Sammanfattning. Min stora Swebusresa (BILDER)

Startat av Tonniiie, 10 januari 2011, 16:53:01 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Tonniiie

Dag 1
Resan började klockan 22:15 på Malmö Svävarterminalen, men redan 21:15 var jag på plats. Jag blev ganska nervös när jag såg att det var en Carrus Star från Nordia bss som stod klar och kikade på passargerarlistan för turen 2035 till Oslo.
Jag gick fram och frågade hur många bokade det var och ifall han hade hört nåt om mig. Han var mer än väl informerad och sa att jag skulle åka med honom pga att den ordinariebussen (0040) stod fast vid den svenska tullen.
Resan norrut gick perfekt med en jättetrevlig Nordiachaufför.

Dag 2
05:30 anlände jag till Oslo Gallerian. Från Svinesund (riksgränsen) och in till Oslo samkörde vi med den ordinariebussen som hade hunnit ikapp oss eftersom han körde direkt Oslo utan mellanstopp (förutom Göteborg såklart).







06:00 kom 0047 in från Stockholm med en trevlig Karlstadschaufför såkallad Per-Arne.
Vi städade bussen och sov någon timme innan det var dax att lasta igen vid Gate 14.
Resan till Stockholm gick alldedes utmärkt utan några beskymmer.











16:35 kom jag fram på Cityterminalen i Stockholm där Ulf Rådeström stod och väntade med buss 6222 (skrotoplan). Tillsammans med Calken (Carl Eric) och Jacob Almgren körde vi fram och tillbaka till Arlanda. Efter en trevlig pratstund körde vi och lämnade bussen i Huddinge medans jag sov bak i bussen efter de intensiva natten och tidigare resan. Väl framme i Huddinge parkerade Uffe bussen och vi körde till Kungsholmen för en god middag och jag var på mitt bästa humör igen.
Efter maten lämnade Uffe Carl Eric vid Slussen och Jacob och mig på Vasagatan där mitt hotell låg. Vi tackade och bestämde med Uffe att terminalvärden kunde ta ledigt imorgon för jag kunde hjälpa han lasta nästa dag. (Uffe skulle köra 7008 till Linköping).
Jag och Jacob tog en trevlig kvällspromenad och tog någon fika.
Sedan var det dax att vända sig till hotellet för nästa dag skulle man till Falun via Borlänge.









Dag 3
På morgonen mötte Carl Eric mig vid hotellet medans jag drack en kopp kaffe samt åt en macka. (Som inte blev det bästa resultatet)
Under dagen satt vi för det mesta vid Swebus och snackade lite men besökte även Roslagsbanan och Danderyds sjukhus.
14:00 hämtade jag passargerarlistan och vi gick upp till Gate 10 för att lasta 22 pers till Mora och Falun. Resan till Falun gick alldedes utmärkt med buss 6778 och en trevlig Nobina-Mora chaufför.
Ja händelsen med mobilen, internät och väckerklocka har ni säkert redan läst.













Dag 4
Efter en mycket orolig natt vaknade jag 06:30, tog på mig kläderna och försvann ut mot Faluncity.
08:40 gick 6335 söderut mot Göteborg via Karlstad. Chauffören hette Irené som i Karlstad blev avlöst av Christer ifrån Göteborg.
På vägen när fick jag njuta av den underbara dalarska vintern.
Efter Karlstad blev turen tyvärr lite sämre. Bussens termostat började strejka och det blev 28 grader inne i bussen.
Som tur var Christer mycket kunnig och hittade snabbt en lösning. väl på E45an vid Köpmannebro hade en lastbil vält och blockerade hela vägen. Vi blev stillastående i en timme med passerarna hade förståelse och när vi väl rullade igen blev allting bra.

Framme i Göteborg åt jag med trevliga Magnus Rydström från försäljningen i Göteborg. 19:45 fortsatte jag resan söderut med en Interbus förare som körde extra för Swebus. Bussen var 0045. På Svävarterminalen blev jag mött av min far som körde hem mig. När jag kom hem somnade jag direkt.























Dag 5
09:50 gick resan norrut mot Jönköping med Malmöchauffören Anders. Väglaget var mycket dåligt så det blev inte mycket snack.
Framme i jönköping bytte jag till 839 mot Karlstad som blev körd av 6058 och chauffören Lars ifrån Karlstad.
Resan var fantastiskt fin och framme i Karlstad träffade jag chauffören Per som skulle köra med 0048 mot Oslo.

Vid gränsen blev stoppade och det fick bli en resenär mindre.
Fast vi blev stoppade vid gränsen var endast en kvart sen i Oslo.
23:00 avgick vi med nattbussen mot Stockholm med förarbyte i Karlstad som igen blev Per-Arne.
Resan gick jättebra och framme i Stockholm (06:40) blev jag mött av Carl Eric som håll mig lite sällskap fram till 09:30.








Dag 6
09:30 fortsatte resan mot Göteborg via Mariestad med 801 som kördes av 6219.
Det blev 2 chaufförsbyten. En i Örebro och en i Mariestad.
I Göteborg blev jag mött av Emma (MissScania) och vi tog 600an till Trollhättan där hon bodde.
Väl framme i Trollhättan mötte hennes kompis Jennie oss. Natten tillbringade jag där.

Dag 7
12:13 tog jag 600an till Göteborg via Lilla Edit.
I Göteborg träffade jag både Knut och Alte. Altes buss (0046) blev tagen av Malmö-chauffören Richard som jag följde med ner till Malmö.
Väl framme i Malmö blev jag mött av min far som körde hem mig.





RESAN SLUT

Eller inte riktigt för jag hade inte fått nog riktigt ännu så nästa dag bestämde jag mig för att följa med Richard igen till Jönköping med Scanian 7017 som är min babys syster. På vägen tillbaka blev jag jätteglad för gissa vem vi fick med oss på vägen ner? 6808!!!!

I Malmö parkerade vi älsklingen på Kirsebergsdepån och Richard körde mig hem.



NU VAR DET SLUT

Jacob

Du ser ut att ha haft en riktigt trevlig resa med Swebus! Jag hade inte haft något emot att följa med ;D Tack för att du har delat med dig av resan här på bussnack, samt för den trevliga eftermiddagen/kvällen i Stockholm! Hör av dig nästa gång du kommer upp hit :)

Hälsningar Jacob
Särskrivning är en dödssynd!

the0fiskis

tackar för din resebretelse... verkar haft kul...

Johan B


Knut

Hei Tonnie. Tackar for vår lille samtale. Han heter Atle og ikke Alte. Bare for å si det
Trivelig at man fikk hilst på deg iallefall
Canon EOS RP
Sony HDR-PJ 580
Sony HDR-PJ 810
Vedlikeholdstekniker Stadler Service Norge

New_options

Jackorna med reflexpasspoaler - är de Blue Wear eller L Brador?


Carl Eric

Meh! Inga bilder på mig?  :'(

Nejdå, jag skojar bara!  :P
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!