Borås: Kammarrätten underkänner dom

Startat av Svemicke, 29 augusti 2014, 10:27:08 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Svemicke

Det var inte illa! Jag känner mig djupt hedrad! :)
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Bussmicke

Härligt Svemicke

//Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Svemicke

Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Svemicke

För övrigt har jag snokat runt lite till gällande överklagan till högsta instans. BL är beredda att gå hur långt som helst oavsett vad. Därför har styrelsen tydligen beslutat att låta detta gå hur långt som helst. Det är ju verkligen vinna eller försvinna som gäller nu och ju längre de kan dra ut på försvinnandet, desto bättre är det ju för dem. Det är alltså Västtrafiks poängsystem som blir den avgörande punkten för BL:s existens.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Svemicke

Igår publicerades en insändare i Borås Tidning om Borås stads egna mark- och anläggningsföretag, och hur kommunen väljer att köra över konkurrerande verksamhet även inom den branschen. Paralleller kan dras till stadstrafikupphandlingen:

Olsson är inte trovärdig om näringslivet
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Lars-Håkan_E

Citat från: Svemicke skrivet 12 september 2014, 18:38:14 PM
För övrigt har jag snokat runt lite till gällande överklagan till högsta instans. BL är beredda att gå hur långt som helst oavsett vad. Därför har styrelsen tydligen beslutat att låta detta gå hur långt som helst. Det är ju verkligen vinna eller försvinna som gäller nu och ju längre de kan dra ut på försvinnandet, desto bättre är det ju för dem. Det är alltså Västtrafiks poängsystem som blir den avgörande punkten för BL:s existens.

Dock är ju i normalfallet så att har man passerat Kammarrätten utan att få gehör så är det kört vad gäller att påverka utgången av upphandlingen, endast i ytterst sällsynta fall beviljar Högsta Förvaltningsdomstolen avtalsspärr. Detta innebär att utslaget saknar betydelse för annat än eventuellt skadestånd.

Det innebär att när en prövning i högre rätt eller i EU domstolen är avslutade är sannolikt Borås Lokaltrafik sedan länge ett avslutat kapitel. Frågan är om det skulle vara till fördel för kommuninnevånarna att driva en sådan osäker process med de kostnader i miljonklassen som det innebär.

AL

Till skillnad från övriga anser jag nog att din insändare är både osaklig, onyanserad och närmast löjeväckande, men vi lever tack och lov i ett fritt land och var och en har rätt till sin åsikt...

Några tillägg bara;

Göteborgs Stad har inga planer på att avveckla GS Buss AB. Beslut fattades så sent som i somras att behålla GS Buss AB av strategiska skäl!

Även om du antagligen menar rätt så kan det ändå för den "vanlige Svensson" därute låta som att Göteborgs Stad - eller någon annan kommun för den delen - "lämnat över" trafik till privata aktörer eftersom dessa sköter detta bättre. Så är det naturligtvis inte, utan det är genom upphandlingar som trafik i kommunal regi övergått till privata aktörer.  Och bara för påpekandets skull, det finns alltså inga juridiska skyldigheter för en kommun att upphandla t ex kollektivtrafik. Man kan alltså välja att behålla och driva den i egen regi, och för detta krävs inget tillstånd eller godkännande av t ex Västtrafik som inte har juridisk rätt att blanda sig i kommunala angelägenheter.

Även om du skönmålar Nobina, (jobbar du där idag eller fikar du efter anställning där?), så finns det flera exempel runt om i landet där man missköter såväl trafik som underhåll av fordon. Nobina utmärker sig inte alls i det avseendet när det handlar om att vara ett välskött företag i jämförelse med andra aktörer på marknaden.

Knallhatt

Citat från: AL skrivet 13 september 2014, 19:49:03 PM


Göteborgs Stad har inga planer på att avveckla GS Buss AB. Beslut fattades så sent som i somras att behålla GS Buss AB av strategiska skäl!



Nja, man fick ingen intresserad köpare till GS Buss

AL

Det var vid ett tidigare försök - och när GS Buss AB hade en större trafikvolym. Vid denna senaste omgång var det däremot aldrig aktuellt att annonsera ut GS Buss AB eftersom kommunstyrelsen och kommunfullmäktige beslutade att inte sälja bolaget!

Lars-Håkan_E

Det finns ju inget självändamål att driva ett kommunalt trafikbolag utan det bör ju åtminstone gå +/- 0

Det gör ju tyvärr inte GS Buss som redovisat 240 Mkr i förlust på 5 år.

