Buss-Snack

Allmänna bussforum => Bussnack => Ämnet startat av: Jacob skrivet 29 mars 2012, 17:02:47 PM

Titel: Nobina 7567! (bilder)
Skrivet av: Jacob skrivet 29 mars 2012, 17:02:47 PM
Denna är en av de nya 8900 till Nobina Uppland. Detta är den enda tillverkade, som ska medverka imorgon vid invigningen av nya bussdepån. Resterande ca 75 stycken kommer i slutet av april eller maj. Bilderna tagna inne på Wist Last & Buss.

(http://i452.photobucket.com/albums/qq247/jacob_a94/SAM_4675.jpg)

Fronten ser lite naken ut tycker jag. Plus är att man inte gjort som SL och ersatt volvomärket med en UL-logga. Minus är att man inte målat svart runt strålkastarna (därav nakenheten) ;)
(http://i452.photobucket.com/albums/qq247/jacob_a94/SAM_4677.jpg)

(http://i452.photobucket.com/albums/qq247/jacob_a94/SAM_4678.jpg)

(http://i452.photobucket.com/albums/qq247/jacob_a94/SAM_4679.jpg)

Förarplats
(http://i452.photobucket.com/albums/qq247/jacob_a94/SAM_4686.jpg)

Den ursnygga stolsklädseln. Stolarna var också väldigt bekväma :)
(http://i452.photobucket.com/albums/qq247/jacob_a94/SAM_4688.jpg)

(http://i452.photobucket.com/albums/qq247/jacob_a94/SAM_4689.jpg)

(http://i452.photobucket.com/albums/qq247/jacob_a94/SAM_4690.jpg)

Barnvagnsplats
(http://i452.photobucket.com/albums/qq247/jacob_a94/SAM_4693.jpg)

(http://i452.photobucket.com/albums/qq247/jacob_a94/SAM_4694.jpg)

(http://i452.photobucket.com/albums/qq247/jacob_a94/SAM_4695.jpg)

(http://i452.photobucket.com/albums/qq247/jacob_a94/SAM_4696.jpg)

(http://i452.photobucket.com/albums/qq247/jacob_a94/SAM_4698.jpg)

(http://i452.photobucket.com/albums/qq247/jacob_a94/SAM_4699.jpg)

(http://i452.photobucket.com/albums/qq247/jacob_a94/SAM_4701.jpg)

(http://i452.photobucket.com/albums/qq247/jacob_a94/SAM_4702.jpg)

(http://i452.photobucket.com/albums/qq247/jacob_a94/SAM_4703.jpg)

(http://i452.photobucket.com/albums/qq247/jacob_a94/SAM_4705.jpg)

(http://i452.photobucket.com/albums/qq247/jacob_a94/SAM_4706.jpg)

//Jacob
Titel: SV: Nobina 7567! (bilder)
Skrivet av: Jacob skrivet 29 mars 2012, 17:03:32 PM
Fortsätter där jag slutade:

(http://i452.photobucket.com/albums/qq247/jacob_a94/SAM_4707.jpg)

(http://i452.photobucket.com/albums/qq247/jacob_a94/SAM_4708.jpg)

(http://i452.photobucket.com/albums/qq247/jacob_a94/SAM_4709.jpg)

(http://i452.photobucket.com/albums/qq247/jacob_a94/SAM_4710.jpg)

(http://i452.photobucket.com/albums/qq247/jacob_a94/SAM_4711.jpg)

(http://i452.photobucket.com/albums/qq247/jacob_a94/SAM_4712.jpg)

9-litersmotorn
(http://i452.photobucket.com/albums/qq247/jacob_a94/SAM_4713.jpg)

(http://i452.photobucket.com/albums/qq247/jacob_a94/SAM_4715.jpg)

(http://i452.photobucket.com/albums/qq247/jacob_a94/SAM_4716.jpg)

(http://i452.photobucket.com/albums/qq247/jacob_a94/SAM_4717.jpg)

(http://i452.photobucket.com/albums/qq247/jacob_a94/SAM_4718.jpg)

(http://i452.photobucket.com/albums/qq247/jacob_a94/SAM_4719.jpg)

(http://i452.photobucket.com/albums/qq247/jacob_a94/SAM_4721.jpg)

(http://i452.photobucket.com/albums/qq247/jacob_a94/SAM_4724.jpg)

(http://i452.photobucket.com/albums/qq247/jacob_a94/SAM_4725.jpg)

(http://i452.photobucket.com/albums/qq247/jacob_a94/SAM_4726.jpg)

(http://i452.photobucket.com/albums/qq247/jacob_a94/SAM_4727.jpg)

(http://i452.photobucket.com/albums/qq247/jacob_a94/SAM_4728.jpg)

Det var allt! Tycker bussen är helt perfekt förutom att lysena i fram inte är svarta. Tack till Volvo99 på Wist :)

//Jacob
Titel: SV: Nobina 7567! (bilder)
Skrivet av: Niclas Rosenius skrivet 29 mars 2012, 17:07:59 PM

   Mycket trevligt.

   Volvo 99 är en trevligt kille, har träffat honom några gånger med.

