Fråga om buss 1942

Startat av Alice, 23 mars 2025, 19:33:28 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Alice

Hej alla bussentusiaster!

Jag har en väldigt specifik och kanske lite udda fråga som jag undrar om någon här kan hjälpa mig att besvara:

Om jag hade åkt buss från Åkersberga till Roslags-Kulla år 1942, vilken bussmodell hade jag då troligen åkt med? Och, ännu mer specifikt, hur hade jag plingat när jag velat stiga av? Hade jag tryckt på en knapp eller kanske dragit i ett snöre, eller hade jag varit tvungen att säga busskonduktören att jag ville stiga av?

Skulle bli så tacksam för hjälp med detta!  :)

Nico

Vilka bussar som användes specifikt kan nog vara lite svårt att svara på. För egen del är jag även alldeles för ung för att ha egen erfarenhet av vad som rullade då och hur det var utrustat ombord osv. Vågar mig därför inte på någon gissning, men vi har några rävar som sannolikt har mycket bättre koll. Det är dock så att alla inte är inne på forumet så ofta.

Annars kan man ju säga så här... Under VK2 tvingades svensk vägtrafik till hårda trafikreduceringar p.g.a. brist på bränsle- och gummi(däck) vilket ledde till ransoneringar. Under just 1942 så borde de få bussar som rullade, och som då sannolikt var av svenskt fabrikat, väl sannolikt då även ha varit gengasdrivna. Det bolag som körde i Roslagen var då Stockholms läns omnibus AB (SLO). Tyvärr är inte Wikipedia-sidan så innehållsrik vad gäller sådant som fordonsdetaljer.

Sedan finns det även en äldre DVD utgiven av Rimbo Grande som heter »Roslagens bussar« och som är ett litet nedslag i verkligheten anno 1946. Dvs. några år senare, men så mycket hade det nog inte hunnit förändras. Denna DVD går t.ex. fortfarande att köpa hos Stenvalls i Malmö... se länk: https://www.stenvalls.com/jarnvagar-railways/dvd/1-sverige/rimbo-grande-historiska-filmer/roslagens-bussar
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Alice

Tack snälla för svaret! En sökning på interiörer i SLO:s äldre bussar ledde mig till den här bilden, där jag tycker mig ana stoppknappar på stängerna. "Snörena" som jag själv minns att man drog i på 70-talet verkar vara en mer modern företeelse, har jag förstått efter lite efterforskning.

Om jag haft obegränsat med tid att lägga ner på frågan hade DVD:n du rekommenderade varit klockren, men jag tror jag får nöja mig med en kvalificerad gissning på att man plingade med hjälp av knapp, om ingen av rävarna dyker upp och kan ge ett säkert svar, förstås.  :)

Kristofer

Är det inte mer troligt att den knappen var till för att konduktören skulle kunna signalera till föraren att någon skulle stiga av? Jag tror inte att man hade passagerarmanövrerade stoppknappar på den tiden.

Men jag kan ha fel.
( ) Turer inom parentes endast t. o. m. 1/11 1964 samt fr. o. m. den 1/5 1965.

Ersa

Även om den knappast har raka tydliga svar på ursprungsfrågan, finns det gott om ren allmän information om företaget SLO i boken "Buss på buss: en kavalkad i ord och bild om SLO - Stockholms läns omnibus AB och andra länstrafikföretag", av Gert Ekström.

BD

Citat från: Kristofer skrivet 01 april 2025, 11:35:03 AMÄr det inte mer troligt att den knappen var till för att konduktören skulle kunna signalera till föraren att någon skulle stiga av? Jag tror inte att man hade passagerarmanövrerade stoppknappar på den tiden.

Men jag kan ha fel.

Du har nog rätt.
Bilden https://digitaltmuseum.se/021018034857/buss-interior-stockholms-lans-omnibuss-aktiebolag-slo visar en Volvo B513 ungefär 1950 enär den ser ut att ha lysrörsbelysning som kom till Sverige i slutet av 1940-talet som en nyhet.