Ett sådant bolag är givetvis omöjligt att sälja om man tänkt sig få betalt, den enda möjlighet att sälja är förmodligen att göra ett paket av hela GS där köparen s a s fick den förlusttyngda bussdelen på köpet.

AL


Lars-Håkan_E

Citat från: AL skrivet 14 september 2014, 12:35:15 PM
Du får nog uppdatera dig en aning...  ::)

Uppgifterna från www.allabolag.se :-)

2009 -49,8 Mkr
2010 -97 Mkr
2011 -57,8 Mkr
2012 -15,7 Mkr
2013 -22,5 Mkr

Visserligen har resultatet förbättrats till 2012 men omsättningen halverades nästan fram till 2013 och då ökade förlusterna på nytt.

I förhållande till omsättningen så spelar man i samma division som Veolia, Arriva mfl

Merikarhu

De siffrorna som presenteras gällande GS-buss är från tiden då man satt med förlusttyngda avtal. Centrumavtalet sägs vara mer lönsamt, så jag ser fram emot att se siffrorna för 2014!

/Merikarhu

Lars-Håkan_E

Citat från: Merikarhu skrivet 14 september 2014, 16:34:10 PM
De siffrorna som presenteras gällande GS-buss är från tiden då man satt med förlusttyngda avtal. Centrumavtalet sägs vara mer lönsamt, så jag ser fram emot att se siffrorna för 2014!

/Merikarhu

Centrumavtalet drog ju igång sommaren 2012 samtidigt som man tappade det andra, 2013 års siffror innehåller därför enbart denna trafik.
Om man jämför med Borås Lokaltrafik som i några år visat väldigt goda resultat kan man med rätt ifrågasätta om det inte vore bättre för skattebetalarna att sälja ut hela koncernens driftverksamhet för att på så sätt bli av med busstrafiken.

Svemicke

Citat från: AL skrivet 13 september 2014, 19:49:03 PM
Till skillnad från övriga anser jag nog att din insändare är både osaklig, onyanserad och närmast löjeväckande, men vi lever tack och lov i ett fritt land och var och en har rätt till sin åsikt...

Utveckla gärna grunderna för ovan nämnda företeelser

Citat från: AL skrivet 13 september 2014, 19:49:03 PM
Några tillägg bara;

Göteborgs Stad har inga planer på att avveckla GS Buss AB. Beslut fattades så sent som i somras att behålla GS Buss AB av strategiska skäl!

Även om du antagligen menar rätt så kan det ändå för den "vanlige Svensson" därute låta som att Göteborgs Stad - eller någon annan kommun för den delen - "lämnat över" trafik till privata aktörer eftersom dessa sköter detta bättre. Så är det naturligtvis inte, utan det är genom upphandlingar som trafik i kommunal regi övergått till privata aktörer.  Och bara för påpekandets skull, det finns alltså inga juridiska skyldigheter för en kommun att upphandla t ex kollektivtrafik. Man kan alltså välja att behålla och driva den i egen regi, och för detta krävs inget tillstånd eller godkännande av t ex Västtrafik som inte har juridisk rätt att blanda sig i kommunala angelägenheter.

Möjligt att man fattat ett sådant beslut. Faktum KVARSTÅR; GS har INTE överklagat en upphandling i stil med den BLAB nu överklagat. Arriva var dessutom tänkvärd köpare för GS Buss, men det blev inget köp. Nästa steg är ju då att medvetet förlora upphandlingar/ej lägga anbud.

Citat från: AL skrivet 13 september 2014, 19:49:03 PM
Även om du skönmålar Nobina, (jobbar du där idag eller fikar du efter anställning där?), så finns det flera exempel runt om i landet där man missköter såväl trafik som underhåll av fordon. Nobina utmärker sig inte alls i det avseendet när det handlar om att vara ett välskött företag i jämförelse med andra aktörer på marknaden.

Jobbar du på BL? Jag brukar nämligen motta anklagelser och invektiv när jag klart visar att jag inte står på deras sida och helst ser bolaget gå upp i rök så fort som möjligt.

Nja, det är både barnsligt och onyanserat att spekulera i motpolens intentioner i debatten. Var jag arbetar spelar ingen roll. Ej heller är det en mer onyanserad skönmålning än den som de båda vänsterpartisterna framlade i sin debattartikel gällande det kommunala bolag, vilket man ansåg oersättligt. Faktum är ju att man kan ta bort bolaget i morgon och ingen skulle märka av förlusten mer än de som kommit upp sig i bolaget och fått förmåner därigenom. Där bland annat arvoderade politiker i bolagets styrelse.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -