Huvudmeny

Arbetstider

Startat av 1896, 29 maj 2019, 19:36:55 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

1896

När/Om det i framtiden införs 6 timmars arbetsdag/30 timmars arbetsvecka, och man då samtidigt behåller nuvarande körtidslagstiftning, då går det i praktiken att lägga in en frivecka var 3 vecka i schemat, lite tillspetsat. Om vi då ser seriöst på det hela, om tjänsterna ser ut som idag, så skulle det i en 8 veckors nyckel, vara fullt möjligt att ha en frivecka var 4 vecka i schemat. Med en sådan schema utveckling, höjs statusen i yrket, och det blir mer attraktivt att köra buss, således vore detta ett sätt att motverka bussförare bristen. (Detta kan säkert översättas till andra yrkesförare grupper också.)   

Karsten

Nu ser jag inte den utvecklingen som väldigt trolig, men om vi bortser från det tror jag nog det är mer angeläget att avskaffa de delade tjänsterna.

buskörare

6 h tror jag skulle vara kanon för bussföraryrket faktiskt. Åtminstone för oss som kör  8)

1896

Citat från: Karsten skrivet 29 maj 2019, 19:50:21 PM
Nu ser jag inte den utvecklingen som väldigt trolig, men om vi bortser från det tror jag nog det är mer angeläget att avskaffa de delade tjänsterna.

Det är ju det som är poängen, med dagens delade tjänster, som det då är svårt att komma ifrån med de trafiktoppar som finns, då blir ju friveckor en form av kompensation för det. Sedan tror ju jag att med kortare arbetsdagar i alla yrken så blir trafiktopparna också utjämnade lite mer. Någon arbetsgivare kanske kan utöka produktionen, och införa 2 skift, kl 6-12 & 12-18, samtidigt som kontorspersonal jobbar kl 9-16. Med det scenariot så behövs det ett lite annat upplägg för busstrafiken.

Ersa

Varför bara se på arbetstiden, men inte uppmärksamma ramtiderna alls? Sex timmars betald arbetstid med bibehållen ramtid på 13½ timmar, innebär fortfarande dagens delade pass där man börjar dagen 06:00 och slutar 19:30. Vilket känns som något som knappast skulle locka många yngre att börja i branschen, även om man ha "sextimmarsdag" i teorin.
Jag tror som Karsten att det är med de delade tjänsterna man måste börja titta på. Inte i första hand fokusera på sex eller åtta betalda timmar per arbetsdag. (Och givetvis aldrig sju. Bara sex eller åtta...)

Knut

vi har 7t 6min arbeidsdag hos oss (35,5t vecka). Ruter# Region, Akershus.  delade pass är populera. 
i Oslo har dom 34t vecka. annars i landet 37,5t/7,5t
Canon EOS RP
Sony HDR-PJ 580
Sony HDR-PJ 810
Vedlikeholdstekniker Stadler Service Norge

Ersa

I beställningstrafiken finns dessutom ingen 13½-timmars ramtid, utan där kan man köra med en ramtid på uppåt femton timmar. En idé är ju att tänka en tanke på de som lever med så såna långa arbetstider, innan man höjer rösten om att de stackare som jobbar hela åtta timmar måste ner till sex timmar.

Lars_L

Dock kräver ju avskaffande av delade tjänster andra trafikupplägg som kostar mer. Det kommer ju aldrig bli aktuellt att förare får betalt för att inte köra (mer än vad som är följden av en styv tidtabell).

På vissa håll är ju målet att minska veckoarbetstiden. För yrkesgrupper som inte är schemalagda, tror jag dock inte sextimmars arbetsvecka ens är så folk vill arbeta - utan snarare kommer lösningar (om utrymmet ökar för att gå ned i tjänst) bli att man arbetar fyra dagar i veckan och några timmar hemma på fredagar (eller är ledig). I andra sektorer tror jag det blir vanligare att gå ner i tjänst när det ekonomiska utrymmet för det ökar.

