MAN IntercityLE för Nobina i Sthlm och intåg i 56xx

Startat av virtual1, 10 april 2025, 13:31:08 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

virtual1

Idel intressant hos MAN i Kurvan idag - äntligen lite vettiga bilder på nya Intercity LE, konstigt nog ockuperandes både i 54xx och 56xx??? - är det olika längder - eller är det för att några ska till HBS och några mot Nacka? - även 5440 och 5450 då troligen för 471 siktades, här 5440 på på bild. Även några Biodiesel 12 hamnade på bild, sen vilket område de ska till vet jag inte - kan dock tycka att det är konstigt att de inte hamnade i 27xx eller 28xx dock...

-B8RLE-

Kan tänka mig att serien till Björknäs och Ramsmora får ta upp 54xx, det blir 25 kortvagnar och 28 boggi.
Jaha, hej?!

Walter

5622 är i vart fall en av 15st 13m MAN som ska till Botkyrka/Söderort

En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

maxh20

Får man gå in dit och kolla? Jag har sett att grindarna är öppna men aldrig gått in.

virtual1

Tja, det är ju en företagspark med både företag och skola där, så det finns väl inget som stoppar egentligen,  sen är det ju inte allmänt område så att "snoka" för mycket uppskattas säkert inte.

- MAN -

Mycket trevliga bilder. Men jag undrar varför de väljer att montera numren på olika platser. Som 5622 och 5425 har ser ju mycket mycket bättre ut och underlättar enklare montering.

Nico

Utrymme för t.ex. dekalering med inv.nr. är ett dilemma i dagens läge då tillräcklig utrymme inte alltid finns. Sedan kan utrymmena att sätta dekaler på i sig ju även skilja mellan märke och modell.

I detta fall har trafikförvaltningen ställt vissa krav om att främre samt bakre inv.nr. ska vara tydligt synligt när man tittar rätt på en vagn från resp. sida. Man har även tydligt angett hur inv.nr. ska placeras på bl.a. just nya vagnar från M·A·N. Detta har föranletts av att det på senare år ibland har varit svårt att, vid t.ex. trafikhändelser, senare via bilder enkelt identifiera ett fordon. Inv.nr. är då en extra försäkring när kanske inte reg.skylten syns och det är därför man numera även för varje fordonstyp kommer överens om bästa och mest synliga placering av inv.nr. på olika fordonsmodeller.

I detta fall är alltså placeringen korrekt för vagnar som 5425 och 5622, dvs. de är utförda enl. direktiven. I detta fall då om vagnen ses framifrån ska inv.nr. sitta till vänster om vänster torkararm. De vagnar som istället har inv.nr. ute på hörnet är m.a.o. fel så det kommer behöva göras om. Sannolikt verkar inte denna info ha nått ut till alla inblandade.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Buss1234

Hur länge är bussarna på Neoplan innan de åker vidare?

- MAN -

Tack Nico för ett utomordentligt utförligt svar. Hoppas att det görs om så att det blir enhetligt. Här är ju Skånetrafiken ett föredöme som utför ett mycket bra jobb även om jag ogillar deras svarta fyrkantiga piktogram som de är ensamma i EU om... Alla andra använder runda blå/vita påbuds-piktogram.