Huvudmeny

Stombuss 5 och 6

Startat av Traesk, 21 oktober 2011, 00:47:51 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Traesk

I etapp 1 av stomnätsstrategin sägs det första skedet av utbyggnaden omfatta:
- Spårväg city till Ropsten
- Upprustning av Lidingöbanan
- Införande av stombuss 5 och 6

De nya stombussarna ska trafikera följande sträckningar:
Linje 5: Liljeholmen - Hornstull - Fridhemsplan - S:t Eriksplan - Karolinska
Linje 6: Frihamnen - Ropsten - Östra station - Odenplan - Karolinska

Tror ni att vi kommer att få se dessa bussar? Det bör ju rimligtvis bero på hur man väljer att försörja Karolinska, men ett införande av dessa bussar medan eventuell spårtrafiksutbyggnad sker skulle i alla fall kunna förbättra situationen vid Karolinska en del. Första inflyttningen sker väl dessutom snart i de nya lägenheterna vid Hjorthagen? Det ökar i så fall behovet av linje 6!

Nico


Tja, man får väl se... men bägge linjerna finns i princip redan i form av linje 73 respektive 77.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Andreas91

Jag vart lite fundersam över den karta över spårvägsnätet som har ritats upp. 5:an är väl i stort sett exakt samma sträcka som linje 77 har, med precis samma knutpunkter, gissar på samma körväg etc... Om behovet finns av en stombusslinje på sträckan, så är det nog läge att åtminstone börja med full veckotrafik på linje 77, som idag endast kör i rusningstrafiken...

Traesk

Ja, man kan ju tycka att man kunde börja med att införa trafik på alla dagar på både 73 och 77!

Nico

I dessa fall är det väl till stor del behover som styr och beläggningen i högtrafik kan vara nog så hög på vissa sträckor, men sjunker ganska markant under övrig tid. I flera fall har man ju även andra linjer som till stor del går på samma sträckning. T.ex. så går ju 3:an och 77:an samma väg från Fridhemsplan till Karolinska, dessutom tillkommer 507:an sedan vid S:t Eriksplan. 73:an däremot går ganska ensam, men resandeströmmen är väl rent allmänt sisådär och sedan är nog inte sträckningen via Norra stationsgatan något som är helt optimalt för trafikanterna. Där skulle nog någon form av angöring, t.ex. vid Odenplan, med t-banans gröna linjer vara något som skulle kunna göra den linjen mera attraktiv.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Traesk

Och denna angöring vid Odenplan är precis vad stombuss 6 avses göra! :) Man kanske skulle prova att dra 73:an den vägen redan nu för att "testa" hur stort resandet blir? Då avlastar man 4:an dessutom ytterligare.