Som trådskaparen var inne på handlade det ju också mer om att skapa mer ledighet än kortare pass. Det är nog också det rimligare om det ska fungera med utbudsbehovet - om nu någon finansierar reformen. Men man kan ju välja att ta ut löneutrymme i minskad veckoarbetstid istället för lön om nu det skulle vara önskvärt.

Vad som krävs är ju snarare att man har bra trafikutbud även under mellantrafiken. Nu ska man väl inte ha för stort överutbud - men konsekvensen av dagens ekonomiska tänkande är ju snarare att det på många håll nästan är lika trångt under mellantrafiken som under rusningstid, samtidigt som turtätheten är sämre. Under mellantrafiken är det ju ändå relativt billigt och även rimligt med lite lägre beläggningsgrad med tanke på att det är många barnvagnar och äldre/barn som behöver sittplats. Det är ju också under relativt kort tid som resandet är för lågt (ofta mellan 10-12, medan man ofta har sämre turtäthet under hela mellantrafiken).

Ofta går det att få till en ganska rimlig balans under mellantrafiken med utbud/efterfrågan - särskilt som många linjer i förortstrafik kräver ungefär samma turtäthet som under högtrafik). Vad som är svårt är oftast när det finns direktlinjer i avtalsområden som förstärker spårtrafik under högtrafik. Ett problem är ju, särskilt i områden som Stockholm att många tar bilen utanför högtrafik. I mindre städer/landsbygd är snarare problemet att det är så stor andel skolelever som använder kollektivtrafiken. För att få en balans krävs det ju alltså styrmedel så att folk väljer att åka kollektivt även utanför högtrafik och en större kollektivtrafikandel på sina håll. Då kommer det också finnas underlag för bättre trafik och antalet delade tjänster kan mer anpassas till de som föredrar en sådan tjänstgöring (sådana finns ju trots allt).

Något som stärker en sådan utveckling är att många idag - som inte är schemalagda, har förtroendearbetstid och ofta kan arbeta hemma några timmar på dagen och därmed också kan sprida ut resandet utanför högtrafikstid. Den utvecklingen tror jag kommer bli alltmer påtaglig, särskilt som tekniken nu möjliggör att exempelvis kunna vara med på möten digitalt hemifrån. Men detta kräver ju också bra kollektivtrafik, så att man inte väljer att ta bilen av det skälet.





Inlägget är signerat Lars Lundqvist

mittlinje

Citat från: Kung Vasa skrivet 29 maj 2019, 19:36:55 PM
När/Om det i framtiden införs 6 timmars arbetsdag/30 timmars arbetsvecka.

Funderar i ett steg längre, finansieringen? Lönen går upp med ca 24% och detta hamnar i slutändan på kunden. Redan nu klagar kollektivtrafikresande på att det är dyrt med t ex månadskort. Kommer resandet att minska vid ett sådant genomförande?

Bortsett från lönen finns redan idag på många ställen möjlighet att arbeta 30 timmar i veckan och då som timanställd, man kanske skall se efter möjligheten att få fler fasta anställningar på procent? Samtidigt eftersträvar andra yrekesgruppen rätten att få 100% anställning och de har säkert problem redan som de vill motverka samtidigt som rätten till "full" tid är viktig.

buskörare

Citat från: mittlinje skrivet 30 maj 2019, 12:09:42 PM
Funderar i ett steg längre, finansieringen? Lönen går upp med ca 24% och detta hamnar i slutändan på kunden. Redan nu klagar kollektivtrafikresande på att det är dyrt med t ex månadskort. Kommer resandet att minska vid ett sådant genomförande?

Bortsett från lönen finns redan idag på många ställen möjlighet att arbeta 30 timmar i veckan och då som timanställd, man kanske skall se efter möjligheten att få fler fasta anställningar på procent? Samtidigt eftersträvar andra yrekesgruppen rätten att få 100% anställning och de har säkert problem redan som de vill motverka samtidigt som rätten till "full" tid är viktig.

Tja, resandet lär minska om man måste dra in turer pga personalbrist också.