   //Niclas
Titel: SV: Nobina 7567! (bilder)
Skrivet av: homer skrivet 29 mars 2012, 17:28:46 PM
trodde i-shift var standard på 9 liters maskinen, för övrigt var de som du säger synd att strålkastarområdet inte fick blir svart
Titel: SV: Nobina 7567! (bilder)
Skrivet av: Jan skrivet 29 mars 2012, 17:52:53 PM
Håller med att I-Shift skulle varit monterad. Första gången jag ser Nobinatyget på passtolarna.
Titel: SV: Nobina 7567! (bilder)
Skrivet av: Fredde skrivet 29 mars 2012, 17:54:15 PM
Är det en vanlig automat då? Med tanke på M-läget...

Titel: SV: Nobina 7567! (bilder)
Skrivet av: KG skrivet 29 mars 2012, 18:24:20 PM
Citat från: Fredde_J skrivet 29 mars 2012, 17:54:15 PM
Är det en vanlig automat då? Med tanke på M-läget...

Det är en bra fråga. Det finns ju ingen anledning att ha "i-shift spaken" i en buss som ändå inte får växlas manuellt. Spaken håller väldigt dåligt och brukar vara helt demonterad efter några tiotusentals mil. Det kan vara så att man använt en knappsats i stället.
Titel: SV: Nobina 7567! (bilder)
Skrivet av: CS skrivet 29 mars 2012, 19:41:52 PM
Det är en I-shift! På senare tid har man på de som inte har knappar för växling ersatt spaken med en enkel knappsats. Man har även gått tillbaka och bytt ut på en del tidigare leveranser också. Annars fungerar den likadant. Dock var det, enligt mig, lite smidigare med spaken på stolen om man ville låsa växlar, nu får man sträcka sig lite, men ingen jätteskillnad.

Verkar som man gjort några fler modifikationer; man har ändrat på förargrinden till en större variant som täcker bättre och satt en liten glasvägg vid förarplatsen också. Dessa två är väl ändringar man fått göra efter diverse klagomål om att det gick att se in på förarplatsen för enkelt med den förra låga grinden bland annat. Eller är det Nobina som själva specat detta?
Titel: SV: Nobina 7567! (bilder)
Skrivet av: Jacob skrivet 29 mars 2012, 20:23:17 PM
Citat från: CS skrivet 29 mars 2012, 19:41:52 PM
Verkar som man gjort några fler modifikationer; man har ändrat på förargrinden till en större variant som täcker bättre och satt en liten glasvägg vid förarplatsen också. Dessa två är väl ändringar man fått göra efter diverse klagomål om att det gick att se in på förarplatsen för enkelt med den förra låga grinden bland annat. Eller är det Nobina som själva specat detta?

Denna glasvägg finns även på Nobinas B9S på 677 (7394-7399).

//Jacob
Titel: SV: Nobina 7567! (bilder)
Skrivet av: KG skrivet 29 mars 2012, 21:06:37 PM
Citat från: CS skrivet 29 mars 2012, 19:41:52 PM
Det är en I-shift! På senare tid har man på de som inte har knappar för växling ersatt spaken med en enkel knappsats. Man har även gått tillbaka och bytt ut på en del tidigare leveranser också. Annars fungerar den likadant. Dock var det, enligt mig, lite smidigare med spaken på stolen om man ville låsa växlar, nu får man sträcka sig lite, men ingen jätteskillnad.

En stor nackdel med denna knappsats är att man inte kan slå ur växel blixtsnabbt som man kan med spaken. Fast denna nya I-Shift kanske kan bete sig som en växellåda och inte som en stenkross? De äldre och mer slitna I-Shiftar är hopplösa att göra lite mer avancerade manövrar med. Som att bromsa i uppförsbacke och sedan få igång åbäket i en för låg fart för fyrans växel som den alltid vill starta på. Då dumpar den kopplingen och försöker bryta av nackarna på alla i bussen. Man känner när det är på gång nämligen och då brukar jag slå spaken i neutral och börja om. Man behöver inte stanna för att den ska ta det lugnare. Bara gå till N och sen till A igen.
Titel: SV: Nobina 7567! (bilder)
Skrivet av: homer skrivet 29 mars 2012, 21:28:33 PM
kan man gissa att den här är byggd i polen med tanke på vänster backspegel? visserligen är den reggad på säffle...

vad jag vet sätter säffle alltid spegel i nedre kant av rutan, 8700 brukar däremot ha den här varianten...
Titel: SV: Nobina 7567! (bilder)
Skrivet av: KG skrivet 29 mars 2012, 21:45:33 PM
Citat från: homer skrivet 29 mars 2012, 21:28:33 PM
kan man gissa att den här är byggd i polen med tanke på vänster backspegel? visserligen är den reggad på säffle...

vad jag vet sätter säffle alltid spegel i nedre kant av rutan, 8700 brukar däremot ha den här varianten...

