Rapport från linje 159

Startat av tågluffaren, 23 augusti 2011, 12:20:37 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

tågluffaren

Eftersom det är kvartstrafik på pendeln under rusningen har SL satt in en extra busslinje 159 mellan Stockholm C och Spånga stn. Resan tar 45-50 minuter mot pendelns 15, alltså tre gånger så lång tid.

Igår åkte jag från Stockholm C, bortsett från en grupp turister som skulle till Bromma flp och åkte lite fel och gick av vid Grenvägen var jag ensam resenär på bussen. Jag är tveksam till att folk kommer använda linjen istället för pendeln.

Carl Eric

Man får väl se hur det blir ju längre tiden lider. Få linjer får bra genomslagskraft om man inte tvingar folk att åka dem!
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Nico


Kruxeet är att linjen ifråga måste passera ett flertal områden med ganska omfattande köer så frågan är hur det blir med resttider osv.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Martin Maltkvist

För min del finge linjen gärna utgå från Barkarby då jag bor där men det är kanske inte nödvändigt, har ofta sett på norrgående länståg att de allra flesta resenärerna kliver av i just Spånga.
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

JDS

Citat från: Martin Maltkvist skrivet 23 augusti 2011, 21:28:48 PM
För min del finge linjen gärna utgå från Barkarby då jag bor där men det är kanske inte nödvändigt, har ofta sett på norrgående länståg att de allra flesta resenärerna kliver av i just Spånga.

Länståg, vad är det för något? Jag har bott i Spånga men aldrig såg jag något länståg i alla fall.   ;D

rengmark

Är det gamla boggiebussar från Björknäs och Tyresö som trafikerar denna linje? Såg idag 5143, 5145, 5173 jämte Brommas egen 4662 på linje 159. Ännu så länge ytterst få resenärer.

Nico


Citat från: JDS skrivet 23 augusti 2011, 21:31:29 PM
Länståg, vad är det för något? Jag har bott i Spånga men aldrig såg jag något länståg i alla fall.   ;D

Misstänker att det som avses är regionaltåg mot Enköping och Västerås, men de som passerar Spånga går väl i väst/östlig relation och inte i en nord/sydlig.

Vad gäller linje 159 så verkar inte så många att upptäckt den linjen än och vissa resenärer, som vid förfrågan hos förare fick en uppskattad restid, var inte så nöjda utan valde andra alternativ.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Björn Lövdahl

Jag är nästan säker på att det Martin menar med länståg är tåg som bara går inom länet, alltså SLs Pendeltåg
//Björn Lövdahl
Lokförare på Stockholmståg KB

Kolla gärna in mina bilder på http://www.bussbjornen.se

JDS

Citat från: Björn Lövdahl skrivet 24 augusti 2011, 16:47:09 PM
Jag är nästan säker på att det Martin menar med länståg är tåg som bara går inom länet, alltså SLs Pendeltåg

Kan nog stämma och med "norrgående" länståg menas då antagligen pendeltåg mot Kungsängen/Bålsta. Dock håller jag inte med om att de allra flesta går av i Spånga - då hade det varit lämpligt att vända åtminstone hälften av tågen någonstans i närheten - utan på sin höjd är det väl så, att Spånga är en av de större stationerna på sträckan. Kan tänka mig att Barkarby och Kallhäll är förhållandevis små jämfört med Spånga, däremot är Jakobsberg säkerligen större och även Sundbyberg och Kungsängen sätter jag frågetecken för tills jag sett statistik om saken.

Omnilasse

#9
Citat från: JDS skrivet 24 augusti 2011, 18:47:34 PM
Kan nog stämma och med "norrgående" länståg menas då antagligen pendeltåg mot Kungsängen/Bålsta. Dock håller jag inte med om att de allra flesta går av i Spånga - då hade det varit lämpligt att vända åtminstone hälften av tågen någonstans i närheten - utan på sin höjd är det väl så, att Spånga är en av de större stationerna på sträckan. Kan tänka mig att Barkarby och Kallhäll är förhållandevis små jämfört med Spånga, däremot är Jakobsberg säkerligen större och även Sundbyberg och Kungsängen sätter jag frågetecken för tills jag sett statistik om saken.
Och statistik är ju lätt att få fram, bara att kika i SL:s bibel: "Fakta om SL och länet". Spånga har 6700 påstående en vanlig vardag och slås av både Sundbyberg (8 500), och Jakobsberg 9 800 på den egna grenen. Men Spånga hör ändå till en av de riktigt stora stationerna och har lika många påstiganden som Huddinge och med ett par hunda personers marginal lika många som Tumba och Upplands Väsby...