Roliga hållplatsnamn

Startat av Svemicke, 23 september 2009, 23:21:29 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.


Ersa

Hade man på 50-talet låtit bli att byta namn på en viss by till "Lövsele", hade man haft några roliga äkta skyltar och hållplatstavlor att fota, istället för denna efterhandskonstruktion:


Jan

I Skåne finns det en rolig historia om en hållplats som fortfarande finns kvar. Allt började när dåvarande Malmöhus Länstrafik skulle ersätta SJ topparna i länet. Alla toppar skulle få namn på stolpen. Jag kommer inte ihåg namnen så jag hittar på dessa. Ny topp med Anderrssons gård som den hade varit namngiven även på SJ tiden monterades upp. Då tyckte Bengtsson som bodde granne med Andersson att detta var fel. Andersson åkte aldrig buss och stolpen var minst lika nära hans tomt som Anderssons. Bengtsson tog kontakt med MLT och ville att hållplatsen skulle ändras till Bengtssons gård då hans fru åkte med bussen flera gånger i veckan samt att avståndet till gårdarna var lika långa. MLT skiftade då namn till Bengtssons gård, vilket fick Andersson att gå i taken. han menade att argumenten inte stämde och att hållplatsen alltid varit namngiven Anderssons gård.

Då skiftade MLT namn igen och hållplatsen heter fortfarande Grannsämjan.
I branschen 37 år

Svemicke

Citat från: Jan skrivet 26 september 2009, 10:51:22 AM
I Skåne finns det en rolig historia om en hållplats som fortfarande finns kvar. Allt började när dåvarande Malmöhus Länstrafik skulle ersätta SJ topparna i länet. Alla toppar skulle få namn på stolpen. Jag kommer inte ihåg namnen så jag hittar på dessa. Ny topp med Anderrssons gård som den hade varit namngiven även på SJ tiden monterades upp. Då tyckte Bengtsson som bodde granne med Andersson att detta var fel. Andersson åkte aldrig buss och stolpen var minst lika nära hans tomt som Anderssons. Bengtsson tog kontakt med MLT och ville att hållplatsen skulle ändras till Bengtssons gård då hans fru åkte med bussen flera gånger i veckan samt att avståndet till gårdarna var lika långa. MLT skiftade då namn till Bengtssons gård, vilket fick Andersson att gå i taken. han menade att argumenten inte stämde och att hållplatsen alltid varit namngiven Anderssons gård.

Då skiftade MLT namn igen och hållplatsen heter fortfarande Grannsämjan.

Är det inte någon liknande historia med Glada Hörnan i Klagshamn?
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -