Några Nobinabussar i Älvsjö...

Startat av Ulf Berlin, 12 mars 2025, 12:26:51 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ulf Berlin

...siktade den 9 och 10 mars :)

Vi börjar med en av få Säffleboggisarna 1822,f d Keolis 5710
På linje 144 sågs alla busstyper såsom korta elbussar till ledvagnar

1808 som är f d Keolis/Arriva 7579

En av de nya elbussarna 5539.Dom sågs mest på linjerna 142,143,161 och 163

1662,f d Keolis 3659/Arriva 7799 gick på linje 173.
Det var säkerligen hälften av vagnarna som sågs på linje 173 som var röda ;)

1688,f d Keolis 3745/Arriva 7814.Obs att denna har inv siffrorna i blått vilka vissa hade...

Röd boggie 1646,f d Keolis 5592 på 173an

En(av få)nya ledbussar 2798 kom på 173an

En ny röd ledbuss,2743,på 173an(utan"ä"i dest skylten ;) )

KortScaniorna gäckade mig länge,men till slut sågs 1628,f d Keolis 4793 :D

En blå Scanialed,1658,f d Keolis 3659/Arriva 7793(Obs att det står"73"i dest skylten fram,men inte på sidan)

Så gott som alla blåa bussarna har fått inv numrerna i rött åtminstone på bakstammen.
1650 är f d Keolis 3644/Arriva 7784
Många olika busstyper är det./Ulf

Jörgen

Det är väldigt många röda bussar med inventarienummer med blå bakgrund som går på blåa linjer.
Och så väldigt många blåa bussar med inventarienummer med röd bakgrund som går på röda linjer.
Speciellt ute på Nacka/Värmdö-linjerna.
Mvh: Jörgen

Frippe Fribas

Citat från: Ulf Berlin skrivet 12 mars 2025, 12:26:51 PM...siktade den 9 och 10 mars :)

En ny röd ledbuss,2743,på 173an(utan"ä"i dest skylten ;) )

Många olika busstyper är det./Ulf
Trevligt svep Ulf, hade du rast i Älvsjö eller var det fritid?

Det där med ÅÄÖ verkar det vara lite problem med till och från, de flesta bussar verkar skylta rätt medan vissa individer inte får till det.

Gano

Kul med bilduppdateringar! Tycker det blir trevligt med lite sådana inslag och inte bara listor med invertarienummer  ;)

Fredde

Håller med föregående talare, det mesta rullar på det flesta linjer som synes. :)
En av våra mer kända fotografer har inte varit online sen augusti av för mig okänd orsak, så därifrån har det inte heller kommit några bilder.

Ulf Berlin

Citat från: Frippe Fribas skrivet 12 mars 2025, 13:37:28 PMTrevligt svep Ulf, hade du rast i Älvsjö eller var det fritid?

Det där med ÅÄÖ verkar det vara lite problem med till och från, de flesta bussar verkar skylta rätt medan vissa individer inte får till det.
Teknikens under finns och härskar överallt ;)
Var ute i Älvsjöområdet när jag var ledig./Ulf

- MAN -

Varför i all fridens namn är destinationerna på olika platser på skyltskåpen? Jämför t.ex. 2743 med 2798 ovan. Är det total brist på intresse och kompetens. Det ser ju inte klokt ut när destinationen står precis bredvid linjenumret.

IvveRivve004

Citat från: Ulf Berlin skrivet 12 mars 2025, 12:26:51 PM
En av de nya elbussarna, 5539. De sågs mest på linjerna 142, 143, 161 och 163

Jag har sett elbussarna en hel del på linje 164 på Ringvägen (och ibland även boggibussar, vilket jag aldrig trodde att jag skulle få se), och då brukar jag fantisera om att det är en av Keolis 46XX-vagnar som lånats in till Fredriksdal och kör antingen linje 57 eller 74.

Frippe Fribas

Citat från: - MAN - skrivet 13 mars 2025, 10:39:35 AMVarför i all fridens namn är destinationerna på olika platser på skyltskåpen? Jämför t.ex. 2743 med 2798 ovan. Är det total brist på intresse och kompetens. Det ser ju inte klokt ut när destinationen står precis bredvid linjenumret.
Jag misstänker att det har med destinationstextens längd att göra.
Numera verkar det som att en destination helst inte skall radbrytas i de nya ledskyltarna vilket gör att jag tror att det är något som styrs av mjukvara som SL tillhandahåller.
Just i det fallet du tar upp här har den ena bussen problem med att visa "specialtecken" som åäö och då verkar det även bli problem med hur texten skall positioneras, så jag tror inte att det rör sig om ovilja från entreprenörens sida.
Nobina har en ganska jobbig  situation just nu med många mjukvarurelaterade problem som långtifrån alltid orsakas av Nobina själva.