Fundering i Göteborg

Startat av Erol, 13 mars 2025, 22:06:07 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Erol

Jag har ett svagt minne av att hållplats Frihamnen alltså hållplatsen efter Hisingsbron för spårvagnarna i Göteborg förr även var busshållplats? Någon som vet ifall mitt minne är rätt och även när den togs bort?

Gunnar D

Citat från: Erol skrivet 13 mars 2025, 22:06:07 PMJag har ett svagt minne av att hållplats Frihamnen alltså hållplatsen efter Hisingsbron för spårvagnarna i Göteborg förr även var busshållplats? Någon som vet ifall mitt minne är rätt och även när den togs bort?

Stämmer. Finns angiven på Göteborgs Turistkarta 1973 och 1988 som jag har tillgång till.

/Gunnar

6116

Citat från: Erol skrivet 13 mars 2025, 22:06:07 PMJag har ett svagt minne av att hållplats Frihamnen alltså hållplatsen efter Hisingsbron för spårvagnarna i Göteborg förr även var busshållplats? Någon som vet ifall mitt minne är rätt och även när den togs bort?

Hållplatsen drogs in någon gång 80-81 för bussarna, Först var det tillfällig indragning p.g.a. att asfalten i hållplatsläget inte höll, men hållplatsen kom efter det aldrig tillbaka för bussarna.

Knallhatt

Den låg vid viadukten (vägbron) i båda riktningar. Mot centrum kan man fortfarande se rester men inte mot Hisingen.

Google Maps

Erol

Den här biten då Google maps, ser ju ut att ha varit något för bussarna?

VästSverige

Citat från: 6116 skrivet 14 mars 2025, 13:42:10 PMHållplatsen drogs in någon gång 80-81 för bussarna, Först var det tillfällig indragning p.g.a. att asfalten i hållplatsläget inte höll, men hållplatsen kom efter det aldrig tillbaka för bussarna.
Enligt Göteborgs Spårvägars trafikerades hållplatsen 1987 av 21,24,29,34,40 och 1989 av 21,24,29,34,40,85 och 1990,1992 av samma linjer och 1994 av samma linjer och 32. 1995 så trafikerades inte hållplatsen.

6116

Citat från: Knallhatt skrivet 14 mars 2025, 14:43:22 PMDen låg vid viadukten (vägbron) i båda riktningar. Mot centrum kan man fortfarande se rester men inte mot Hisingen.

Google Maps

Den hållplatsen som fanns när det var en ordinarie hållplats för bussarna var i spåvagnspåren. Det hållplats som som låg vid viadukten på sidorna där man fortfarande kan se resterna mot centrum användes av spårvagnersättningsbussar, vilket så småningom togs bort.

6116

Citat från: VästSverige skrivet 14 mars 2025, 19:36:23 PMEnligt Göteborgs Spårvägars trafikerades hållplatsen 1987 av 21,24,29,34,40 och 1989 av 21,24,29,34,40,85 och 1990,1992 av samma linjer och 1994 av samma linjer och 32. 1995 så trafikerades inte hållplatsen.

Det stämmer inte. De ordinarie linjerna hade inte hållplatser vid Frihamnen (arbetade med den här trafiken under hela perioden 81-98), däremot fanns det kvar på många kartor ända in på 90-talet, vilket ibland ställde till problem när det kom resenärer och hävdade att man inte stannat vid Frihamnen.

Erling.L

Det sista var det väl en enkel stolpe bakom macken som man använde (bensinstationens hus är nu rivet)
Varit på GS 9603-0111 0312-1306 Keolis från 130616 o inte att sammanblandas med min namne på Swebus

S Svensson

Jag åkte ju buss och spårvagn då jag arbetade i stan. Spårvagnen stannade på hållplats Frihamnen. Det hände för övrigt en olycka emellan två spårvagnståg där.
Industribussarna stannade inte vid hållplatserna ,som var spårvagnshållplatserna.
Vad var det då som är knepigt. För att trafiken skulle gå smidigt så skulle bussarna köra i spårvagnsspåren. Inget ovanligt alls. Detta gör de flesta bussar på många ställen. Men och ett viktigt men. Spåret emellan Frihamnen och Brantingsplatsen flyttade på sig. Axellasten för bussar är större än för spårvagnar. Detta innebar att man avlyste spåret från bussarna. Detta skulle vara några månader. Men det togs inte bort och till slut vill jag minnas att asfalten togs bort så det inte gick att köra där. Jag vet inte hur stor risken var att det hela skulle flytta sig ut i älven. Men viss risk fanns naturligtvis. Det byggdes en bro över spåren. Detta cirka 1974-75. Då vid detta bygget togs det bort lera och ersattes med lättare materiel. Vikten,massan, skulle bli lika vid belastning av bron som tidigare innan bron fanns där. Bron finns något längre ned ifrån hållplatserna. En gång hösten 2006 togs järnvägsspåren till Frihamnen bort. När denna hamn upphörde vara frihamn vet jag inte. Det första som hände med hamnen var att Bananbåtarna slutade lägga till och flyttas till Helsingborg. En förändring (när då?) var att bananerna fraktades från hamnen i godsvagnar (fd litt Grf) Ibblps och senare tog container över. Jag vill även minnas att vagnar Hs tog hand om bananer. Båda vagntyperna är numera borta.Hs vagnarna hade träkorg och motsvarande i stål kallades Hr. Ungefär samma mått. Frihamnen hade många anställda. Därav att det fanns spårvagnshållplatser där.