Datorstyrd busskörning - för miljöns skull eller för ekonomins skull?

Startat av Svemicke, 11 mars 2015, 21:28:01 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Svemicke

Science-fiction? Eller, som någon sa; "bara för att tekniken finns, behöver man ju inte använda den."

Vad är egentligen tankarna kring detta bland er bussförare här i forumet? Det politiskt oberoende fackförbundet BARO - BussArbetarnas RiksOrganisation försökte motarbeta utvecklingen så gott de kunde med en anmälan till Datainspektionen, medan socialdemokratiska Kommalarbetareförbundets representanter i Uddevala uttalar stor optimism till systemet.

Jag syftar naturligtvis på bussbolagens investeringar i teknik som skall fostra förarna till att bli en del av en mall. "Den Gröna Resan", "SMART-körning" och allt vad de kallas, med system som FleeTech, Falck Sirius och PilotFish med mera.

Några bussbolag påstår att länstrafikhuvudmännen kräver att systemet är installerat och att förarna använder det och några bussbolag vill till och med påstå att det är bra för förarna. Hur då? Hur kan detta stressmoment vara bra för förarna?

Jag har stött på många underliga körstilar bland förare sedan systemen införts och jag har frågat mig hur det tar psykiskt på förarna. Att hela tiden kämpa för att vara ett datorsystem till lags. En hård inbromsning och sedan är dagen förstörd. Katten som sprang ut då? Skulle föraren hellre ha kört på den? Eller bilisten framför som helt plötsligt kom på att den skulle svänga vänster där. *BAM!* "Varför körde du på mig?" "Jo, ser du, jag får inte bromsa för min arbetsgivare för då lyser det rött på skärmen."

"Stanna nu där, annars tvingas jag bromsa!" Detta hörde jag en förare säga tyst för sig själv i Borås en gång. Inbromsningen hade naturligtvis inverkan på det gröna resultatet.

"Ditt index ligger långt över medel och du är mer på rött än de andra." "Nähä?! Menar du på fullt allvar att jag är den sämste bussföraren bland 900 förare här?" Detta hörde jag när en enhetschef pratade med en anställd om dennes körresultat i datorn. Uppmuntrande ord från en chef.

Nu är det ju inte bara bussbolagen som nyttjar denna övervakning. Även lastbilsåkare gör det och, enligt hörsägen, skall tydligen Malmö stad ha installerat detta system i alla kommunens personbilar.

Själv har jag kört för fort när jag stod still och lastade folk vid hållplats. "Sänk hastigheten! Spara bränsle!" stod det i skärmen. 0 km/h med tillslagen dörrbroms. Hur sänka?

Några bussbolag skickar ut coacher som indirekt påstår att föraren inte kan köra buss, för det har datorn påstått. Andra bussbolag kallar in förarna på korsförhör där man undrar varför föraren körde som den gjorde just i den korsningen just vid den tidpunkten.

Jag lärde mig en körstil när jag tog mitt D-körkort på Utbildningscentret i Malmö 2006. Det hette passagerarvänlig körning och efter den mallen har jag kört sedan dess. Ingen har klagat på min körning. Eller, ja, ingen som jag vet om, och de medåkare som min arbetsgivare sände ut i Göteborg berömde min körstil och sa att det finns inget att anmärka på, men jag blev ändå offer för en "coach" vid ett tillfälle som skulle lära mig att "köra enligt mallen". Han körde ett halvt varv för att demonstrera. "Så ska du köra", sa han. "Ja, om jag vill bli 12 minuter sen i lågtrafik, ska jag det", sa jag, "för det är nämligen precis vad du lyckats bli nu." Sedan åkte han med tillbaka och han sa att han inte gillade systemet själv, men såg det som en merit att bli coach.

Men vad är det vi ser början på här egentligen? Antar att "bussföraryrket är ett fritt arbete där du sköter dig själv" är något som bussbranschens marknadsförare nu får skrota. Nu åker man in till chefen vid varje fadäs man råkar ut för i trafiken. "Fan att den j-la cyklisten skulle ut där! Nu åker jag in till chefen igen!"

