Terminskort/Terminskort+ inom SL. Hur göra?

Startat av buskörare, 07 februari 2010, 11:37:33 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

buskörare

Liksom varje terminsstart är det många som åker på Terminskortet kvällstid. Dom flesta har Terminskort+, men en hel del har det inte. Senast igår var det en som åkte på terminskortet för förra året dessutom.

SL har enligt uppgift ganska motsägelsefulla regler och jag är lite vimsig som relativt ny i SL-trafiken. I Örebro skulle det varit stopp, där var det klart att folk utan giltigt färdbevis inte skulle åka. Inte lika självklart här i storstan tydligen. Korten i Örebro var dessutom elektroniska, det gick inte att åka på felaktiga kort.

Hur gör ni som kör inom just SL med just dessa 2 kort? Vet nån hur informationen ser ut när dom får ut korten? Har aldrig gått i skolan här så jag har absolut ingen aning. Blir dom upplysta om vad som gäller och uppgraderingen?

Yujin Zhang

CitatVet nån hur informationen ser ut när dom får ut korten? Har aldrig gått i skolan här så jag har absolut ingen aning. Blir dom upplysta om vad som gäller och uppgraderingen?

Under min tid i grundskolan fick vi inte någon "resbidrag" i form av Terminskort från skolan så där kan jag inte svara. Däremot är jag inne på mitt 6e (och sista) Terminskort från gymnasiet just nu. På gymnasiet jag pluggar på får alla som bor längre än 6km (närmaste körväg, EJ fågelväg) det vanliga Terminskort från expeditionen. Inte någon gång under dessa år har jag blivit upplysta om vilka regler som gäller, fast å andra sidan tycker jag inte att det är deras jobb att göra det heller, det måste ju ändå vara resenärnas skyldighet att ta reda på vad som gäller och inte gäller med Terminskort resp Terminskort+?

CitatHur gör ni som kör inom just SL med just dessa 2 kort?
Nu är jag ingen förare inom SL-trafiken, utan närmaste jag kommer är de sommar och helger jag jobbat på Djurgårdslinjen (där Terminskort/+ gäller). Jag vill få till det att det gäller från fall till fall. Är det en tex 8 åring som kommer på med ett Terminskort på en helgdag (händer VÄLDIGT sällan på Djurgårdslinjen) brukar jag vinka förbi dem. Däremot om det är en 14-15 åring som kollar iväg medan han/hon visar kortet så lär jag stoppa resenären och be denne att betala. Jag vill minnas att SL hade t.o.m. något taxemeddelande ute att man skulle ha lite extra överseende med barn under 10 år som reser med Terminskort utanför kortets giltighetstid - man ska prioritera att de kommer fram till sin destination än att tjafsa om betalning.

buskörare

Citat från: Yujin Zhang skrivet 07 februari 2010, 12:02:26 PM
Under min tid i grundskolan fick vi inte någon "resbidrag" i form av Terminskort från skolan så där kan jag inte svara. Däremot är jag inne på mitt 6e (och sista) Terminskort från gymnasiet just nu. På gymnasiet jag pluggar på får alla som bor längre än 6km (närmaste körväg, EJ fågelväg) det vanliga Terminskort från expeditionen. Inte någon gång under dessa år har jag blivit upplysta om vilka regler som gäller, fast å andra sidan tycker jag inte att det är deras jobb att göra det heller, det måste ju ändå vara resenärnas skyldighet att ta reda på vad som gäller och inte gäller med Terminskort resp Terminskort+?
Nu är jag ingen förare inom SL-trafiken, utan närmaste jag kommer är de sommar och helger jag jobbat på Djurgårdslinjen (där Terminskort/+ gäller). Jag vill få till det att det gäller från fall till fall. Är det en tex 8 åring som kommer på med ett Terminskort på en helgdag (händer VÄLDIGT sällan på Djurgårdslinjen) brukar jag vinka förbi dem. Däremot om det är en 14-15 åring som kollar iväg medan han/hon visar kortet så lär jag stoppa resenären och be denne att betala. Jag vill minnas att SL hade t.o.m. något taxemeddelande ute att man skulle ha lite extra överseende med barn under 10 år som reser med Terminskort utanför kortets giltighetstid - man ska prioritera att de kommer fram till sin destination än att tjafsa om betalning.

Det handlar uteslutande om "barn" långt över 10.

homer

Citat från: buskörare skrivet 07 februari 2010, 12:17:11 PM
Det handlar uteslutande om "barn" långt över 10.

Om du säger till dem att dem inte får åka med vanliga terminskortet så ska du se att de ligger en remsa bakom busskortet...

men det klart dem chansar... vem vill betala om man inte måste...

MartinMartin

Det är väl som överallt i övrigt, folk brukar veta mycket väl när deras kort är giltiga
men försöker väl, går det så går det.

Som förare i SL trafiken ska du informera om att dom måste ha giltigt färdbevis för att medfölja.

Gör man det på ett tydligt och rakt sätt så kommer det nog upp en remsa ur plånboken ska du se.


