Sista 84:an fick blommor och tårta (Umeå)

Startat av Jessika, 26 april 2009, 22:23:12 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jessika

Detta måste väl ändå anses vara ovanligt:

"Precis när Krister Olofsson skulle stänga dörren för att en sista gång rulla iväg med buss 84 från Vasaplan mot Sofiehem kom överraskningen: tårta och blommor! - Vi vill tacka för många underbara turer, sa Gustaf Bergendal och Alfred Sahlén."
http://www.vk.se/Article.jsp?article=273082

Linje 83 och 84 är ju numera historia - tyvärr. I Länstrafikens annonser i och med övergången till sommartidtabellen marknadsförs det som en av nyheterna, med ett utropstecken dessutom. Förväntas det månne ses som en positiv nyhet?! Trist tycker i alla fall jag! Och ganska obegripligt.

/Jessika

Ersa

Föraren i artikeln var en av de som körde 83:an och 84:an från den allra första dagen. Hur ofta är det att det slumpas så bra att man får vara med både första och sista dagen? Själv körde jag 83:an som "näst siste man" samma dag och det var en lite speciell känsla på bussen, då nästan varenda resenär uttalade en sorgsen kommentar när de steg på.

Några bilder kommer senare, men på dem syns tyvärr inget speciellt som indikerar att det är sista dagen.

Hur var det med linje 82? Den var väl också rätt populär då den drogs in?

Jessika

Citat från: Verspieder skrivet 27 april 2009, 06:35:49 AM
Hur var det med linje 82? Den var väl också rätt populär då den drogs in?

Med linje 82 var det lite speciellt. Den drogs in samtidigt som man började köra en tom spökbuss ut till regementet. Det var långt innan det fanns friskolor där. Däremot fanns kommunens musikskola på regementet och en del föräldrar tyckte det var för långt för barnen att promenera dit från redan existerande busshållplatser. Jag kommer ihåg att det var en förälder vars barn spelade bastuba eller dylikt som var i tidningen. Kommunen ställde krav på Ultra att lösa det hela; det gjordes genom att 82:an drogs in och linje 77 startade i halvtimmestrafik eftermiddagar och kvällar. Den gick väl alltid så gott som tom. Det blev ramaskri. Nog var 82:an populär, framför allt bland de äldre på Berghem.

Men det är mer obegripligt att 83:an och 84:an dras in. Strömpilen blir helt utan buss om man inte åker Holmsundsbussen som förmodligen få känner till och som inte är särskilt handikapp- eller barnvagnsvänlig. (Borde inte Länstrafiken marknadsföra detta alternativ??). Sofiehem och Söderslätt blir utan buss. Det blir längre att gå från bussen till Coop Forum. Och sedan alla andra avstånd som framför allt äldre och rörelsehindrade känner av.

Själv hade jag en mycket god relation till 83:an när jag var gravid och hade svårt att gå. Det var räddaren i nöden när jag skulle till MVC på Dragonen och då kunde åka ända fram till entrén. Och jag var aldrig själv! Vi var minst en handfull som steg på och åkte den korta vägen in till Vasaplan. Så även detta med passagerarantal har jag svårt att förstå. Det finns ju andra linjer med avsevärt lägre snitt än linje 83 och 84 - ett bra exempel är linje 7 till Västerslätt. Har den 1 eller 2 passagerare i snitt? Eller ½? ::)

Fundering: Umeå är nu helt utan "närtrafik" - hur vanligt är det i en stad av Umeås storlek? Är det en trend även på andra ställen att man lägger ner denna trafik?

/Jessika

Ersa

En variant vore att dra om 7:an rejält. Från Vasaplan ut på Ridvägen förbi Dragonens vårdcentral, till Västerslätt C, ut på Rödäng och sedan slutar varenda avgång ute på bussgaraget. Jag har inte riktig förstått varför 7:an ska gå på Skolgatan (Väst på stan) några få minuter innan 1:an kör exakt samma väg.

bussgrabben

Jag såg det där. Det var en positiv överraskning. Kul att även de ungdomar som inte saboterar lyfts fram ibland.

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Ersa

Citat från: Bussmicke skrivet 01 maj 2009, 23:12:43 PM
Ingen ersättning alls till 83/84?

Nej, inte under denna, och nästa tidtabell iaf.
Men man vet ju aldrig vilka nya idéer som kan dyka upp hos politiker, oftast i samband med val.

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Ersa

#8
Citat från: Bussmicke skrivet 03 maj 2009, 09:46:11 AM
Och vips fick man vagnöverskott, eller?

Nej, man lade ner 83 och 84 just för att kunna använda de fyra vagnarna till att utöka trafiken på linje 2 och 7 (och kanske även 5?)