Sa inte Volvo att alla olikheter mellan fabrikerna ska vara borta? Samt backspegelplaceringen måste väl vara en specningsfråga från beställaren?
Titel: SV: Nobina 7567! (bilder)
Skrivet av: caa skrivet 30 mars 2012, 06:55:14 AM
Inte den enda tillverkade. Det finns ett tjugotal i stort sett klara i säffle. Leveranserna till uppland börjar om ett par veckor. Alla 76 bussar är/ska tillverkas i säffle.
Titel: SV: Nobina 7567! (bilder)
Skrivet av: Jacob skrivet 30 mars 2012, 09:24:00 AM
Enda levererade då ;)

//Jacob
Titel: SV: Nobina 7567! (bilder)
Skrivet av: Ersa skrivet 30 mars 2012, 11:11:19 AM
Citat från: KG skrivet 29 mars 2012, 21:06:37 PM
En stor nackdel med denna knappsats är att man inte kan slå ur växel blixtsnabbt som man kan med spaken. Fast denna nya I-Shift kanske kan bete sig som en växellåda och inte som en stenkross? De äldre och mer slitna I-Shiftar är hopplösa att göra lite mer avancerade manövrar med. Som att bromsa i uppförsbacke och sedan få igång åbäket i en för låg fart för fyrans växel som den alltid vill starta på. Då dumpar den kopplingen och försöker bryta av nackarna på alla i bussen. Man känner när det är på gång nämligen och då brukar jag slå spaken i neutral och börja om. Man behöver inte stanna för att den ska ta det lugnare. Bara gå till N och sen till A igen.

Dock lär I-shiften aldrig komma att bete sig som en automatlåda, då det ju inte är en automatlåda utan en växlingsassistent. Självklart ska man räkna med att få reglera färden med N-läget för att få en mjukare färd vid inbromsningar/krypkörningar, då man inte kan kräva att växlingsassistenten ska göra allt jobb åt den. Är I-shiftens lameller så slitna att bussen hoppar fram som en c:a 5 år gammal Neoplan ska den ju inte vara ute i trafik, utan på verkstaden för lamellbyte.
Vad jag personligen tycker om dessa nya knappsatser kan ni nog räkna ut själva. Ledtråd: Det är i stort sett samma åsikt som jag har om "spärrade" I-shiftlådor utan växlingsknapp samt alla typer av förargrindar.

Citat från: KG skrivet 29 mars 2012, 18:24:20 PM
Det är en bra fråga. Det finns ju ingen anledning att ha "i-shift spaken" i en buss som ändå inte får växlas manuellt. Spaken håller väldigt dåligt och brukar vara helt demonterad efter några tiotusentals mil. Det kan vara så att man använt en knappsats i stället.

Jag förstår inte varför alla ska krångla till det med att envisas med att ha spaken på höger sida stolen. Varför inte bara göra som Veolia och montera I-shiftspaken på vänster sida stolen. Gärna då en "spegelvänd" spak med växlingsknapp. Och utbilda därefter personalen. Detta fungerar i ju västsverige.
Titel: SV: Nobina 7567! (bilder)
Skrivet av: Niclas Rosenius skrivet 30 mars 2012, 11:18:50 AM
Citat från: homer skrivet 29 mars 2012, 21:28:33 PM
kan man gissa att den här är byggd i polen med tanke på vänster backspegel? visserligen är den reggad på säffle...

vad jag vet sätter säffle alltid spegel i nedre kant av rutan, 8700 brukar däremot ha den här varianten...

   Denna är byggd i Säffle och har knr 120021

   //Niclas
Titel: SV: Nobina 7567! (bilder)
Skrivet av: Lars skrivet 30 mars 2012, 11:57:55 AM
Otroligt trevligt reportage och trevliga bilder som du presenterat Jacob!!

När det gäller speglar så har jag kommit fram till att bussarna konstrueras utifrån hornbackspeglar på båda sidor men sedan beställer de stora åkarna dessa enklare speglar då de är billigare och då monteras de helt enkelt dit på en färdig produkt. Då uppstår problemet med solgardin framför spegeln på vänster sida mm. Jag har sett både 8500 och 8700 med hornspeglar och gissar att även 8900 från början utvecklats med sådana.

Angående I-Shift så är det som Esra skriver en 3-växlad osynkroniserad manuell växellåda med split och ranch samt vanlig manuell torrlamellkoppling men där växelspak och kopplingspedal ersätts med växlingsassistans som styrs av dator och olika typen av servon!
Jag har kört I-shift i olika former sedan 2004 och det finns ingen bättre växellåda men den ska köras utifrån vad som den är och det är ju ingen automatlåda på det sätt som många hävdar och det ska vara I-shift med möjlighet till att styra över växlarna och helst versionen med frihjul. Detta kombinerat med Volvos diffspärr som även har automatläge som automatist lägger in diffen på t. ex. på hållplatser.
Nu är det så att man inte får köra ett fordon utrustat med möjlighet att välja växlar manuellt på ett körkort för automat och därmed finns denna dumma version som i ovanstående reportage.
Titel: SV: Nobina 7567! (bilder)
Skrivet av: TobbeH skrivet 30 mars 2012, 12:06:57 PM
Tjusiga bilder och vad snygg nya stolsklädseln var:-)
Titel: SV: Nobina 7567! (bilder)
Skrivet av: bjorn_k skrivet 30 mars 2012, 12:55:27 PM
Citat från: Lars skrivet 30 mars 2012, 11:57:55 AM

Nu är det så att man inte får köra ett fordon utrustat med möjlighet att välja växlar manuellt på ett körkort för automat och därmed finns denna dumma version som i ovanstående reportage.

