Tankar kring SL:s linje 313 och 316

Startat av Tommy E, 25 februari 2013, 23:37:00 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Tommy E

När linjeomläggningen på Färingsö gjordes i somras konstruerades omloppen så att många turer på linje 313 och 316 "hänger ihop". En buss som kört 316 Svartsjö-Stenhamra-Svanhagen går därefter som 313 Svanhagen-Eriksberg, och i motsatt riktning kör bussen 313 Eriksberg-Svanhagen följt av 316 Svanhagen-Stenhamra-Svartsjö. Enligt vad jag har hört valde man denna lösning för att tillgodose önskemål om bättre förbindelser mellan Eriksberg och Stenhamra. Tidigare fick resenärer på denna sträcka byta mellan 176 och 313 vid Svanhagen, vilket ledde till missade bussar vid förseningar eftersom det inte fanns någon anslutning för dem som reser åt Stenhamra-hållet.

Sammankopplingen av 313 och 316 skulle alltså göra resor mellan Stenhamra och Eriksberg enklare och smidigare. Igår (söndag) testade jag och Daniel T att resa tur och retur till Eriksberg, och vi fick erfara att det ändå inte alltid är så enkelt. Det tycks inte vara så många som utnyttjar den här resmöjligheten, så bussförarna (åtminstone de vi träffade igår) är väldigt ovana vid att någon åker hela vägen mellan Stenhamra och Eriksberg istället för att byta till 176 mot Brommaplan/Mörby station.

316 på väg mot Svanhagen passerar Solbacka strax innan 176:an ska avgå därifrån, så fr.o.m. Solbacka ska i princip alla som står vid hållplatserna med linje 176. Eftersom det nästan aldrig är någon som ska med 316 är dess förare ofta benägen att köra förbi hållplatserna, och det var just detta som hände när Daniel skulle med igår. Trots att han vinkade och att jag (som redan var ombord) sa till föraren, körde denne förbi och fortsatte till Svanhagen. Problemet med detta är att man reagerar först när man inser att föraren inte tänker stanna, och då börjar det ju redan bli för sent. Dessutom verkar många resenärer ha en ovana att stå kvar längst ute vid hållplatsen trots att de inte ska med bussen som kommer, vilket gör det svårt för föraren att avgöra vilka som ska med och inte. Uppenbarligen löser vissa förare detta genom köra förbi hållplatserna utan att ens sakta in för att se hur resenärerna reagerar på det. Om man vill vara säker på att komma med 316, för att sedan fortsätta resan mot Eriksberg, behöver man alltså bete sig som en fågelskrämma/väderkvarn redan innan bussen har kommit fram till hållplatsen man står vid. Eftersom 176:an kommer strax bakom 316 kan man rädda situationen genom att medfölja 176:an, vilket Daniel gjorde igår, så att man ändå hinner byta till 313 i Svanhagen. Dock går ju tanken med direktförbindelsen Stenhamra-Eriksberg om intet när den för ändamålet avsedda bussen knappt stannar för påstigande.

Återresan (med en annan bussförare) gick inte så mycket enklare, utan när vi ankom till Svanhagen med 313 sa föraren i sin mikrofon att det var bussbyte om man ville resa vidare. Eftersom vi inte reste oss upprepade han klart och tydligt "buss-by-te", varpå jag gick fram för att säga att vi tänkte åka vidare med samma buss på linje 316. Dock överröstades jag av ett antal resenärer som stod vid hållplatsen och ville att föraren i vår buss skulle ta reda på varför 338:an inte hade kommit. Detta tog så pass lång tid att 338:an hann anlända innan jag fick tillfälle att tala med föraren, och eftersom jag skulle tjäna på att åka med 338:an skyndade jag mig ut och tog den istället. Innan jag lämnade Svanhagen hann jag dock se att föraren på 316 övertalade även Daniel att kliva ur bussen för att ta linje 176, trots att bussen vid det laget hade skyltat om till "316 Svartsjö"...

Min slutsats är att direktförbindelsen Stenhamra-Eriksberg tycks utnyttjas av så få att bussförarna inte räknar med att någon ska göra det, och därmed blir det också väldigt svårt att göra det. Det kan ju vara annorlunda i rusningen på vardagar, men av bussförarnas beteende att döma tycker jag inte det verkar så. Kanske hade vi extra mycket otur just igår, men krånglet som uppstod tyder ändå på att det långtifrån alltid går problemfritt att resa sagda sträcka. En annan omständighet är att det på helgen skiljer ca 10 minuter mellan ankomst- och avgångstid i Svanhagen, vilket ytterligare minskar linjernas karaktär av direktförbindelse. På vardagar skulle detta kanske kunna vara till nytta för att ha marginal vid förseningar, men på helgen kan man lika gärna senarelägga avgångstiden från ändhållplatsen, istället för att låta eventuella passagerare sitta och vänta 10 minuter i Svanhagen.
Välkommen att besöka mina hemsidor! :)

Hemsida med bussbilder och fjällbilder: https://tommy.enefalk.se

Mälarötrafikens historia: https://malarobuss.se

Adrian Langemar

Citat från: Tommy E skrivet 25 februari 2013, 23:37:00 PM
En annan omständighet är att det på helgen skiljer ca 10 minuter mellan ankomst- och avgångstid i Svanhagen, vilket ytterligare minskar linjernas karaktär av direktförbindelse. På vardagar skulle detta kanske kunna vara till nytta för att ha marginal vid förseningar, men på helgen kan man lika gärna senarelägga avgångstiden från ändhållplatsen, istället för att låta eventuella passagerare sitta och vänta 10 minuter i Svanhagen.
Det låter inte som någon bra idé. Då förlänger man ju bytestiden för nästan alla resenärer, de som ska byta till/från 176.

