AC DC på lågbudgetturné – i pensionerad SL-buss?

Startat av Maven, 27 februari 2025, 09:02:50 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Maven

Hårdrocksbuss på lågbudgetturné? Eller en buss on a "Highway to hell"?
Lotta Åhlén gjorde stora ögon när en SL-buss med ovanlig märkning dök upp vid Stora Wäsby.
– "Ej i trafik" har man ju sett, men AC DC? Är de redan i Sverige?

https://www.mitti.se/nyheter/ac-dc-pa-lagbudgetturne--i-pensionerad-slbuss-6.3.279840.407201e3cc

Nico

Förr lade man ibland in specialdestinationer i BussPC vid behov. Vill minnas att denna som nämns i Mitt-i-artikeln tillkom vid någon abonnering eller så vid en AC/DC-konsert. Andra sådana destinationer var ju tex. Scanias guldklubb liksom att det har förekommit specialare vid olika jippon med kungahuset osv.

Det ställde även till problem ibland då det bara fanns ett begränsat utrymme, dvs. man kunde bara lägga in ett visst antal specialdestinationer. Förvånade ofta mig att ibland fick man nej på att lägga in en specialdestination trots att verkligt behov fanns... tex. när man körde ersättning eller ofta hade linjer som behövde vändas vid en viss plats pga regularitetskrav. Samtidigt låg alltså mycket "skräp" kvar inlagt som ingen tog bort. Vet inte om den/de som var ansvariga tyckte det var för jobbigt... 
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Ersa

Men inte kan PC:n sitta kvar i den, även om man uppenbarligen fuskat med att avlägsna SL:s logotyper i detta fall.

homer

Varför skulle någon bemöda sig att skruva ur en 20 år gammal dator ur bussen? bättre att låta skiten sitta kvar om man nu lyckats hitta en köpare, radion funkar ju troligen ändå inte...

-B8RLE-

Just denna vagn, f.d Keolis 5789, såg jag som skolbuss i Akalla imorse, med den skyltningen.
Jaha, hej?!

virtual1

Jag står och tittar på den nu från mitt arbetsfönster. Agerar skolbuss för fryshusets skola här i Akalla.

Lars-Håkan_E

Citat från: homer skrivet 28 februari 2025, 18:30:49 PMVarför skulle någon bemöda sig att skruva ur en 20 år gammal dator ur bussen? bättre att låta skiten sitta kvar om man nu lyckats hitta en köpare, radion funkar ju troligen ändå inte...

Den är nog garanterat urmonterad, kravställning från avtalet.

Nico

Sannolikt är BussPC:n urmonterad, men det har ibland hänt att destinationsskylten då inte har nollställts/gått till defaultläge utan har kvar den senast valda destinationen som skyltades när strömmen klipptes. 
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

virtual1

I dag är den skyltat "Beställning" - inte lika spännande :-D

Ulf Berlin

Ägaren kanske läser Busssnack ;D
Uppenbarligen går det att ändra skyltningen utan"BussPCn".../Ulf

virtual1

Kan meddela att det nu vid skolan står två stycken f.d. SL-Keolis boggisar vid skolan, kan dock inte se numret på den andra...

Erling.L

Att skaffa skylt tillverkarens styrbox är inte svårt
Varit på GS 9603-0111 0312-1306 Keolis från 130616 o inte att sammanblandas med min namne på Swebus

virtual1

f.d. 5786 skvallrar Transportstyrelsen om nu att den andra är :-)

Ogges Kollektivtrafik

Som Nico berättade tidigare finns det mycket "skräp" på BussPC:n. Vad jag minns finns b.la kyrkbuss, kör för polisen, Lidingöloppet, Tjurruset, Blodomloppet, Nobel osv.

Ulf Berlin

"Skräp" ???
Det är väl alldeles jättebra att det går att skylta olika saker så att inte resenärerna på hållplatserna börjar att undra varför bussen inte stannar...
Skyltningen"Ej i trafik"är ju inte ovanligt att se på bussar i reguljär trafik...
/Ulf