Nja... Där har du nog fel. Kravet på ett körkort med detta villkor är att det inte får vara en buss med kopplingspedal. På uppkörningsprotokollet står det "Utan kopplingspedal" med en kryssruta och på körkortet under villkor: "78". Jag säger nog eftersom jag inte har läst bestämmelsen själv.

Vi får tillexempel köra våra VDL med ZF As-troniclådan efter eget huvud, dvs anting som de flesta låter assistenten sköta all växling eller som jag växla ner "manuellt" i en del situationer då man vet att den förvalda växeln är alldeles för hög eller exvis om man vill ha lite mer motorbroms eller... ja det finns många varianter.... tillexempel vid långsam manövrering låsa lådan i lämpligt läge för att undvika att bussen "hoppar" framåt vid aldrig så litet gaspådrag...
Titel: SV: Nobina 7567! (bilder)
Skrivet av: Setra Tok skrivet 30 mars 2012, 13:02:29 PM
Vem som helst borde få köra I-shift alt AS-Tronic alt Mercedes-powershift oavsett villkor på körkortet. Dessa lådor har ingen kopplingspedal och är registrerade som automater! Kolla registreringsbeviset. Sen att stora bolag tar bort möjligheten beror mer på att många förare inte klarar av dessa lådor där man kan påverka valet av växel.... Själv förstår jag inte vad som är svårt. Men turistbuss chaufförer brukar inte ha samma problem/svårigheter som linjebuss chaufförer... Vill inte låta grinig men har den erfarenheten i från verkligheten!
Titel: SV: Nobina 7567! (bilder)
Skrivet av: Johan B skrivet 30 mars 2012, 13:36:21 PM
Finfina bilder på snygg buss. Synd bara på de gula fälten runt strålkastarna. Huvudstrålkastarna är xenon hoppas jag? Plus för extraljusen bakom vindrutan där tvättborstarna inte kommer åt att rikta om dem. Snygg inredning var det också. Den nya nattbelysningen med LED som framgår av bilderna tycker jag är suverän. Om man nu ska klaga så hade det varit ännu trevligare med den påkostade I-Shiften med manuellt läge, lilla ratten och fullelektronisk klimatanläggning. Men det får man aldrig i linjevagnar hos de stora åkarna ändå...
Titel: SV: Nobina 7567! (bilder)
Skrivet av: bjorn_k skrivet 30 mars 2012, 13:56:44 PM
vart är AIC-displayen?? platsen är övertäckt med THM-dator ^^
Titel: SV: Nobina 7567! (bilder)
Skrivet av: Lars skrivet 30 mars 2012, 14:01:05 PM
Citat från: bjorn_k skrivet 30 mars 2012, 12:55:27 PM
Nja... Där har du nog fel. Kravet på ett körkort med detta villkor är att det inte får vara en buss med kopplingspedal. På uppkörningsprotokollet står det "Utan kopplingspedal" med en kryssruta och på körkortet under villkor: "78". Jag säger nog eftersom jag inte har läst bestämmelsen själv.

Vi får tillexempel köra våra VDL med ZF As-troniclådan efter eget huvud, dvs anting som de flesta låter assistenten sköta all växling eller som jag växla ner "manuellt" i en del situationer då man vet att den förvalda växeln är alldeles för hög eller exvis om man vill ha lite mer motorbroms eller... ja det finns många varianter.... tillexempel vid långsam manövrering låsa lådan i lämpligt läge för att undvika att bussen "hoppar" framåt vid aldrig så litet gaspådrag...
Då har jag nog fattat fel med var gränsen för automat går.
Titel: SV: Nobina 7567! (bilder)
Skrivet av: bjorn_k skrivet 30 mars 2012, 14:06:46 PM
Nu hamnar vi utanför ämnet, men är det inte larvigt att jag som har C-kort med manuell låda/kopplingspedal inte får köra buss med pedal? Det tyckte i alla fall uppkörningsförrättaren på dagen D och det tycker jag också...
Titel: SV: Nobina 7567! (bilder)
Skrivet av: homer skrivet 30 mars 2012, 15:57:42 PM
Citat från: Setra Tok skrivet 30 mars 2012, 13:02:29 PM
Själv förstår jag inte vad som är svårt. Men turistbuss chaufförer brukar inte ha samma problem/svårigheter som linjebuss chaufförer... Vill inte låta grinig men har den erfarenheten i från verkligheten!

märklig kommentar... om linjebussförare skulle ha svåra problem beror de nog på att de aldrig provat, du får de att låta som om den som kör linjetrafik skulle vara mer korkad än den som ligger och kör på e4:an hela dagarna, vilket givetvis är skitsnack.
Titel: SV: Nobina 7567! (bilder)
Skrivet av: Setra Tok skrivet 30 mars 2012, 16:32:14 PM
Är väl ingen hemlighet att kvalitén på många (absolut inte alla) linjechaufförer är mindre bra. Framför allt intresse av att förstå och vilja lära sig hur en buss fungerar är litet. Man kan inte knappar och funktioner fast dom är självklara.
Hur många linjeförare har jag inte träffat som inte ens förstår att man behöver luft i bussen för att bromsarna ska fungera. Det är skrämmande hur dålig kunskapen är hos många.

