Ny linje 5 i Stockholm (SL)

Startat av VästSverige, 11 april 2025, 13:07:42 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.


IvveRivve004

#1
Så nu blir det alltså tre blåbusslinjer till Karolinska: Linje 3 till Södersjukhuset, 5 till Liljeholmen och 6 till Ropsten.

846

Stomlinje 5 kommer att trafikera totalt 14 hållplatser och av dessa 14 hållplatser är 7 parallella med stombusslinje 4...

Lite förvånande att styret i Region Stockholm tycker det är bästa sättet att använda pengarna när man dragit ned till 20-minuters trafik på stombusslinje 1, 2 och 3 redan från kl. 19 på vardagar och från kl. 18 på helger. Men det är mycket som förvånar med det här styrets poltik vad gäller busstrafiken.

Maven

Det är väl i sig inget märkligt eftersom sträckan mellan Hornstull och Fridhemsplan över Västerbron är en av fyrans tyngsta sträckor. Den som har friska ben har ju ganska liten nytta av de flesta busslinjer i innerstan, oftast går det snabbare att gå till tunnelbanan, men just den sträckan används av väldigt många. Linje 77 har ju till stor del haft samma uppgift att avlasta linje 4.

En annan tung sträcka på linje 4 är Tekniska högskolan – Odenplan, och där avlastas den ju också av stombusslinje 6.

elliot

Samtidigt har man dragit busslinjer pga att de går parallellt med andra busslinjer eller spårtrafik, nu lägger man pengar på en linje som går parallellt med andra stombussar både 3 och 4 samt tunnelbanan mellan Hornstull och Liljeholmen.Lite konstigt

- MAN -

#5
Jag som åker väldigt ofta mellan Odenplan/Fridhemsplan och Hornstull välkomnar den nya linje 5. Det är väldigt jobbigt att åka linje 4 och 77 på denna sträcka numera.  :-X

Per E

När stomlinjerna planerades under 90-talet var kravet att de skulle kunna ändras till spårvagn. Redan då fanns idén att starta linje 5 (exakt enligt nuvarande förslag) vilket efter 25 år tycks bli verklighet (det är därför linje 6 fick detta nummer och inte 5). Kostnaden för att starta en ny spårvagnslinje skulle bli förhållandevis låg eftersom spåren till stora delar redan låg på plats.
Enda avvikelsen är att vi på SL på den tiden tyckte att så länge som trafiken kördes med buss skulle nummer 77 användas för att sedan ändras till 5 om linjen blev en spårvagn.

Ulf Berlin

#7
Skulle inte 5an köras Vanadisplan-Djurgården?/Ulf

Per E

Jo, det stämmer att i remisshandlingen för stomlinjer (inom ramen för Dennispaketet) som gavs ut redan 1994 så är 5an en linje mellan Djurgården och Karolinska sjukhuset (2an skulle då gå till Karlbergs stn). Men någonstans på vägen (minns inte när nu) bestämdes det att linjen inte skulle gå längre än till Centralen och då låg det gamla linjenumret 7 närmare till hands. Linje 6 som idé dök upp sent i planeringen och då fanns tanken på linje 5 såsom förslaget ligger nu. Det är dock möjligt att det är svårt att hitta skrifter från längre tid tillbaka som beskriver denna idé. 

846

Citat från: Maven skrivet 14 april 2025, 09:27:07 AMDet är väl i sig inget märkligt eftersom sträckan mellan Hornstull och Fridhemsplan över Västerbron är en av fyrans tyngsta sträckor. Den som har friska ben har ju ganska liten nytta av de flesta busslinjer i innerstan, oftast går det snabbare att gå till tunnelbanan, men just den sträckan används av väldigt många. Linje 77 har ju till stor del haft samma uppgift att avlasta linje 4.

En annan tung sträcka på linje 4 är Tekniska högskolan – Odenplan, och där avlastas den ju också av stombusslinje 6.

Märkligt är det inte, men 5:an kommer - med undantag för hållplatserna Liljeholmen och Marievik - att gå parallellt med befintliga stomlinjer. Om de redan befintliga stomlinjerna är hårt belastade kanske SL skulle äka turtätheten istället för att inrätta en ny stomlinje varav 12 av 14 hållplatser redan trafikeras av en stomlinje.

- MAN -

#10
Du missar ju en del av poängen med att 77 nu äntligen blir stombusslinje. Poängen är att man nu kommer att kunna åka från Karolinska i Solna till Liljeholmen även mitt på dagen och på kvällar och helger utan flera byten.

Idag  får man ta 6 till Odenplan, byta till 4 där och sedan gå ner till tunnelbanan vid Hornstull för att åka en station om man ska till Liljeholmen. När linjen förlängs till Årstaberg blir det såklart ännu mer vinst.

Just byten är en stor orsak till att många väljer bort kollektivtrafiken.


elliot

Jo jag förstår poängen med denna linje, tycker fortfarande att det är konstigt.

IvveRivve004

Citat från: 846 skrivet 14 april 2025, 20:29:12 PMMärkligt är det inte, men 5:an kommer - med undantag för hållplatserna Liljeholmen och Marievik - att gå parallellt med befintliga stomlinjer. Om de redan befintliga stomlinjerna är hårt belastade kanske SL skulle äka turtätheten istället för att inrätta en ny stomlinje varav 12 av 14 hållplatser redan trafikeras av en stomlinje.

Snarare 11 av 14. 4:an stannar ju inte vid Högalidsgatan...

- MAN -

Citat från: IvveRivve004 skrivet 15 april 2025, 21:07:49 PMSnarare 11 av 14. 4:an stannar ju inte vid Högalidsgatan...

4 stannar inte heller vid Mariebergsgatan.

IvveRivve004