Yujin Zhang

Citat(...)en remsa ur plånboken ska du se.

Ja, antingen det eller en SMS-biljett genererat på en Java-applet som man laddar ner från Flashback. ::) :-X

buskörare

Citat från: MartinMartin skrivet 07 februari 2010, 12:32:47 PM
Det är väl som överallt i övrigt, folk brukar veta mycket väl när deras kort är giltiga
men försöker väl, går det så går det.

Som förare i SL trafiken ska du informera om att dom måste ha giltigt färdbevis för att medfölja.

Gör man det på ett tydligt och rakt sätt så kommer det nog upp en remsa ur plånboken ska du se.



Men jag har inte befogenhet att kasta av sådana utan giltigt färdbevis och SL går tydligen själva ut och säger att dom som vill betala ska göra det. Och att vi inte ska vara nitiska.

lil-sis

Citat från: buskörare skrivet 07 februari 2010, 17:43:00 PM
Men jag har inte befogenhet att kasta av sådana utan giltigt färdbevis och SL går tydligen själva ut och säger att dom som vill betala ska göra det. Och att vi inte ska vara nitiska.

Man brukar inte handgripligen behöva kasta av dem.

99.9% av de som försöker åka på icke giltiga biljetter har ett giltigt alternativ mindre än 15sek bort... Och 0.05% går självmant av och den sista 0.05% tjaffsar om saken.

MrX

Sedan är det som så att vi får inte neka personer under 18 år att åka med, läs SL:s taxabestämmelser. Personligen brukar jag göra som så att kliver en ungdom på med vanligt terminskort eller gammalt så stoppar jag personen i fråga och ber om giltigt färdbevis. Detta gäller självklart vid tillfällen då det vanliga terminskortet inte är giltigt :P Alltså kvällar och helger. Oftast brukar det så sakteliga dyka upp något. Har personen ingen remsa eller saknar pengar på mobilen så är det helt ok att dem åker med, det är ju ändå på egen risk. På så sätt har jag försökt få personen att skaffa fram en giltig biljett och jag har inte slängt av personen. Jag har därmed ryggen fri eftersom SL:s taxabestämmelser är utformade som de är. Hellre fria än fälla så att säga

Nico


Citat från: buskörare skrivet 07 februari 2010, 11:37:33 AMLiksom varje terminsstart är det många som åker på Terminskortet kvällstid. Dom flesta har Terminskort+, men en hel del har det inte. Senast igår var det en som åkte på terminskortet för förra året dessutom.

SL har enligt uppgift ganska motsägelsefulla regler och jag är lite vimsig som relativt ny i SL-trafiken. I Örebro skulle det varit stopp, där var det klart att folk utan giltigt färdbevis inte skulle åka. Inte lika självklart här i storstan tydligen. Korten i Örebro var dessutom elektroniska, det gick inte att åka på felaktiga kort.

Mja, så motsägelsefullt är det väl inte? Det som gäller i år är nedanstående citat från SL:s biljettinformation och där framgår även skillnaden mellan vanligt terminskort och plus-alternativet. Det senare är ju egentligen bara något som innebär att man kan använda kortet även på kvällar och helger. Brukar även finnas färgbilder på korten anslagna på depåerna.




Terminskort
Terminskortet för vårterminen 2010 gäller från 2 januari till 11 juni på vardagar mellan klockan 04.30 till klockan 19.00. Kortet gäller inte på helgdagar.
Det finns även terminskort med giltighetstid från 1 februari till 11 juni och 1 mars - 11 juni.

Terminskort Plus
Terminskort Plus för vårterminen 2010 gäller från 1 januari till 11 juni alla dagar dygnet runt.





Sen finns det några ytterligare variationer som tillägg för Bålsta mm. men utseendemässigt är det inte så mycket som skiljer annat än viss text. I vissa fall kan man (i enlighet med anslagen intern information) utsträcka kort från förra året en viss tid, men nu har vi kommit en bit i februari så det borde vara överspelat nu. Fortfarande gäller dock att man ska använda sitt sunda förnuft och göra lite bedömningar... och de bör nog generellt inte vara alltför hårda.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Nico


Citat från: MrX skrivet 07 februari 2010, 19:05:56 PMSedan är det som så att vi får inte neka personer under 18 år att åka med, läs SL:s taxabestämmelser.

Nu var det visserligen ett tag sedan jag studerade taxehandboken i detalj, men ovanstående regel har jag faktiskt inget som helst minne av. Skulle det finnas något explicit i den stilen så skulle vi nog knappast ha någon under arton som betalade. Vi kan inte heller begära legitimation av folk vilket skulle innebära att även ungdomar äldre än arton år skulle kunna hänvisa till detta. Jag ställer mig därför tvivlande till detta påstående tills jag sett motsatsen så var någonstans står alltså denna information att finna?
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

MrX

Citat från: Nico skrivet 07 februari 2010, 19:13:06 PM
Nu var det visserligen ett tag sedan jag studerade taxehandboken i detalj, men ovanstående regel har jag faktiskt inget som helst minne av. Skulle det finnas något explicit i den stilen så skulle vi nog knappast ha någon under arton som betalade. Vi kan inte heller begära legitimation av folk vilket skulle innebära att även ungdomar äldre än arton år skulle kunna hänvisa till detta. Jag ställer mig därför tvivlande till detta påstående tills jag sett motsatsen så var någonstans står alltså denna information att finna?


