Bussgods Jämtland-Härjedalen hotas av nedläggning!

Startat av Ugglan, 06 november 2015, 15:54:00 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ugglan

Bolaget får på sig fram till sommaren att ställa sig på benen igen, annars läggs det alltså ner. Det skulle få katastrofala följder för företagare (och privatpersoner) längst ut glesbygden dit ytterst få fraktbolag kör.


http://www.bussmagasinet.se/2015/11/bussgods-i-jamtland-hotas-av-nerlaggning/
http://www.op.se/allmant/jamtland/bussgods-hotas-av-nedlaggning

Ulf Berlin

Citat från: Ugglan skrivet 06 november 2015, 15:54:00 PM
Bolaget får på sig fram till sommaren att ställa sig på benen igen, annars läggs det alltså ner. Det skulle få katastrofala följder för företagare (och privatpersoner) längst ut glesbygden dit ytterst få fraktbolag kör.


http://www.bussmagasinet.se/2015/11/bussgods-i-jamtland-hotas-av-nerlaggning/
http://www.op.se/allmant/jamtland/bussgods-hotas-av-nedlaggning
Vad är det som säger att ingen på det nuvarande Bussgodset inser/redan insett en ny nisch?/Ulf

saurer

Ja
Så länge man marknadsför sig för vad man vill vara och inte vad man är så kan det bara gå åt ett håll
När man pratar om Schenker och DHL som sina konkurenter så är man ute på fel spår,möjligtvis är man ett komplement
Hur kan ett godstransport företag gå dåligt när transporterna ska vara i princip gratis för bussgods så förstår jag inte riktigt
Men det är klart ,när man måste hyra in Lastbilar och paketbilar för att upprätthålla servicen som DHL och Schenker har i tätorten
Det är ju inte där Bussgods är finessen utan det är på landsbygden,vissa orter kan ju ha fyra leveranser om dagen och det är det man ska marknadsföra
Men det gäller att kunna avisera leveransen till mottagaren och där tror jag det brister
Tyvärr finns det ochså chaufförer som är lat och tycker att bussgods är ett h*****e och inte vill utföra någon service
Man ska då tänka på vad som gjorde att linjen kunde bära sig  ,det var en kombination av transporter,Gods passagerare och post
För några år sedan kom någon på att det är billigare att köra egen postbil med personal en att skicka posten med buss som redan gick,en uträkning jag skulle vilja se
Sedan är det hanteringen av godset för kunde det levereras på mjölkbryggor men nu ska det in hos ett ombud flera kilometer från mottagaren
Det förkommer kylvaror ochså och där brister viljan att få det att fungerar ,för vilken affär eller restaurang  vill ha upptina fryst fisk
Då vänder man sig till ett annat transportsätt

passagerarna då ,vilka passagerare ,på landsbygden har det blivit mest skolbarn för att man anpassat busstiderna till skoltiderna så inget vanligt folk kan åka
Visst går det bussar andra tider ochså ,men det vekar som ingen har analyserat resande behovet på de tiderna  ,vissa verkar vara utkastade i en tidtabell så att tabellen ska se bra ut,men om folk kan åka på dessa tider det verkar man inte bry sig om

Bussgods är en jättebra produkt om man VILL

Ersa

Förr i tiden kom bussen till byn ett par tre gånger om dagen med vuxna och skolbarn, samt paket, post och tidningar till affären. Medan lantbrevbäraren delade ut posten och morgontidningarna runtom i brevlådorna.

Idag ska linjebussen med lågéntre köra de vuxna, skolbussen köra barnen, flera olika lastbilar från t.ex Bussgods, DHL, Schenker och Posten levererar paket till affären, posten delas ut av en blå bil från Posten samt en grön postbil från Bring, samt att det separata tidningsbudet delar ut morgontidningen.

På vilket sätt driver vi verksamheten billigare, effektivare och miljövänligare idag, kan man undra.

Ersa

#4
Citat från: saurer skrivet 08 november 2015, 12:19:19 PM
Tyvärr finns det ochså chaufförer som är lat och tycker att bussgods är ett h*****e och inte vill utföra någon service

Tyvärr sant. Men det finns även gott om andra chaufförer som helt tröttnat på det moderna monotona bussyrket där man bara förväntas köra fram och tillbaka mellan punkt A och B på en enda linje, och aldrig få hantera gods, tidningar och brevlådor eller knappt ens tala med folk längre. Jag är en av dem, och därför kör jag bara linjetrafik i undantagsfall numera.

Citat från: saurer skrivet 08 november 2015, 12:19:19 PM
passagerarna då ,vilka passagerare ,på landsbygden har det blivit mest skolbarn för att man anpassat busstiderna till skoltiderna så inget vanligt folk kan åka
Visst går det bussar andra tider ochså ,men det vekar som ingen har analyserat resande behovet på de tiderna  ,vissa verkar vara utkastade i en tidtabell så att tabellen ska se bra ut,men om folk kan åka på dessa tider det verkar man inte bry sig om

Det andra du skriver håller jag också med om. Bussarna och chaufförerna finns ju redan. Vad är det som kostar Bussgods så mycket pengar att de ens kan gå i förlust? Hur vore det att utnyttja både linjetrafiken och skoltrafikens tomkörningar till att frakta gods? Samt att även kunna utnyttja fordonen under lågtrafiken mellan kl 9-12 på vardagar? Det går t.ex alldeles utmärkt att dra en släpvagn efter en VW Transporter och MB Sprinter i skoltrafik, för att slippa en extra onödig vända med samma fordon senare, kan jag själv intyga från ett arbete som skolbussarbete i fjällvärlden. Det är inte speciellt svårt att hitta nya idéer och infallsvinklar.

Lars-Håkan_E

Problemet med Bussgods J/H har ju sedan -80 talet varit många, ett tag försämrades ju ekonomin p.ga grava oegentligheter gällande vissa transporter, godstransporter som tar tid för lastning/lossning vill man knappast ha kvar (där började man avveckla redan på -90 talet) eftersom passagerarna är huvudinriktningen.

På landsbygdslinjer borde det gå att blanda godshantering med passagerare och på detta sätt utföra bägge uppdragen, dock bör man komma ihåg att landstinget inte får subventionera godstransporter och det gör man uppenbarligen idag eftersom man måste täcka underskotten på skattemedel.

sa2bcn

Har läst att godstransport på bussar som är finansierade med skattemedel är förbjuden
enl konkurrenslagen, om det finns andra transportsätt på samma sträcka.

Lars-Håkan_E

Citat från: sa2bcn skrivet 29 november 2015, 20:38:40 PM
Har läst att godstransport på bussar som är finansierade med skattemedel är förbjuden
enl konkurrenslagen, om det finns andra transportsätt på samma sträcka.

Ja det är ju ganska självklart, men om Bussgods inte dragit på sig sådana kostnader som man gjort vore det inga problem att tillhandahålla pakettransporter till +/- 0 resultat utan att behöva täcka förluster med skattemedel.