alla bussmodellerna i databasen. Har fuskat en del med just dessa och det börjar bli bli lite svåröverskådligt nu då bara bussmodellerna är omkring 80-90 stycken, men det är å andra sidan ett angenämt problem.
