Ersättningstrafik (Centralen) Spånga - Bålsta 15-21 april

Startat av Ulf Berlin, 10 april 2014, 17:37:32 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ulf Berlin

...p g av avstängning för pendeltågstrafiken till Bålsta i påskveckan.
5 min trafik från/till Spånga och 5 min trafik till Hjulsta(på morgonen)!
http://sl.se/sv/Om-SL/Nyheter/Banarbeten-paverkar-pendeltagstrafiken-i-pask/
Det är väl Nobina som har huvudansvaret för denna trafik?/Ulf

Nico

Stämmer att det är Nobina som administrerar och leder ersättningstrafiken. En korrigering bara och det är att 35J (vilket även står på SL:s sida) går till Akalla och inte till Hjulsta.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Wetjo

Många ersättningsbussar och fototillfällen...
SJ:s Ersättningsbussar utgår från Hållplats B på Cityterminalen eller från Sundbyberg till Kungsängen och v.v.
Vet ej varifrån SL:s bussar utgår ifrån. Tror att Arriva är ansvariga för den trafiken.
Bussfotograferna får stå på parad 15/4 till 21/4 längs med sträckan...  ;)



Wetjo

Måste korrigera mig själv. SJ:s ersättningsbussar får inte använda Hpl B då det går SL-bussar där. Istället får vi använta Hpl 7. Den ska ligga nedanför taxifickan mot Kungsbron... Är det ett nytt läge eller?

Nico

Vet inte vilken hållplats som åsyftas på Cityterminalen, men har för mig att hpl. B väl är den som används av Björknäs?

SJ:s ersättning körs sedan av Björks och i Kungsängen kommer de denna gång inte att angöra den ordinarie terminalen då även det skulle bli för trångt och komma i konflikt med den ordinarie SL-busstrafiken.

SJ:s ersättningsbussar ska istället få använda den första parkeringsfickan som finns vid stationens södra ände. Enda undantaget är rullstolsburna som hämtas vid vanliga terminalen.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Ersa

Lägena A, B och C kan man nog komma undan med att kalla "hållplatser", men för nummer 1-19 används enbart det engelska ordet för port, dvs Gate.

Enligt den senaste kartan jag hittar på rak arm ligger hpl A längsmed Klarabergsviadukten, och användes tidigare av bla. Djurgårdsbussen, samt någon riktigt sen avgång på E4 norrut av nån mindre åkare. Hpl B och C verkar båda ligga på främre halvan av det f.d. "avsläppet" på Terminalslingan i riktning mot utfarten till Klarabergsviadukten.
Gate 1-9 ligger också utomhus på nedre plan, men på andra sidan Terminalslingan i riktning mot Kungsgatan. De används mestadels av Flygbussarna, Ybuss högre bussar samt Netbuss Express.
Inomhus på andra plan ligger gate 10-19 som används av Swebus, Ybuss lägre bussar, samt ett flertal andra åkare.

http://www.cityterminalen.se/Documents/November%20ny%202013.pdf

groenis

Hållplats / gate 7 är placerad där uppställningen var innan före taxifickan
används även som avsläpp,

/Lennart

goranbuss

#9
Hej alla Buss-snack medlammar
Åk till barkarby stn eller jakobsberg stn ni kommer få jätte bra buss bilder (det är olika bussar från gbg örebo m.m) PS det är ersättningtrafik för prndeltåg
//Mrxgbus

PS. Jag har inte tagit många bilder  ::)

Tommy E

Tack för tipset! Tror du att du kan uppskatta hur stor andel av ersättningsbussarna som kommer från andra håll i landet (dvs saknar SL-lack)?
Välkommen att besöka mina hemsidor! :)

Hemsida med bussbilder och fjällbilder: https://tommy.enefalk.se

Mälarötrafikens historia: https://malarobuss.se

Fredde

Vid lunchtid rullade bla två bussar från Kolmårdens Buss på ersättningen. En Setra och en King Long.

goranbuss

Citat från: Tommy E skrivet 15 april 2014, 18:51:49 PM
Tack för tipset! Tror du att du kan uppskatta hur stor andel av ersättningsbussarna som kommer från andra håll i landet (dvs saknar SL-lack)?
Det är var nästan ingen som var SL lackad, Mesta Håbo Man bussar och Göteborg lackade (tror att de är från Bus Trade Center

goranbuss

Citat från: Fredde skrivet 15 april 2014, 19:06:27 PM
Vid lunchtid rullade bla två bussar från Kolmårdens Buss på ersättningen. En Setra och en King Long.
Såg båda, men hann inte att ta bild på dem  :-\

rengmark

Citat från: Wetjo skrivet 12 april 2014, 07:27:50 AM
Många ersättningsbussar och fototillfällen...
SJ:s Ersättningsbussar utgår från Hållplats B på Cityterminalen eller från Sundbyberg till Kungsängen och v.v.
Vet ej varifrån SL:s bussar utgår ifrån. Tror att Arriva är ansvariga för den trafiken.
Bussfotograferna får stå på parad 15/4 till 21/4 längs med sträckan...  ;)
Hade ingen kamera med mig idag när jag passerade Spånga ett par gånger. Det var många bussbolag som syntes bl.a. Gödegårds, BussPetros, Håbobuss, AK busstrafik, Junior & Co, Midbuss, Blåklintsbuss, Bernts buss och Söderbärke trafik.