På sida 38 i Taxehandboken från 18:e augusti står det följande: "Terminskort som visas upp efter klockan 19:00, måndag-fredag eller lördag, söndag eller helgdag. Kortet ska inte godtas som biljett, resenären ska lösa biljett för resan. Hänsyn måste tas till att barn kan sakna pengar varför man i sådana fall kan tillåta att barnet reser gratis." Den feta markeringen är med i boken också den är alltså inte min egen.

Min tolkning som också delas av min driftledare är att jag inte ska neka personer under 18 år. Visst går det att tolka regeln annorlunda än jag beskrev den, så här tolkar jag den och min arbetsledning anser det vara den korrekta tolkningen. Det är bara hoppas att ungdomarna inte lär sig att det är som så för jösses vilka rullande fritidsgårdar vi skulle ha då.

Nico


Citat från: MrX skrivet 07 februari 2010, 19:26:48 PM
På sida 38 i Taxehandboken från 18:e augusti står det följande: "Terminskort som visas upp efter klockan 19:00, måndag-fredag eller lördag, söndag eller helgdag. Kortet ska inte godtas som biljett, resenären ska lösa biljett för resan. Hänsyn måste tas till att barn kan sakna pengar varför man i sådana fall kan tillåta att barnet reser gratis." Den feta markeringen är med i boken också den är alltså inte min egen.

Min tolkning som också delas av min driftledare är att jag inte ska neka personer under 18 år. Visst går det att tolka regeln annorlunda än jag beskrev den, så här tolkar jag den och min arbetsledning anser det vara den korrekta tolkningen. Det är bara hoppas att ungdomarna inte lär sig att det är som så för jösses vilka rullande fritidsgårdar vi skulle ha då.

Där ser man, med andra ord så finns det inte någon explicit regel som säger att vi inte kan neka folk under arton år att åka med. Vart faktiskt lite fundersam då reglerna inte brukar vara riktigt så rigida. Det som står i citatet är istället något som tillåter ett tolkningsutrymme och indirekt även i förlängningen ett handlingsutrymme, just för att man ska kunna fria hellre än att fälla.

Emellertid måste man självklart även ha en rätt att neka om så anses befogat. Annars skulle det som sagt lätt urarta till just ambulerande ungdomsgårdar... vilket det redan är i vissa fall. Jag instämmer därför inte i den tolkning du och din driftledare gör. Detta då en springande punkten alltså är att man kan, men inte att man måste låta ungdomar åka med gratis. Sen kan man nog lika gärna sätta en åldersgräns på femton år istället för arton om man så vill för även där finns det ju tolkningsutrymme såsom texten är utformad.

På det stora hela så handlar det om att kunna göra en bedömning från fall till fall. Däremot inte att rent generellt låta alla med ogiltiga färdbevis, men som kan vara under arton år, åka med. SL:s taxehandbok innehåller dock en hel del lite dunkla passager. I vissa lägen brukar det enklaste vara att ringa och kolla direkt med SL Kundtjänst då det snarast är deras tolkning som bör ha företräde.


»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

MrX

Citat från: Nico skrivet 07 februari 2010, 20:11:42 PM
Emellertid måste man självklart även ha en rätt att neka om så anses befogat. Annars skulle det som sagt lätt urarta till just ambulerande ungdomsgårdar... vilket det redan är i vissa fall. Jag instämmer därför inte i den tolkning du och din driftledare gör. Detta då en springande punkten alltså är att man kan, men inte att man måste låta ungdomar åka med gratis. Sen kan man nog lika gärna sätta en åldersgräns på femton år istället för arton om man så vill för även där finns det ju tolkningsutrymme såsom texten är utformad.


Man behöver ju inte vara så hård på tolkningen. Märker jag att det rör sig om ungdomar som alltid åker gratis (man lär sig känna igen flera av dem) så är det exempelvis en annan sak. Oftast är det ju som så att en biljett dyker upp om man ber om det. Det enda med min tolkning som jag tror du egentligen vänder dig emot är att jag inte ska neka någon. Jag har flera gånger avvisat ungdomar som på olika sätt kommer göra resan tråkig eller obehaglig så på så sätt följer jag inte tolkningen till punkt och pricka. Det gäller att vara flexibel. Det är egentligen enbart intressant att Taxahandboken är så diffus på den punkten som vi diskuterar i denna tråd.

Magnus_J

Citat från: Yujin Zhang skrivet 07 februari 2010, 13:34:22 PM
Ja, antingen det eller en SMS-biljett genererat på en Java-applet som man laddar ner från Flashback. ::) :-X

det är bara att be dem klicka en gång tillbaka till inkorgen så faller det..

skickade av några en gång efter 8 knapptryck, :P