Ser vi möjligen slutet på bussföraryrket och början på datoriserad busstrafik inom en snar framtid? Som med metron i Köpenhamn. Den är ju förarlös.

"Busschaufförer behövs alltid." Mm... Och jobb på Posten skulle vara en garanterad och trygg anställning fram till pensionen sa man på 1950-talet. Vad är det egentligen Kommunalarbetareförbundet ställt sig så positiva till och hur är systemet bra för dem? Till syvende och sist är det nog så att dessa system bara har ett syfte. - Att spara pengar åt bolagen. Vad tror ni?
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Lars-Håkan_E

Det intressanta för mig är var snittförbrukningen hamnar för resp chaufför.

Ersa

Jag kör samma slags passagerarvänliga körstil jag fick lära mig på D-kortsutbildningen i Vännäs, kompletterat med den riktigt bra ecodrivingkursen jag fick på Nobina Uppsala och som därefter sitter i ryggraden. Hittills har ingen klagat på vare sig ojämn körning eller hög bränsleförbrukning. Men då har jag ju iofs förmånen att för tillfället lyckligtvis helt slippa elektronik, övervakning och coacher.

igel

I Stockholm är det väl bara Keolis och Nobina som har ett Eco-driving system. Arriva ha ett system (green box) som mäter åkkomfort, antagligen bara en accelerometer med mjukvaustöd.   

pegee

Den elektroniska övervakningen är det absolut största stressmomentet vi förare någonsin
drabbats av. Det system vi har mäter två olika saker, retardation och utrullning.
Retardation mäts oavsett varför. Det innebär att inbromsning i nedförsbacke bestraffas
lika hårt som en inbromsning efter en fartökning driven av motorn.
Utrullning är då givetvis fartminskning genom att låta bussen sakta farten av sig själv.
Det betyder att man innan avfart från motorvägen släpper gasen 2-3000 meter innan avfarten
och låter bussen rulla. Trafiksäkert? Propp i trafiken? När man kommer fram till avfarten skall
hastigheten ha avtagit så att man slipper bromsa utan kan bara svänga av.

Vi har ett par långa utförslöpor på våra linjer. En del förare har utvecklat sin körstil på så sätt
att de bromsar sig ner med 20 km/h. För under 20 km/h så registreras inte bromsning.
Konsekvensen blir att bussen samlar på sig enorma köer och bussarna är hatade av alla
bilister, men datorn och företagsledningen är tillfreds.

Tidtabell? Aldrig hört talas om det! Lär vara något påfund från gamla tider. 

Som svar på ursprungsfrågan: 90% ekonomi 0ch 10% miljö!
Började köra tung trafik 1968. GDG sedemera Swebus på 70-talet. Linjebuss fram till sekelskiftet. Sedan några år med lastbil. Har lämnat linjetrafiken till förmån för charter i stället.

Svemicke

Citat från: pegee skrivet 12 mars 2015, 08:53:14 AM
Den elektroniska övervakningen är det absolut största stressmomentet vi förare någonsin
drabbats av. Det system vi har mäter två olika saker, retardation och utrullning.
Retardation mäts oavsett varför. Det innebär att inbromsning i nedförsbacke bestraffas
lika hårt som en inbromsning efter en fartökning driven av motorn.
Utrullning är då givetvis fartminskning genom att låta bussen sakta farten av sig själv.
Det betyder att man innan avfart från motorvägen släpper gasen 2-3000 meter innan avfarten
och låter bussen rulla. Trafiksäkert? Propp i trafiken? När man kommer fram till avfarten skall
hastigheten ha avtagit så att man slipper bromsa utan kan bara svänga av.

Vi har ett par långa utförslöpor på våra linjer. En del förare har utvecklat sin körstil på så sätt
att de bromsar sig ner med 20 km/h. För under 20 km/h så registreras inte bromsning.
Konsekvensen blir att bussen samlar på sig enorma köer och bussarna är hatade av alla
bilister, men datorn och företagsledningen är tillfreds.

Tidtabell? Aldrig hört talas om det! Lär vara något påfund från gamla tider. 

Som svar på ursprungsfrågan: 90% ekonomi 0ch 10% miljö!

Jag förstår att det kan upplevas som kränkande för rutinerade förare att helt plötsligt få en mojäng i bussen som påpekar fel som egentligen inte är fel, men vad händer om man inte tillmötesgår datorns önskemål? Vad händer om man kör rött? Vad blir konsekvenserna av"dålig körning"?
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Björn Ax

Citat från: Svemicke skrivet 13 mars 2015, 12:52:39 PM
Jag förstår att det kan upplevas som kränkande för rutinerade förare att helt plötsligt få en mojäng i bussen som påpekar fel som egentligen inte är fel, men vad händer om man inte tillmötesgår datorns önskemål? Vad händer om man kör rött? Vad blir konsekvenserna av"dålig körning"?

Är nog olika för olika företag men dom flesta blir nog inkallade till en "coach" som åker med under någon timme och ger råd hur man kan köra mer ekonomiskt.
Sen är det vissa företag som har en bonus om man kör grönt och kör man rött så lär man inte få den bonusen.

pegee

Det är riktigt att vi då blir "tvångscoachade" ett tag. Den intressanta frågan är vad som händer om man
drar det till sin spets och kör som man brukar. När jag började köra buss fick jag veta att det finns två
kardinalregler: Kör mjukt och Håll tiderna. Det har jag försökt göra efter bästa förmåga i alla år.

Frågan är vad som händer om man drar detta till sin spets.  Kan man bli sparkad för att man inte kör
som datorn vill? Veterligen är inte detta provat rättsligt ännu, men det lär väl förr eller senare bli aktuellt.
Började köra tung trafik 1968. GDG sedemera Swebus på 70-talet. Linjebuss fram till sekelskiftet. Sedan några år med lastbil. Har lämnat linjetrafiken till förmån för charter i stället.

Svemicke

Citat från: pegee skrivet 13 mars 2015, 14:16:13 PM
Det är riktigt att vi då blir "tvångscoachade" ett tag. Den intressanta frågan är vad som händer om man
drar det till sin spets och kör som man brukar. När jag började köra buss fick jag veta att det finns två
kardinalregler: Kör mjukt och Håll tiderna. Det har jag försökt göra efter bästa förmåga i alla år.

Måste nog säga att det hade varit bättre om representanter från företagen hade åkt med i "stickprovskontroller" och bildat sig en överskådlig bild över förarens körstil istället. Man tar liksom inte vara på individuella egenskaper när man vill dressera folk så här efter en dator, även om jag ibland även kan tycka att det nog finns grund för det gällande somliga chaufförer, men som du skrev; kör mjukt och håll tiderna. Antingen håller vi tiderna och kör mjukt eller så lyder vi datorerna och struntar i resten, för strävan efter att vara datorerna till lags kan få somliga förare att bete sig vansinnigt bakom ratten. Åkte med en förare en gång på motorväg. Han gasade upp bussen i 90 km/h, lade ur växel och rullade tills hastigheten kom ner i runt 60 km/h. Då lade han i växel (naturligtvis blev det då ett ryck) och gjorde om proceduren.

Citat från: pegee skrivet 13 mars 2015, 14:16:13 PM
Frågan är vad som händer om man drar detta till sin spets.  Kan man bli sparkad för att man inte kör
som datorn vill? Veterligen är inte detta provat rättsligt ännu, men det lär väl förr eller senare bli aktuellt.

Hur mycket busschaufförer finns det tillgång till? Kan man bara sparka folk så där? Det kommer kanske en dag då man inser att de här övervakningarna bara leder till mer bitter personal (och den är bitter redan idag på andra saker).