Man kan inte ha I-shift med spak för den bryter man av. Man kan inte ha el-solgardin till vindrutan för den rycker man sönder. Finn ju en anledning till att volvo inför en "automat" panel till sin I-shift. O problemen med spaken fanns överhuvudtaget inte förens man började köpa I-shift till linjetrafiken. Man har gett upp att utbilda o försöka lära ut till chaufförer som inte vill lyssna. Norrtelje har ju fått spärra sina AS-Tronic lådor på VDL:arna till enbart automatläge har jag hört.

Va grinig o tyck att det är skitsnack, det är upp till var och en. Men jag ventilerar bara mina egna erfarenheter och upplevelser.....
Titel: SV: Nobina 7567! (bilder)
Skrivet av: Niclas Rosenius skrivet 30 mars 2012, 16:41:09 PM
Citat från: Setra Tok skrivet 30 mars 2012, 16:32:14 PM
Är väl ingen hemlighet att kvalitén på många (absolut inte alla) linjechaufförer är mindre bra. Framför allt intresse av att förstå och vilja lära sig hur en buss fungerar är litet. Man kan inte knappar och funktioner fast dom är självklara.
Hur många linjeförare har jag inte träffat som inte ens förstår att man behöver luft i bussen för att bromsarna ska fungera. Det är skrämmande hur dålig kunskapen är hos många.

Man kan inte ha I-shift med spak för den bryter man av. Man kan inte ha el-solgardin till vindrutan för den rycker man sönder. Finn ju en anledning till att volvo inför en "automat" panel till sin I-shift. O problemen med spaken fanns överhuvudtaget inte förens man började köpa I-shift till linjetrafiken. Man har gett upp att utbilda o försöka lära ut till chaufförer som inte vill lyssna. Norrtelje har ju fått spärra sina AS-Tronic lådor på VDL:arna till enbart automatläge har jag hört.

Va grinig o tyck att det är skitsnack, det är upp till var och en. Men jag ventilerar bara mina egna erfarenheter och upplevelser.....

   Kan i stort hålla med dig om detta. Man har märkt att en hel del är totalt ointresserad av hur en buss fungerar och varför det låter illa om den ibland, som typ för några månader sen jag fick en av våra Lion´s City som verkligen ylade och jag menar ylade om bakaxeln vid det första gassläppet. Lät som om man åkte i en gammal spårvagn som bromsade. Och detta kommer ju inte direkt detta missljud. Ingen felrapport innan jag ropade in.

  Kan dra många exempel under alla år jag kört.

  //Niclas
Titel: SV: Nobina 7567! (bilder)
Skrivet av: bjorn_k skrivet 30 mars 2012, 17:03:45 PM
Vissa av våra VDL är spärrade för att jämföra bränsleförbrukning.
Titel: SV: Nobina 7567! (bilder)
Skrivet av: caa skrivet 30 mars 2012, 18:25:11 PM
Citat från: Jacob skrivet 30 mars 2012, 09:24:00 AM
Enda levererade då ;)

//Jacob

Nej inte ens det  :)   7567 åker tillbaka till säffle för lite ändringar så fort den visats upp och kört folk till invigningen av nya depån.
Leveranserna börjar om två/tre veckor.

Tack för fina bilder. Väldigt snabbt gjort, vi måste nästan gått på varandra på wist.

Titel: SV: Nobina 7567! (bilder)
Skrivet av: caa skrivet 30 mars 2012, 18:26:29 PM
Citat från: bjorn_k skrivet 30 mars 2012, 13:56:44 PM
vart är AIC-displayen?? platsen är övertäckt med THM-dator ^^

Nobina ska inte ha den i bussarna. Det är i och för sig positivt för då får Initmonitorn en bra plats.
Titel: SV: Nobina 7567! (bilder)
Skrivet av: KG skrivet 30 mars 2012, 18:27:55 PM
Citat från: caa skrivet 30 mars 2012, 18:25:11 PM
Nej inte ens det  :)   7567 åker tillbaka till säffle för lite ändringar så fort den visats upp och kört folk till invigningen av nya depån.
Leveranserna börjar om två/tre veckor.

Så Säffle har ännu inte lärt sig bygga bussar?  ::)
Titel: SV: Nobina 7567! (bilder)
Skrivet av: homer skrivet 30 mars 2012, 18:46:19 PM
Citat från: Setra Tok skrivet 30 mars 2012, 16:32:14 PM
Är väl ingen hemlighet att kvalitén på många (absolut inte alla) linjechaufförer är mindre bra. Framför allt intresse av att förstå och vilja lära sig hur en buss fungerar är litet. Man kan inte knappar och funktioner fast dom är självklara.
Hur många linjeförare har jag inte träffat som inte ens förstår att man behöver luft i bussen för att bromsarna ska fungera. Det är skrämmande hur dålig kunskapen är hos många.