Omnilasse

Väntetiden på helgerna är väl också en följd av att man justerat avgångstiderna på 176/177. Detta visar som alltid att den här typen av lösningar i slutändan alltid riskerar att skapa problem. Här borde man väl alltså ta bort denna passning på helger (kan vara någon enstaka tur det inte fungerar på), då ju bytena till från 176 nu fungerar på helgerna, med acceptabel bytestid.

Problemet på vardagar är ju att bussen till Stenhamra avgår precis före 313 ankommer Svanhagen och vice versa. Det är väl också då det finns lite underlag med skolelever och även dagtid med några som ska till vårdcentral och bibliotek (om de finns kvar). De flesta som bara ska handla gör väl det på ICA i Svanhagen och i annat fall till Ekerö Centrum (restiden dit är ju nästan densamma som till Stenhamra).

Sedan  är det väl alltid operatören som ska informera förarna om vad som gäller. Det kanske knappt framgår av tjänstespecen och det är väl rätt sällan som en del förarare kör dessa linjer. Har man inte fått "upplägget" förkarat för sig, så kan jag förstå att man inte ens förstår vitsen med det.
 


Tommy E

Citat från: Adrian Langemar skrivet 26 februari 2013, 00:54:21 AM
Det låter inte som någon bra idé. Då förlänger man ju bytestiden för nästan alla resenärer, de som ska byta till/från 176.

Det är sant, i så fall behöver man även ändra 176:ans tidtabell så att den blir som på vardagar. Detta borde gå utan några större problem, eftersom 176 har samma turtäthet på helgen som på vardagar (förutom senare på kvällen). Gör man även denna förändring tycker jag det är en bra idé.

Citat från: Omnilasse skrivet 26 februari 2013, 10:19:08 AM
Problemet på vardagar är ju att bussen till Stenhamra avgår precis före 313 ankommer Svanhagen och vice versa. Det är väl också då det finns lite underlag med skolelever och även dagtid med några som ska till vårdcentral och bibliotek (om de finns kvar). De flesta som bara ska handla gör väl det på ICA i Svanhagen och i annat fall till Ekerö Centrum (restiden dit är ju nästan densamma som till Stenhamra).

Anledningen till att 176 ankommer strax innan är ju att resenärer som kommer med den bussen ska kunna byta till 316 mot Svartsjö. Med dagens lösning gör detta inte så mycket för resenärer från Eriksberg, men om man separerade 313 och 316 skulle man ju få se över bytena lite. Vårdcentralen och biblioteket i Stenhamra finns kvar, så det kan kanske hända att någon ska dit, men jag skulle förmoda att eventuella resenärer på sträckan främst är högstadieelever.

Citat från: Omnilasse skrivet 26 februari 2013, 10:19:08 AM
Sedan  är det väl alltid operatören som ska informera förarna om vad som gäller. Det kanske knappt framgår av tjänstespecen och det är väl rätt sällan som en del förarare kör dessa linjer. Har man inte fått "upplägget" förkarat för sig, så kan jag förstå att man inte ens förstår vitsen med det.

I detta avseende skulle det kanske vara vettigt att ge hela sträckan Svartsjö-Eriksberg ett och samma linjenummer. Då skulle det nog framgå lite tydligare för dem som inte är insatta i "systemet" att det kan finnas resenärer som inte ska byta i Svanhagen. Detta skulle dock kännas fel ur "bussnördsperspektiv" eftersom det av tradition är linje 313 som går till Eriksberg och 316 till Svartsjö. ;)
Välkommen att besöka mina hemsidor! :)

Hemsida med bussbilder och fjällbilder: https://tommy.enefalk.se

Mälarötrafikens historia: https://malarobuss.se

Bussmicke

Inga bilder från Eriksberg?

//Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Tommy E

Citat från: Bussmicke skrivet 27 februari 2013, 09:27:48 AM
Inga bilder från Eriksberg?

//Bussmicke
www.bussmicke.se

Den här gången blev det inga bussbilder, jag fotar inte så ofta här på "hemmaplan" längre eftersom jag redan har fotat alla bussar och varit på de flesta platserna. Dock kan jag bjuda på några äldre bilder från Eriksberg om intresse finns! ;)
Välkommen att besöka mina hemsidor! :)

Hemsida med bussbilder och fjällbilder: https://tommy.enefalk.se

Mälarötrafikens historia: https://malarobuss.se

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Tommy E

De bussbilderna jag hade från Eriksberg var en aning äldre än vad jag mindes, så det hade kanske varit idé att ta några nya, men det gjorde jag i alla fall inte. Nu är bilderna utlagda: http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=57742.0
Välkommen att besöka mina hemsidor! :)

Hemsida med bussbilder och fjällbilder: https://tommy.enefalk.se

Mälarötrafikens historia: https://malarobuss.se