Nya BYD B15 elbussar

Startat av Bernt Talbrant, 05 mars 2025, 22:04:44 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bernt Talbrant

För en knapp månad sedan dök det upp ett 20-tal helröda boggielbussar typ BYD B15 hos Busspart i Varberg. Jag tyckte att den röda färgen påminde om Oslos så jag trodde först att de skulle dit. Men idag såg jag att de nu börjat förses med nummerplåtar - och dessa är svenska. I bilregistret anges de ännu tillhöra BYD Sweden, Malmö. Några av registreringsnumren är: DTD98R, DCH77L, YML43S, TKG15A, SXL88R, FCB72E, JAM76X, RFF39G, PFG18G, PAK08W och MLJ02U. Med tanke på färgen så är ju någon entreprenör som kör åt SL det första man då tänker på (om de förses med lite vit dekor framöver), annars är det väl bara LLT i Luleå som har helröda bussar. Nåväl, någon här kanske vet vart de ska.

virtual1

Konstigt. Luleå har visserligen intention att ha 20 elbussar i trafik, men det är först 2030, så det dröjer. Man hade kanske kunnat tro att det vore ersättning för Solarisarna till HBS/Nobina som nu verkar fastna Oslo. Men de är 12 meter och inte 15 som dessa,  samt att SL väl inte tillåter inköp från BYD? Eller gäller det bara kommande avtal?

Bernt Talbrant

Jag fick ett tips om att det antagligen rör sig om bussar till Connects nya kontrakt i Blekinge som
startar i augusti i år.