Man kan inte ha I-shift med spak för den bryter man av. Man kan inte ha el-solgardin till vindrutan för den rycker man sönder. Finn ju en anledning till att volvo inför en "automat" panel till sin I-shift. O problemen med spaken fanns överhuvudtaget inte förens man började köpa I-shift till linjetrafiken. Man har gett upp att utbilda o försöka lära ut till chaufförer som inte vill lyssna. Norrtelje har ju fått spärra sina AS-Tronic lådor på VDL:arna till enbart automatläge har jag hört.

Va grinig o tyck att det är skitsnack, det är upp till var och en. Men jag ventilerar bara mina egna erfarenheter och upplevelser.....

jag håller med och vet också att så är fallet precis som du beskriver, många är helt ointresserade eller helt enkelt är lite korkade, det jag vände mig emot var generaliseringen som vi tyvärr ser från många som kör eller jobbar inom turistbussidan
Titel: SV: Nobina 7567! (bilder)
Skrivet av: caa skrivet 30 mars 2012, 18:49:00 PM
Citat från: KG skrivet 30 mars 2012, 18:27:55 PM
Så Säffle har ännu inte lärt sig bygga bussar?  ::)

Vad jag vet är det lite små saker som behöver fixas bara så den är snart tillbaka i Uppsala.  Den ser ut att vara i en helt annan division än de gamla 8500 från säffle som finns i uppland i alla fall. Verkligen genomtänkt buss i mina ögon.
Titel: SV: Nobina 7567! (bilder)
Skrivet av: Ersa skrivet 30 mars 2012, 19:26:48 PM
Citat från: caa skrivet 30 mars 2012, 18:49:00 PM
Vad jag vet är det lite små saker som behöver fixas bara så den är snart tillbaka i Uppsala.  Den ser ut att vara i en helt annan division än de gamla 8500 från säffle som finns i uppland i alla fall. Verkligen genomtänkt buss i mina ögon.

Ja, 2012 blir kanske året då Säffle kom upp på nästan samma nivå som Carrus låg på under slutet av 1990-talet... ;)
Titel: SV: Nobina 7567! (bilder)
Skrivet av: caa skrivet 30 mars 2012, 19:33:59 PM
Citat från: Ersa skrivet 30 mars 2012, 19:26:48 PM
Ja, 2012 blir kanske året då Säffle kom upp på nästan samma nivå som Carrus låg på under slutet av 1990-talet... ;)

Ja vem vet men det ser väldigt mycket carrus ut i de nya 8900 vagnarna så varför inte.
Titel: SV: Nobina 7567! (bilder)
Skrivet av: Ersa skrivet 30 mars 2012, 19:42:07 PM
Citat från: caa skrivet 30 mars 2012, 19:33:59 PM
Ja vem vet men det ser väldigt mycket carrus ut i de nya 8900 vagnarna så varför inte.

Tydligen har de slutat att popnita ihop det mesta, och istället börjat limma. Så ja, kanske.
Titel: Nobina 7567! (bilder)
Skrivet av: bjorn_k skrivet 31 mars 2012, 10:00:28 AM
Citat från: caa skrivet 30 mars 2012, 18:26:29 PM
Nobina ska inte ha den i bussarna. Det är i och för sig positivt för då får Initmonitorn en bra plats.
Jaha... får man förmoda att alla funktioner fått knappar då istället (OBS ironi!)
Titel: SV: Nobina 7567! (bilder)
Skrivet av: Ersa skrivet 31 mars 2012, 11:23:41 AM
Citat från: bjorn_k skrivet 31 mars 2012, 10:00:28 AM
Jaha... får man förmoda att alla funktioner fått knappar då istället (OBS ironi!)

Autoläge (dvs alltid 85-100% effekt) på alla hårtorkar till fläktar runtom föraren, som inte kan strängas av? Jo, nog vore några fysiska strömbrytare rätt bra att ha istället för AIC-displayen.
Jämfört med Danielssons två Volvo B7R Vidre. Två lätta tryck på den fysiska fläktströmbrytaren som berörs, och vips stängs respektive fläkt av. Helt. Inget letande via datorer och menyer behövs för att få tyst på oljudet. (http://www.omnibuss.se/forum/Themes/default/images/post/thumbup.gif)
Titel: Nobina 7567! (bilder)
Skrivet av: bjorn_k skrivet 31 mars 2012, 14:15:33 PM
Jag undrar... Det ser ut på bilderna som att det varken finns display eller fler knappar eller vred än de bussar som har display, hur gör man då?? Eller är det sånt "man inte ska kunna fippla med" som okunnig/ointresserad rattvridare :/
Titel: Nobina 7567! (bilder)
Skrivet av: bjorn_k skrivet 31 mars 2012, 14:20:03 PM
Hur svårt kan det egentligen vara...

Defroster, fläkthastighet samt värme
Förarplats, fläkthastighet samt värme
Passagerarutrymme fram, fläkthastighet samt värme
Passagerarutrymme bak, fläkthastighet samt värme

6 eller 8 reglage, tydligt uppmärkta.


Plus om man vill vara lyxig, taklucks-styrning för att kunna vädra ur eller vid AC-avbrott.
Titel: SV: Nobina 7567! (bilder)
Skrivet av: sajola skrivet 31 mars 2012, 21:57:55 PM
Inge Vogelstolar....! Fantastiskt!!  :)
Titel: SV: Nobina 7567! (bilder)
Skrivet av: Jan skrivet 01 april 2012, 07:54:58 AM
Citat från: Johan L skrivet 31 mars 2012, 21:57:55 PM
Inge Vogelstolar....! Fantastiskt!!  :)
Nobina har inte köpt Vogel sedan 5 år tillbaka. Noterar även att man gjort fälgsidor ala Scania samt monterat extraljus utanför linjeskylten.
Titel: SV: Nobina 7567! (bilder)
Skrivet av: Setra Tok skrivet 01 april 2012, 10:30:39 AM
Samtliga VDL i Norrtälje samt dom nya blå B9S har alla Vogel stolar! Har varit uppe till disskussion rätt flitigt här på forumet:)
Titel: SV: Nobina 7567! (bilder)
Skrivet av: caa skrivet 01 april 2012, 11:24:29 AM
Citat från: bjorn_k skrivet 31 mars 2012, 14:15:33 PM
Jag undrar... Det ser ut på bilderna som att det varken finns display eller fler knappar eller vred än de bussar som har display, hur gör man då?? Eller är det sånt "man inte ska kunna fippla med" som okunnig/ointresserad rattvridare :/

Ventilation/fläkt reglage sitter på vänsterpanelen mot sidorutan i alla fall ovanför parkeringsbromsen men det kanske det gör på alla även med dispayen?
Titel: Re: Nobina 7567! (bilder)
Skrivet av: Lars skrivet 01 april 2012, 18:57:55 PM
Den panelen har inte varit standard på 8500 men är det på 9700 och sitter på vänster satellit på 8700 men placering kan nog variera. Nu finns det säkert även klimt o fläktinställningar med menyn i infodisplayen i instrumentet som styrs av de 2 knapparna på vindrutetorkarspaken
Titel: SV: Nobina 7567! (bilder)
Skrivet av: Niklas Bygdestam skrivet 02 april 2012, 01:24:31 AM
Citat från: Jan skrivet 01 april 2012, 07:54:58 AM
Nobina har inte köpt Vogel sedan 5 år tillbaka. Noterar även att man gjort fälgsidor ala Scania samt monterat extraljus utanför linjeskylten.

Jag vet att det inte är Vogel som tillverkar dessa stolar. Men vilka är det som tillverkar dessa? Var ligger fabriken?
Titel: SV: Nobina 7567! (bilder)
Skrivet av: Ersa skrivet 02 april 2012, 01:47:47 AM
Citat från: Jan skrivet 01 april 2012, 07:54:58 AM
Noterar även att man gjort fälgsidor ala Scania samt monterat extraljus utanför linjeskylten.

Extraljus med xenonlampor innanför vindrutan på varsin sida om destinationsskylten började Danielssons i Östersund att själva montera på sina landsbygdsbussar (Carrus Star, Vega samt någon tidig 9700) andra halvan av 2001. Trevligt att busstillverkarna nu infört samma lösning från fabrik, även om det tog ytterligare 10-11 år.
Titel: SV: Nobina 7567! (bilder)
Skrivet av: Jan skrivet 02 april 2012, 09:55:49 AM
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 02 april 2012, 01:24:31 AM
Jag vet att det inte är Vogel som tillverkar dessa stolar. Men vilka är det som tillverkar dessa? Var ligger fabriken?
Det är Carrus egna stolar, tror jag med viss reservation.
Titel: SV: Nobina 7567! (bilder)
Skrivet av: AO skrivet 02 april 2012, 22:13:43 PM
Gick inte Vogel i konkurs eller har jag drömt det? Var ingen mardröm iaf i så fall;)
Titel: SV: Nobina 7567! (bilder)
Skrivet av: Niklas Bygdestam skrivet 02 april 2012, 22:40:09 PM
Citat från: Jan skrivet 02 april 2012, 09:55:49 AM
Det är Carrus egna stolar, tror jag med viss reservation.

Ok, men stolarna finns också i många Säffle. Antar då att Volvo ligger bakom detta då?

Tillverkas då de här stolarna i Polen?
Titel: SV: Nobina 7567! (bilder)
Skrivet av: Jacob skrivet 02 april 2012, 23:04:22 PM
Citat från: AO skrivet 02 april 2012, 22:13:43 PM
Gick inte Vogel i konkurs eller har jag drömt det? Var ingen mardröm iaf i så fall;)

Jo det stämmer, men jag har för mig att något annat företag skulle ta över, ungefär som Bergkvara tog över VL-buss. Tycker dock att Vogels klassiska stadsbussäten är väldigt bra, och de som sitter i  fd Swebus 6216-6223 är också väldigt bekväma. Dock de som sitter i Nobina 7394-7399 är rusktigt hårda och obekväma.