Jag har däremot hört av representanter från Kommunal att inte logga in är uppsägandegrundande, men att inte lyda datorns direktiv har jag inte hört något om.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Ersa

Citat från: Svemicke skrivet 13 mars 2015, 20:41:06 PM
Antingen håller vi tiderna och kör mjukt eller så lyder vi datorerna och struntar i resten, för strävan efter att vara datorerna till lags kan få somliga förare att bete sig vansinnigt bakom ratten. Åkte med en förare en gång på motorväg. Han gasade upp bussen i 90 km/h, lade ur växel och rullade tills hastigheten kom ner i runt 60 km/h. Då lade han i växel (naturligtvis blev det då ett ryck) och gjorde om proceduren.

Det där låter ju helt bakvänt. Mjuk behaglig körning och lägre bränsleförbrukning går ju oftast hand i hand, och jag förstår inte alls berättelser om att vissa förare kör på ett "obehagligt" och osmidigt sätt för att få ner förbrukningen. Plus att alla ecodrivingutbildningar tydligt berättar att man inte alls ska lägga ur växeln och rulla på friläge. Inte heller frikoppla. Det är rullning utan gaspådrag med ilagd hög växel som gäller i längre nedförslut. Samt pådrag och acceleration innan man nåt kortare uppförslut, i vilka man därefter då kan släppa på gasen.

Lars-Håkan_E

Lägger man ur växeln och rullar med motorn på tomgång förbrukar man ju bränsle, med växel i och gaspedalen uppsläppt förbrukar man inte en droppe bränsle.

Man får ju bara hoppas att det inte var en automatlåda eller datorassisterad låda :-)

Svemicke

Det är skillnad på dem som vet vad de gör och dem som samlar poäng. De som lägger ur växel vill ju naturligtvis ha längre utrullning registrerad än vad de får med utrullning med motorbroms. Det viktigaste för dem är att få bonuspoäng, inte rädda växellådor eller spara bränsle.

När PilotFish introducerades på några bussbolag jag varit involverad i, resulterade det i att förare bromsade bussen genom att köra emot trottoarkanter, bromsa med parkeringsbroms istället för fotbroms för det registrerades inte och så vidare.

Några bussbolag har lagt in retarderbromsen som utrullning medan andra "bestraffar" nyttjandet av även den.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

igel

Jag råkade ut för en förare i Järfälla som för ett halvår sedan hade en, vad jag tyckte, mycket underlig körstil. Han la ur växeln så fort bussen hade fått rull. Men inbromsningarna var nog det mest irriterande. Han valde att med ett antal duttar stanna bussen, dvs hand tryckte ner bromspedalen och släppte upp den genast, som om han sparkade till pedalen. Bussen tog liksom ryckiga skutt tills den stannade. (var tvungen att sätta mig fram efter ett antal hållplatser för att se vad han höll på med)   

Kimsan

Citat från: Svemicke skrivet 13 mars 2015, 20:41:06 PM

Jag har däremot hört av representanter från Kommunal att inte logga in är uppsägandegrundande, men att inte lyda datorns direktiv har jag inte hört något om.

Hur kan det finnas "uppsägandegrund" att inte använda ett datorsystem som majoriteten av förare anser inte fungerar och stundtals är livsfarligt?! Det är ju föraren som är kapten, känner han att det äventyrar säkerheten är det ju schack matt i form av motargument.

Ersa

Citat från: Kimsan skrivet 15 mars 2015, 00:02:28 AM
Hur kan det finnas "uppsägandegrund" att inte använda ett datorsystem som majoriteten av förare anser inte fungerar och stundtals är livsfarligt?! Det är ju föraren som är kapten, känner han att det äventyrar säkerheten är det ju schack matt i form av motargument.

Hur kan en bränsleförbrukningsmätare kunna äventyra säkerheten? Det är väl bara att stänga av skärmen och köra på det vis som ecodrivingutbildarna lärt ut? Dvs lätta på gasen och försöka planera sin körning.