Solaris åter på frammarsch i Skåne - Nobina & VR

Startat av Gano, 09 april 2024, 18:34:01 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ted Selander

Citat från: Bältes-Assar skrivet 23 mars 2025, 10:33:42 AM---
Parketten på en teater är ju när man sitter på den låga delen, nere på golvet så att säga, och inte den delen som är högre upp! Så i en sån där buss är det låggolvsdelen som är " parketten " får man nog säga  :D

Min erfarenhet är att det finns teater-/konsertsalonger (ofta med gradänger), där det kan vara olika pris på främre och bakre parkett.

I bussen är f.ö. ett rejält kliv från mittgången till sätet (högre än en vanlig podester).

Walter

Citat från: Skåneresenären skrivet 23 mars 2025, 09:19:25 AMHur ser tidsplanen ut? fortfarande rullar det äldre gasdrivna Solarisbussar åtmindstone på linjerna som kör inom Malmö. Skulle inte samtliga bussar bytas ut mot elbussar?

Några nya ledbussar har jag ännu inte sett i Malmö.

Och långt ifrån alla ska bytas ut. 55st totalt sett och det finns heller inte infrastruktur för att byta alla. Depån i Lund som Nobina har är tex tillfälligt belägen där den är och har svårt att tro att man plöjer ned ny infrastruktur för en kortare tid.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Gano

Dessutom är dessa 55 fördelade inom Malmö-Lund, Helsingborg och Hässleholm. Fast det lär inte dröja länge innan fler beställningar läggs (om det inte redan gjorts), Solaris i 72xx börjar också bli gamla, likaså Scania i 74xx och 75xx.

Gano

Citat från: Skåneresenären skrivet 23 mars 2025, 09:19:25 AMNågra nya ledbussar har jag ännu inte sett i Malmö.

Skulle misstänka att de introduceras i samband med att Malmö får ett nytt linjenät i sommar. Det blir rätt många förändringar, allt från nya nummer till nya sträckningar och det misstänker jag kräver fler bussar.

https://www.skanetrafiken.se/globalassets/bilder/aktuellt-just-nu/malmo/malmo_linjenat_juni_2025.pdf

Gano

Nu har även Bergkvara fått sin första el-Urbino (PEE 24J) påställd för trafik i Skåne. Vet någon hur många denna leveransen gäller och vilket av de tre trafikområdena den kommer att rulla i?

Kan också nämnas att senare i höst ska en drös Setra från Blekinge flyttas till Skåne, även där för mig oklart i vilket trafikområde de ska vara hemmahörande i. Misstänker att det är de sista kvarvarande MAN i 11xx från 2013 som ska ersättas.

Peter L

Bergkvara ska få totalt 16 Solaris Urbino 15 LE Electric, 12 till Trelleborg och 4 till Ystad.

Setrorna kommer att placeras i samtliga trafikområden, mycket riktigt för att ersätta MAN i 11xx-serien.

Walter

Ett inlägg på Instagram anger Nobina att man nu har 38 Solaris 15LE el i trafik i Skåne och ska få ytterligare 17 i sommar. Dvs totalt de 55 som angetts tidigare. I inlägget står också att det under nästa år ska komma över 100 till till Skåne. 
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Jan

Nu finns samtliga på plats 1419-1473.
I branschen i 40 år

Gano

Vågar man hoppas på att även Volvo 8900 electric kan beställas framgent? De nya Solaris-elbussarna är rätt trevliga, dock blir det lite enformigt om de tar över för mycket.

virtual1

Ni kan ta lite MAN istället så får vi några av era Solaris,  helt OK ;)

Gano

Vi har fått stå ut med eländiga MAN sedan 2005, så helst inte  ;)

Skämt o sido, sedan kinesiska bussar i praktiken är bannlysta, finns det väl inte mycket till alternativ än Solaris just nu. Volvo har väl inte fått igång serieproduktionen ännu för 8900 electric, och i övrigt finns det väl inga elektriska boggibussar för regionaltrafik?