//Jacob
Titel: SV: Nobina 7567! (bilder)
Skrivet av: Hagri skrivet 02 april 2012, 23:40:07 PM
Snygga bussar som klär fint i UL gult. Såg 7575 i dag när den var ute och rullade på stan. Snygg  :) :) :)
Titel: SV: Nobina 7567! (bilder)
Skrivet av: Jacob skrivet 03 april 2012, 11:21:01 AM
Citat från: Hagri skrivet 02 april 2012, 23:40:07 PM
Snygga bussar som klär fint i UL gult. Såg 7575 i dag när den var ute och rullade på stan. Snygg  :) :) :)

I UL-trafik?? Vilken linje??

//Jacob
Titel: SV: Nobina 7567! (bilder)
Skrivet av: Ersa skrivet 03 april 2012, 11:43:12 AM
Citat från: Hagri skrivet 02 april 2012, 23:40:07 PM
Snygga bussar som klär fint i UL gult. Såg 7575 i dag när den var ute och rullade på stan. Snygg  :) :) :)

"Stan" är i detta fall...Säffle? 8)
Titel: SV: Nobina 7567! (bilder)
Skrivet av: Erling.L skrivet 03 april 2012, 12:04:19 PM
Kan det vara noco stolar ?
,
Titel: SV: Nobina 7567! (bilder)
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 03 april 2012, 12:24:54 PM
Dessa stolar har Volvo:s namn och är en vidareutveckling från de stolar som Delta använde från slutet av -80 talet.
Titel: SV: Nobina 7567! (bilder)
Skrivet av: Niklas Bygdestam skrivet 03 april 2012, 13:38:24 PM
Citat från: Håkan_E skrivet 03 april 2012, 12:24:54 PM
Dessa stolar har Volvo:s namn och är en vidareutveckling från de stolar som Delta använde från slutet av -80 talet.

Jag kan tänka mig att de kan härstamma från Delta. Vet att Carrus Star hade stolar som såg ut så här, om de inte var identiska så i alla fall väldigt lika. På den tiden gissar jag att stolarna tillverkades i Finland, då Delta ju var finskt. Men med tanke på Volvos satsningar på Polen idag kan man alltså gissa sig till att också de här stolarna idag tillverkas i Polen?
Titel: SV: Nobina 7567! (bilder)
Skrivet av: yngrot skrivet 06 april 2012, 12:16:01 PM
Trevligt många fina bilder och äntligen en ordentlig förargrind men som jag fattar det så är grinden och backspegel placering ren specfråga .. Denna typ av grind och glasvägg har väl Veolias nya till Gbg oxå fått.  I-shift är ju inte den bästa växellådan jag kört med svårt köra mjukt vid lågfart i köer . däremot är det kanon att ha spaken på vänstersida stolen
Titel: SV: Re: Nobina 7567! (bilder)
Skrivet av: yngrot skrivet 06 april 2012, 12:33:06 PM
Citat från: Lars skrivet 01 april 2012, 18:57:55 PM
Den panelen har inte varit standard på 8500 men är det på 9700 och sitter på vänster satellit på 8700 men placering kan nog variera. Nu finns det säkert även klimt o fläktinställningar med menyn i infodisplayen i instrumentet som styrs av de 2 knapparna på vindrutetorkarspaken


I så fall är det ju som på våra 8700 där man kan ändra klimatinställningar via knappar i vindrutetorkarspaken + att vi har en knapp i takpanelen för förarfläkten med 3 lägen : av termostartstyrd samt konstandrift och då blir det varmt som attan då förar element i 8700 verkligen blir varmt till skillnad från 8500 där element ofta är kallt och fläkt eländet ofta blåser kallt för att stoppa fläkten måste bussen stå still och in i AIC displayen och trycka många ggr.
Titel: SV: Nobina 7567! (bilder)
Skrivet av: Hagri skrivet 06 april 2012, 12:50:19 PM
Citat från: Ersa skrivet 03 april 2012, 11:43:12 AM
"Stan" är i detta fall...Säffle? 8)

Helt rätt. Stan är Säffle, Sveriges sista och yngsta stad.
Det går att se en hel del UL bussar för närvarande i Säffle. Både parkerade vid fabriken och rullande.
Titel: SV: Nobina 7567! (bilder)
Skrivet av: Jacob skrivet 11 april 2012, 19:18:55 PM
Nån som vet om 7567 är i trafik och om det har kommit några fler nya gULingar till Nobina?

//Jacob
Titel: SV: Nobina 7567! (bilder)
Skrivet av: Ersa skrivet 11 april 2012, 20:25:48 PM
Citat från: Jacob skrivet 11 april 2012, 19:18:55 PM
Nån som vet om 7567 är i trafik och om det har kommit några fler nya gULingar till Nobina?

Normalt sett brukar man väl aldrig sätta in nya vagnar (tillhörande nästa avtal) i trafik innan trafikstartsdatumet? Jag skulle gissa att 7567 och de andra nyanlända får tjänstgöra som utbildningsvagnar innan de sätts i trafik under vecka 24. UL har ju ett starkt begränsat laget av Almexmaskiner, och Nobinas nyleveranser lär inte få Almexmaskiner förrän under första halvan av juni.

Tänk så skönt det vore om de nya biljettmaskinerna vore redo att levereras nu! Almexmaskinerna fungerar än idag hyfsat, men jag ser ändå fram emot de nya biljettmaskinerna i alla nya bussar i höst. :)