Nacka Strand med omnejd

Startat av Hasse L, 15 mars 2025, 20:54:29 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Hasse L

Nobina 5326

Nobina 1709 - Tidigare Keolis 5548

Nobina 5340

Nobina 1586 - Tidigare Keolis 5510
En "flexbuss" från Björknäs på Handenlinje 840? Eller kör N/V delar av linjen (igen)?

Det var en gång.....  linje 404 till Vikdalen/Augustendal:

SL H65B 7058

IvveRivve004

Det var väl så att Tyresö/Handen fick alla Scania-boggis med nummer 5531 och lägre medan Nacka/Värmdö fick Citywide-vagnarna i 38xx- och 39xx-serien.

Hasse L

Tack!
Det förklarar mycket - hade missat det...

IvveRivve004

AO

Finns det någon särskild linje Solarisbussarna är tänkta att gå på? Tycker att jag mestadels sett dem på 465.

virtual1

Sett solaris på allsköns linjer...

Frippe Fribas

Citat från: AO skrivet 16 mars 2025, 13:12:03 PMFinns det någon särskild linje Solarisbussarna är tänkta att gå på? Tycker att jag mestadels sett dem på 465.

Om du ställer dig vid Slussen lär du nog snarare se att motsatsen gäller, jag har hittills INTE sett någon Solaris på 474.
Jag utesluter därmed ingalunda att det skett.
Solarisbussarna är vanliga på många Nackalinjer och i viss mån även Värmdö, men eftersom Charlottendal till stor del kör med fd Keolisbussar så är de inte lika vanliga på "deras" linjer.

Sputnik

Jo, Solaris-bussarna går på alla linjer, med reservation likt föregående skribent för 474. Har sett dem i närtid på både 440 Bullandö och 434 Överby, och även på en del Ingarö-linjer.

Robert Brink

Solaris rullar på samtliga linjer utom 405, 474 och 434 tills vidare. Ja det har rullat Solaris på 434, men det var nog en miss från utsättningen i Charlottendal. Dom har ju fått några turer på 434 för att avlasta Ramsmora där det ofta var brist på förare.
Apropå Flex, så har jag sett någon Scania Citywide i 38 serien märkt Flex. Är det något nytt Nobina börjat med? Var väl bara Keolis tidigare som kört Flexbussar?

//R

Nico

Nobina använder även de flexvagnar, men jag vet inte hur lika/olika deras koncept är i jämförelse med Keolis. Arriva/VR sedan hade sina s.k. "attackbussar", men nu (med endast Mälaröarna) ligger det sannolikt lite i träda. Även Transdev har något liknande, men tror att även de bara talar om flexvagnar. Keolis har ju å sin sida även ändrat en del i konceptet genom åren. Sedan kan ja inte minnas att Nobina märkt sina sina flexvagnar på något vis vilket kan betyda att det mera handlar om att det inte är specifika fordon som används för uppdraget. Finns säkert någon som är mer insatt vad gäller detaljer.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Sputnik

Citat från: Robert Brink skrivet 19 mars 2025, 09:38:24 AMSolaris rullar på samtliga linjer utom 405, 474 och 434 tills vidare. Ja det har rullat Solaris på 434, men det var nog en miss från utsättningen i Charlottendal. Dom har ju fått några turer på 434 för att avlasta Ramsmora där det ofta var brist på förare.
Apropå Flex, så har jag sett någon Scania Citywide i 38 serien märkt Flex. Är det något nytt Nobina börjat med? Var väl bara Keolis tidigare som kört Flexbussar?

//R
Det har funnits flexbussar hos Nobina Handen i varje fall i flera år.

/f.d. Handen-bo

Robert Brink

Tack för svar om Nobina och Flex.

Får också rätta mig själv. Solaris kan rulla på 434, det är dom fd Keolis Scaniorna utan färdskrivare som inte får trafikera 434.

//R