Keolis Göteborg - översikt av vagnar

Startat av Jonas Gustafsson, 15 april 2025, 12:02:46 PM

2 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jonas Gustafsson

Då fortsätter vi med Keolis där jag listar de bussar som är i trafik idag, inte pågående och kommande leveranser för de nya avtalen för Hisingen och expresslinjer.
Här är det svårt att dela upp efter depå för många bussar växlar mellan depåer, så jag sorterar efter serier i inventarienummerordning.

Volvo B11R 6x2 Carrus Delta 9700 DD dubbeldäckare i expresslackering (rosa fält) för linje 100 Göteborg-Borås:
1901-1922 i trafik oktober 2021, depåer Gullbergsvass och Borås

Volvo B5LH 4x2 7900H hybridbussar
2006, 2010-2029 i trafik maj 2013, depå Grimbo

MAN A36 CNG 6x2 Lion´s City C gasbussar boggi
2101-2125 i trafik maj 2013, depå Grimbo

MAN A42 CNG Lion´s City G LE gasledbussar
2201-2210, 2212-2223, 2225-2228, 2230-2259, 2261-2263 i trafik maj och september (2261-2263) 2013, depå Grimbo. Notera luckorna, denna serie har varit olycksdrabbad...

MAN 18C Electric Lion´s City G LE elledbussar med Metrolack (gröna fält) för linje 17, 16x och 25
2300-2332 i trafik maj 2022, 2333-2359 i trafik maj 2023, depåer Grimbo, Partille (Järnringen) och Mölndal (Rävekärr)

Volvo B7RLE 6x2 8900LE boggibussar ursprungligen använda i Partilletrafiken som Keolis förlorade 2020, idag huvudsakligen använda på Svart Express
2840-2850 i trafik juli-december 2011, depåer Grimbo och Partille

Volvo B8RLE 6x2 8900LE boggibussar som sedan leverans mest använts på linje 176 och 177
2851-2862 i trafik november 2016, depå Partille

Volvo B7RLE 6x2 8900LE boggibussar ursprungligen från SL-trafiken, användes i Partilletrafiken tills Keolis förlorade den 2020, idag mest i trafik på Svart Express. Avviker något utseendemässigt från de samtida 2840-2850 av samma modell genom luftintag för förar-AC längst fram på taket.
5768, 5769, 5777-5784 i trafik juli 2011, depå Partille

MAN A23 CNG Lion´s City G LE ledbussar ursprungligen från SL-trafiken
7146-7150, 7184, 7186, 7190-7196 i trafik juli 2014, depå Grimbo

Alla bussar från innan 2021 har gamla Västtrafiklacken (en enda blå nyans)



Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

- MAN -

Det hade ju varit så mycket enklare om SL släppt 7145 och 7146 så kunde 7145-7150 rulla i Göteborg och 7184 och 7186 varit kvar hos SL. Varför vill man ha dessa luckor? Begriper inte detta.

Jonas Gustafsson

Citat från: - MAN - skrivet 15 april 2025, 14:08:58 PMDet hade ju varit så mycket enklare om SL släppt 7145 och 7146 så kunde 7145-7150 rulla i Göteborg och 7184 och 7186 varit kvar hos SL. Varför vill man ha dessa luckor? Begriper inte detta.
7146 finns i Göteborg- missade den i listan, redigerar nu
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

Rikard

Rullar några Stockholms röda MAN ledbussar på utbildning Hos Keolis i gbg nu. Hann inte se numren på dem dock
Rikard.

Buss1234

#4
Gas eller biodisel?

Erling.L

7152 7153 inlånade som utb bussar

att 7184 o 7186 blev kvar i Gbg vill jag minnas var en slump att dessa 2 var kvar när VT beställde mer trafik på L25 och 23xx inte räckte till 
Varit på GS 9603-0111 0312-1306 Keolis från 130616 o inte att sammanblandas med min namne på Swebus

IvveRivve004

Citat från: - MAN - skrivet 15 april 2025, 14:08:58 PMDet hade ju varit så mycket enklare om SL släppt 7145 och 7146 så kunde 7145-7150 rulla i Göteborg och 7184 och 7186 varit kvar hos SL. Varför vill man ha dessa luckor? Begriper inte detta.

7145? Den rullade ju i Gubbängen och hade inga stadsbuss-säten.

Bussfanatikern

#7
Till skillnad från 2840-2850 så har 5768, 5769 och 5777-5784 dessutom öppningsbara fönster men dessa är dock låsta eftersom bussarna i efterhand har försetts med klimatanläggning. Däremot saknas dom individuella och reglerbara luftutblåsen för passagerarna som 2840-2850 har.

- MAN -

Citat från: IvveRivve004 skrivet 15 april 2025, 21:17:29 PM7145? Den rullade ju i Gubbängen och hade inga stadsbuss-säten.
Inte lätt att hålla reda på vilka bussar som har vad och vilka färger de har.  ;D

Nico

Citat från: - MAN - skrivet 15 april 2025, 14:08:58 PMDet hade ju varit så mycket enklare om SL släppt 7145 och 7146 så kunde 7145-7150 rulla i Göteborg och 7184 och 7186 varit kvar hos SL. Varför vill man ha dessa luckor? Begriper inte detta.

Detta med vilka inv.nr. som användes i detalj är inget som trafikförvaltningen (SL) bestämmer på så vis. Dvs. SL anger inte i sak inte vilka inv.nr. eller nr.serier som ska användas utan det sköter resp. trafikoperatör.

Det enda är att det hos SL finns (eller kanske snarare fanns) vissa riktlinjer mm. så att man om möjligt får de olika trafikoperatörerna att undvika att använda samma inv.nr. i SL-land. Dvs. att man helst inte har två, tre eller t.o.m. fyra olika vagnar med samma inv.nr. Detta för att kunna få en viss spårbarhet.

Visserligen har alla vagnar i SL:s system (och i trafikradion) ett prefix. T.ex. att Keolis har 101, Nobina 301 osv. vilket skulle kunna ge t.ex. 1015614 eller 3015614, men prefixet skyltas ju då inte på fordonen.Det innebär att det kan uppstå missförstånd i vissa lägen. 
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

virtual1

I dag är det väl Keolis/Nobina som har boggi-Scania i 16xx-serien som är väldigt lika 😁