Huvudmeny

Senaste inlägg

#91
Ordet är fritt / SV: SS Linje 17
Senaste inlägg av Gunnar D - 19 april 2025, 13:25:19 PM
F.d. A8 225 och 245 bl.a. blev omklassade till verkvagnar A202/203. Händelserapporten från 2/11-53 anger vagn 225. Bilden från Brännkyrka 9/5-54 torde i alla fall visa en f.d. A8 bakom B24 636 oaktat vagnsnumret.
Tack för bild på B24 646 som bör vara från Kilaberg 1954. Det har tidigare efterfrågats bild på linje 17 med Ängbyvagnar på sträckan Södermalmstorg-Hornsplan. Roligt om det hittas en dylik.

/Gunnar
#92
Ordet är fritt / SV: SS A24 370
Senaste inlägg av Gunnar D - 19 april 2025, 13:11:30 PM
Alla A24 koncentrerades nog till Bromma apr 1964. De fem A23 hamnade omedelbart på Högdalsskoten då och de 9-10 A24 från Brännkyrka täckte mer än väl upp för dessa.
Enligt linjehäftet för linje 12 övergick man 1967 till att köra max tvåvagnståg på linje 12.

/Gunnar
#93
Ämnen från 15 till 30 år / SV: Centrala buss & resetjänst...
Senaste inlägg av Frippe Fribas - 19 april 2025, 12:26:38 PM
Bolaget verkar ha varit baserat i Katrineholm.
Gissningsvis har bussen på bilden antingen varit på en abonnering eller agerat förstärkning till någon Swebus express eller motsvarande.
Kruxet är att bussen tydligt är märkt Centrala resetjänst, men enligt SBH har bolaget inte haft någon O303 i sin flotta, därav min fråga.
#95
Ämnen från 15 till 30 år / SV: Centrala buss & resetjänst...
Senaste inlägg av S Svensson - 19 april 2025, 09:47:34 AM
Bussen bakom har linjenr 700 vilket jag tror är linjen till Malung.
Centrala resetjänst vad är detta för företag ?
EMW170 hör hemma i Tornedalen och EMW178 i Skåne.
Eftersom MB 303 står framför en veckoslutsbuss kanske även MB 303 är detta!
Lite utvidgning:
MB (Daimler-Benz) O303 kom till Sverige cirka 1974. Vill minnas att första av denna modell kom till Lidbergs i Horred (Brunosson). Modellen varade i 18 å¨r och sista O303 vill jag minnas sattes in av Swebus som flygbuss till Arlanda från Västerås 1992. En annan långkörare var Saab 900 som byggdes i många många år. Kanske detta visar på vilka problem som fanns i tysk fordonsindustri liksom i Sverige. Volvo hade ju även modell 700 som byggdes samtidigt som modell 200 i Göteborg och modell 300 i Nederländerna.
#96
Ämnen från 15 till 30 år / Centrala buss & resetjänst Mer...
Senaste inlägg av Frippe Fribas - 18 april 2025, 22:00:22 PM
Jag behöver hjälp att klura ut vad det är för regnummer på denna buss som jag hittade vid Cityterminalen 25/5-04.


Hos SBH finns det två individer som stämmer med bokstäverna i regnumret, men ingen av dem har tillhört Centrala Buss & Resetjänst enligt databasen.
Gissningsvis är det ändå en av dessa, antingen EMW170 eller EMW178, frågan är således bara vilken.
Är det någon som vet mer i frågan?
#97
Ordet är fritt / SV: SS Linje 17
Senaste inlägg av Leyland - 18 april 2025, 20:43:08 PM
Citat från: Gunnar D skrivet 18 april 2025, 13:42:51 PMOj, här kommer det bilder! Så såg det alltså ut när Ängbyvagnarna började sättas in på linje 17. Den "gamle" där bakom tycks dock vara "mångfönstrad" och i så fall nog A8 245 som kopplingsvagn.
I bakgrunden "Skogen" där vi barn kunde leka.

/Gunnar

A8 245 står i de officiella registren som "Utrangerad 1952" och kan ju mycket väl då ha fungerat 1952 som kopplingsvagn/lok.

Jag har uppgift att av typ A8 blev bara 234, 240, 244 och 246 ombyggda till officiella verkvagnar.


Nedan bild (något sämre kopia) på B24 646 i tjänst på linje 17, ska vara tagen 1954-1955. 646 blev ju en trotjänare på linje 12/120 och kom så småningom att byggas om (våren 1985) till B24B med nummer 40 för Lidingöbanan. Dessförinnan, i början av 1980-talet, blev 646 ombyggd och fick s k skivdörrar.


Bildkopian har jag fått från nyss bortgångne vännen Lars Ericson. Oklart om Lars var fotografen.
#98
Ordet är fritt / SV: SS A24 370
Senaste inlägg av Leyland - 18 april 2025, 20:33:39 PM
Kan det ha varit så enkelt att A24 366, 370, 371, 376, 378 och 392 dröjde sig kvar i Brännkyrkahallen 1964-1965 (eller någon annanstans) då det var "överskott" av A24 i Brommahallen för behovet på linje 12.

När slutade man med trevagnarståg på linje 12?

370, 378 och 392 kom ju att skrotas redan 1968.
#99
Bussnack / SV: Nya Solaris till Malmö [Bi...
Senaste inlägg av Jörgen - 18 april 2025, 18:12:40 PM
Citat från: Anders.o93 skrivet 18 april 2025, 12:15:13 PMVad jag har förstått är det bara Solaris som har dubbelledbussar som är 24 meter. Andra tillverkare av dessa bussar är längre och de är inte tillåtna i Sverige. Skånetrafiken/Nobina vill få till dispens för att kunna ha ett större urval av märken att köpa in och få ner priserna.

Att Sverige (inkl. Finland) som har så generösa längder för lastbilar som är upp till 34,5 meter inte får ha längre bussar än 24 meter verkar lite konstigt.

Men det är mest BRT-bussar som är längre, men dem har vi ju inte här i landet.
#100
Bussnack / SV: Nya Solaris till Malmö [Bi...
Senaste inlägg av - MAN - - 18 april 2025, 16:02:54 PM
Citat från: homer skrivet 18 april 2025, 08:38:52 AMSolaris är snygga på utsidan, men insidan ser ut som 80-tal

Kan inte se en enda likhet mellan dessa och t.ex. Volvo B10M (H22/H25/H26) eller Scania CR112 (H10, H11, H12 m.fl.). Har åkt mycket Solaris-bussar och förstår inte alls vad du ser för likheter.